چین و عربستان چرا به دنبال روابط با مالدیو هستند؟

چین و عربستان چرا به دنبال روابط با مالدیو هستند؟
يکشنبه 22 اسفند 1395 - 21:11

توقف پادشاه عربستان در مالدیو در دیدار یک ماهه وی از کشورهای آسیایی،این سوال را بوجود می آورد که این مجمع الجزایر کوچک که بیشتر به سبب گردشگری شهرت دارد چطور به بازیگری کلیدی در کشمکش منطقه ای برای بدست آوردن نفوذ تبدیل شده است.

العالم - آسیا

روزنامه چینی ساوث چاینا مورنینگ پست در گزارشی نوشت: عربستان و چین هر دو برای جلب نظر این کشور مهم از لحاظ راهبردی با مساحت 820 کیلومتر و سلسله جزایر مرجانی در اقیانوس هند تلاش می کنند. تحلیلگران معتقدند هدف از این تلاش ها کسب امتیاز برای ایجاد پایگاه های نظامی است.

چین، جزایر مالدیو را نقطه اتصال در فرضیه گردنبند مروارید خود می داند. در اینجا منظور، مجموعه ای از بنادر در مسیرهای مهم تجاری و نفتی است که چین را به خاورمیانه (غرب آسیا) متصل می کنند. این در حالی است که از نظر عربستان، این جزایر مرجانی، به سبب اینکه سه ساعت با ساحل عربستان و دشمن مهم آن یعنی ایران فاصله دارند حائز اهمیت است. احداث احتمالی پایگاههای نظامی عربستان سعودی یا چین یا هر دو کشور در مالدیو،همچنین تکمیل کننده مکان های نظامی ریاض و پکن در جیبوتی است. جیبوتی کشوری در شرق آفریقا و در دهانه دریای سرخ است که یک مسیر مهم صادرات نفت محسوب می شود.

محمد نشید رئیس جمهور اسبق مالدیو که سال 2011 در پی اعتراض ها به قیمت های فزاینده کالاها و اقتصاد نامناسب کشورش قدرت را از دست داد، درباره مقاصد چین و عربستان تردیدی ندارد.

وی گفت: چین و عربستان می خواهند در مالدیو پایگاهی داشته باشند تا با استفاده از آن از مسیرهای تجاری- مسیرهای نفتی خود برای رسیدن به بازارهای نفتی شان محافظت کنند. این دو کشور می خواهند تاسیسات راهبردی داشته باشند.

منافع عربستان و چین در مالدیو در حالی است که همکاری نظامی میان چین و عربستان افزایش یافته است.

چانگ وانکوان وزیر دفاع چین در زمان دیدار اوت گذشته با محمد بن سلمان همتای سعودی اش و معاون شاهزاده عربستان گفت: چین تمایل دارد روابط نظامی با عربستان را به سطح بالاتری برساند.

چند ماه بعد یعنی ماه اکتبر، نیروهای ضد تروریستی چین و عربستان، نخستین رزمایش مشترک بین ارتش و نیروهای مسلح خود را برگزار کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها