جاسوسی گسترده اردوغان از شهروندان تركيه در خارج

جاسوسی گسترده اردوغان از شهروندان تركيه در خارج
شنبه 12 فروردين 1396 - 13:13

یک نماینده پارلمان اتریش گفت ترکیه یک شبکه جهانی جاسوسی در اختیار دارد و در سه کشور اروپایی از مهاجران ترک جاسوسی می کند.

العالم - ترکیه

به گزارش سایت عربی21، "پیتر بیلز" نماینده پارلمان اتریش مدعی شد که اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می دهد سفارت ترکیه در چهار قاره، در طول هفته، گزارشاتی را درباره مخالفان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خارج به کمیسیون امور مذهبی ترکیه ارسال کرده اند.
پیتر گفت: ما نمی توانیم زمان صرف شده برای ایجاد این شبکه را مشخص کنیم.
این ادعاها در حالی مطرح می شود که به علت برگزاری همه پرسی آینده در ترکیه درخصوص اصلاح قانون اساسی و برگزاری تبلیغات انتخاباتی احزاب راستگرا در اروپا، روابط ترکیه و کشورهای اروپایی به شدت رو به تیرگی نهاده است.
دولت های آلمان، اتریش و سوئیس تحقیقات را درباره آنچه "جاسوسی غیر قانونی" توسط ترکیه در داخل خاک آن کشورها نامیده است آغاز کرده اند.
مقامات اروپایی، امامان مساجد ترکها در این کشورها را، به ویژه پس از کودتای نافرجام نظامی توسط عناصر ارتش ترکیه متهم به جاسوسی برای دولت ترکیه کرده اند.

در اسناد به دست آمده توسط این نماینده پارلمان اتریش، آرم دفتر نخست وزیری و هیات امور دینی ترکیه دیده می شود که از سپتامبر گذشته در نامه ها مکتوب به این افراد مبنی بر جمع آوری اطلاعات از هواداران فتح الله گولن، مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: سفارتخانه های بیش از 30 کشور در سراسر اروپا، آفریقا، استرالیا و آسیا گزارش هایی را به کمیسیون امور مذهبی ترکیه در خصوص مظنونان به هواداری از گولن ارسال کرده اند. بیشتر این افراد مستشاران مذهبی در سفارتخانه ها و یا کنسولگری های ترکیه هستند.
در همین حال، ترکیه با تکذیب این ادعاها، چنین اقدامی را همسو با ظهور احزاب راست افراطی مخالف با اسلام در اروپا برشمرد.
"محمد گورماز" وزیر اوقاف ترکیه، جاسوس خواندن مبلغان مسلمان را - که به گفته وی مسلمانان را از "اندیشه های غلط گروهک هایی چون فتح الله گولن و داعش" بازمی دارند - غیرقابل قبول دانست.

221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها