رویترز: دشواری‌های ایران برای افزایش صادرات نفت

رویترز: دشواری‌های ایران برای افزایش صادرات نفت
پنج‌شنبه 17 فروردين 1396 - 11:58

به نوشته رویترز، ایران با پایان عرضه تمامی ذخایر نفتی خود در تانکرها حالا برای افزایش صادرات این کالای حیاتی با مشکل روبرو شده است.

العالم - ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم «جاناتان ساول» از لندن نوشت: به گفته منابع کشتی‌رانی و نفتی، ایران تمامی نفتی را که سال‌ها در دریا ذخیره کرده بود به فروش رسانده است و تهران حالا با وجود معضلاتی نظیر محدودیت‌های تولید، برای افزایش صادرات نفت خود با مشکل روبرو شده است.
ایران پس از کاهش تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه 2016 کوشید با عرضه میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره‌شده در تانکرهای دور از سواحل، کاهش فروش خود را جبران کند.
به گفته منابع نفتی و منابع ناظر بر حرکت تانکرها، ایران آخرین ذخایر نفت تانکری خود را در دو هفته اخیر به فروش رسانده است. بخش عمده‌ای از نفت ذخیره‌شده ایران، چگالیده بود که درجه بسیار سبکی از نفت محسوب می‌شود.
بر این اساس، حال که ایران دیگر در دریا ذخایر نفت در اختیار ندارد، منبع مهمی را از دست داده است که به افزایش صادرات آن کمک کرده بود.
«ریچارد ملینسون،» تحلیلگر مؤسسه «انرژی اسپکتس» در این خصوص می‌گوید: «ما معتقدیم ذخایر نفتی مهمترین عامل افزایش صادرات ایران بود، و حالا احتمالاً از صادرات نفت خام و چگالیده ایران کاسته خواهد شد.»
وی می‌افزاید: «ما برای ایران در مسیر افزایش تولید نفت خام، شرایط بسیار دشواری را متصور هستیم مگر این که این کشور بتواند از تخصص و سرمایه‌گذاری غرب برخوردار شود؛ وضعی که پیشرفت آن به گونه‌ای چشمگیر کُند بوده است.»
در ادامه این گزارش آمده است: پس از کاهش تحریم‌های غرب، تولید نفت ایران از روزانه حدود 2.9 میلیون بشکه به روزانه حدود 3.6 میلیون بشکه در ماه ژوئن سال گذشته افزایش یافت. اما تولید نفت ایران با وجود نوسان میان تولید روزانه 3.6 تا 3.7 میلیون بشکه افزایش نیافته است. این در حالی است که ایران برای مستثنی شدن از توافق کاهش تولید که از 1 ژانویه به اجرا گذاشته شد و تا ماه ژوئن ادامه خواهد یافت، با اعضای اوپک به شدت مبارزه کرد.
اوپک تعهد کرده است تولید خود را روزانه تا 1.2 میلیون بشکه کاهش دهد، و به ایران اجازه داد برای جبران زیان سال‌ها انزوا، تولید خود را اندکی افزایش دهد. اما ایران در 3 ماه گذشته از محدوده تعیین‌شده برای این کشور، نفت کمتری تولید کرده است.
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران ماه گذشته اعلام کرد اگر اوپک برای تمدید کاهش تولیدات خود در نیمه دوم سال جاری میلادی به توافق برسد، ایران آماده است روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت تولید کند. این بدان معناست که نباید به افزایش چشمگیر تولید نفت ایران چندان امیدوار بود.
نگارنده این گزارش در ادامه می‌افزاید: ایران پیش از لغو تحریم‌ها، نفت فروش‌نرفته خود را در کشتی‌ها ذخیره می‌کرد. این ذخایر در سال 2015 به اوج خود رسید و به 40 میلیون بشکه در حدود 25 تانکر بالغ شد. ایران حدود 60 تانکر در ناوگان خود در اختیار دارد.
کاهش ذخایر نفت دریایی ایران در سپتامبر سال گذشته سرعت گرفت. تهران در آغاز سال 2017 حدود 16 میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده در کشتی‌ها در اختیار داشت. اما حالا این ذخایر به اتمام رسیده است.
گرچه اتحادیه اروپا و سازمان ملل بیش از 1 سال پیش تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کردند، آمریکا سایر تحریم‌های خود را حفظ کرده است و دولت دونالد ترامپ از سیاستی سخت‌گیرانه در قبال ایران سخن به میان می‌آورد.
این وضع به افزایش نگرانی‌های بانک‌های غربی برای تأمین هزینه طرح‌های اقتصادی در ایران منجر شده و اتخاذ تصمیم در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی را کُند کرده است.
شرکت نفتی فرانسوی «توتال» در ماه فوریه اعلام کرد تا تابستان درباره سرمایه‌گذاری در یک پروژه 2 میلیارد دلاری گازی ایران، تصمیم نهایی خود را اتخاذ خواهد کرد. اما خاطرنشان کرد این تصمیم به تمدید معافیت‌های مرتبط با تحریم‌های آمریکا بستگی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها