نگاهی به نتایج سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه

نگاهی به نتایج سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه
جمعه 25 فروردين 1396 - 09:36

سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه در سایه تحولات اخیر سوریه و حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون در استان ادلب انجام شد.

العالم - آمریکا
رادیو فرانسه گزارش داد: در دیدار سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون، وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا که روز چهارشنبه در مسکو انجام شد، لاوروف تأکید کرد که برای کشورش مهم است «انگیزه‌های واقعی» آمریکا درباره سوریه را دریابد.

پس از اظهارنظرهای مقامات روس و آمریکائی درباره سوریه طی یک هفته گذشته، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در ابتدای این مذاکرات سرگئی لاووروف گفت که برای روسیه «مهم» است که «موضع آمریکا و انگیزه‌های واقعی دولت این کشور» را «در زمینه سیاست بین‌الملل» از جمله سوریه دریابد.

وی توضیح داد که این موضوع برای جلوگیری از «تکرار جنایت» هوایی آمریکا در سوریه و نیز تلاش برای ایجاد یک «جبهه مشترک در برابر تروریسم» است.

اشاره وزیر امور خارجه روسیه به حمله روز 7 آوریل آمریکا در سوریه است.

آمریکا پس از حمله شیمیایی صورت گرفته در "خان شیخون" واقع در استان ادلب در سوریه پایگاه هوایی "الشعیرات" سوریه را که گفته می‌شود حمله شیمیایی از آنجا انجام شده، با موشک هدف حمله قرار داد.

در دیدار وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا، سرگئی لاوروف تأکید کرد: «مسیر حرکت ما بر حقوق بین‌الملل قرار گرفته و نه بر انتخاب کسی که با ما یا بر ما باشد».

رکس تیلرسون نیز اظهار امیدواری کرد که یک تبادل‌نظر «باز، صریح و جدی» با هدف روشن‌تر کردن بیشتر «اهداف و انگیزه‌های مشترک» و «نقاط اختلاف» در مواضع دو کشور نسبت به پرونده‌های مشخص صورت گیرد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، شامگاه سه‌شنبه 11 آوریل وارد مسکو شد. این نخستین سفر وی به عنوان وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ به روسیه است.

به گزارش میزان، در حالی که با توجه به روابط پیشین دونالد ترامپ با روسیه و مواضع وی نسبت به این کشور در مبارزات انتخاباتی، انتظار می‌رفت نخستین دیدار یک مقام بالای دولت وی با هدف «عادی‌سازی» روابط دو کشور صورت گیرد، اما حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه و پس از آن حمله آمریکا به یک پایگاه نظامی سوری، بار دیگر تنش‌هایی میان روسیه و آمریکا ایجاد کرد.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که روز چهارشنبه پخش شد، درباره روابط روسیه و آمریکا چنین اظهار نظر کرد: «می‌توان گفت که سطح اعتماد در زمینه همکاری و به ویژه در امور نظامی، پس از روی کارآمدن دونالد ترامپ نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه بیشتر تخریب شده است».

وی همچنین با رد احتمال انجام حمله شیمیایی خان شیخون از سوی دولت سوریه گفت که در این زمینه «2 احتمال» مطرح است: «یکی این‌ که حملات هوایی دولت سوریه به انبار سلاح شیمیایی تروریست‎ها اصابت کرده و گازهای سمی از آن منتشر شده باشد، یا این‌ که این واقعه یک طرح توطئه‌آمیز برای بی‌اعتبار کردن دولت سوریه بوده است».

کاخ کرملین، این گفت‌وگو را درست در زمان دیدار وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا پخش کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها