گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران

گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 - 10:38

صندوق بین‌المللی پول بهبود شرایط اقتصادی ایران را پس از لغو برخی تحریم‌ها مناسب ارزیابی کرد.

العالم - ایران
 

به نقل از آسوشیتد پرس؛ صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه همچنان از بزرگترین ساختار پرداخت یارانه‌های انرژی در جهان استفاده می‌کنند و به اصلاحاتی بیشتر برای کاهش هزینه‌کرد دولت نیاز دارند.
این صندوق در نسخه به‌روزشده گزارش منطقه‌ای خود اعلام کرد پولی که این کشورهای نفتخیز هر سال برای تخصیص یارانه هزینه می‌کنند از 190 میلیارد دلار در سال 2014 به رقم تخمینی سالانه حدود 86 میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است. البته دلیل اصلی این امر، کاهش بهای عامل‌های انرژی در جهان از اواسط سال 2014 است. در آن زمان، بهای هر بشکه نفت از 100 دلار فراتر رفته بود.
کاهش مداوم درآمدهای نفتی، کشورها را به تثبیت هزینه‌های خود واداشته است؛ به خصوص در خلیج فارس – منطقه‌ای که شهروندان کشورهای آن به دلیل ثروت ناشی از نفت‌شان به دریافت امتیازات شغلی فراوان، یارانه‌ها و مشاغل دولتی آسان خو گرفته اند.
همچنین بر اساس این گزارش، در کشورهای عرب نفتخیز حاشیه خلیج فارس، ایران و الجزایر تا سال 2022 6.5 میلیون نفر وارد بازار کار خواهند شد. به همین دلیل، این کشورها باید به سرعت برای ایجاد مشاغل در بخش خصوصی وارد عمل شوند.
گزارش صندوق بین‌المللی پول همچنین به این نکته اشاره می‌کند که اقتصاد ایران از زمان لغو برخی تحریم‌ها بهبود یافته است. انتظار می‌رود رشد تولیدات غیرنفتی ایران از کمتر از 1 درصد در سال 2016 به حدود 3.5 درصد در سال 2017 افزایش یابد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها