در گفت و گو با العالم مطرح شد :

ایران آماده پذیرش سرمایه گذاری ساخت مخازن توسط اعراب

ایران آماده پذیرش سرمایه گذاری ساخت مخازن توسط اعراب
يکشنبه 17 ارديبهشت 1396 - 22:11

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت از آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه گذاری کشورهای عربی در ساخت مخازن ذخیره نفت خبر داد.

علی کاردر، در حاشیه نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي درگفت و گو  با برنامه " من طهران " شبکه خبری العالم درباره ساختار ذخیره سازی نفت ایران خاطرنشان کرد: ما در خارک مخازن عملیاتی داریم و یک کار جدید در بخش مخازن انجام و این مخازن به بخش خصوصی واگذارشد.

وی افزود: کسانی از کشورهای عربی که می خواهند ، می توانند این مخازن را احداث کنند، مالکیت و سرمایه گذاری متعلق به آنها باشد و ما به مدت 10 سال از آنها اجاره می کنیم و در آن نفت خام خودمان را نگهداری می کنیم. اخیرا ما قراردادی برای احداث مخزن امضاء کردیم که این مخزن به عنوان اجاره در اختیار ما قرار داده شده است.

وی گفت: برخی گمان کرده اند شاید درآمد نفت بازنگردد اما پول در حساب هایی که توسط بانک مرکزی ایران در بانک های بین المللی افتتاح کردند، واریز و از آن جا برای پرداخت های کشور برخی تبدیل به ریال خواهد شد. البته ما به دلار دریافت نمی کنیم بلکه به یورو است. 

وی درباره علت انجام معاملات با تکیه به یورو تاکید کرد: بانک هایی که در حوزه دلاری و همزمان یورویی هستند و این تبدیل را باید انجام دهند، دچار مشکل هستند چون آمریکا می تواند به آنان فشار آورد که چون در حوزه دلاری هستید نمی توانید در حوزه یورویی با ایران همکاری نمایید. اما اگر در چارچوب دلاری نباشند می توانند به راحتی با ما تعامل داشته باشند همان طور که الان هست.

کاردر خاطرنشان کرد: شرکت های نفتی در ترکیه بانک هایی را معرفی نمودند که خودشان در ان حساب دارند و خریدار نفت، خام ما هستند و در همان بانک پرداخت کننده هستند، این برای ما هم خوب است به ویژه در بانک هایی که برای ما و ترکیه اعتبار دارند و ما منابع ارزی مان را از دست نمی دهیم. به این شکل نقل و انتقال، بدون هیچ چرخشی در یک بانک واحد انجام می شود.

استقبال طرف های اروپایی از نمایشگاه بین المللی

وی درباره میزان استقبال از نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي که از شانزدهم اردیبهشت در تهران گشایش یافته است گفت : امسال تعداد شرکت های اروپایی بیشتر شده است، سال های قبل شرکت های آسیای شرقی بیشتر بودند این استقبال جدیدی است که پس از برجام ایجاد شده است.

وی درباره تاثیر تحریم ها بر فعالیت های نفت و گاز ایران بیان کرد: تا حدودی ما موضوع تحریم را در قراردادهای جدید لحاظ نموده ایم، سعی شده از شرکت هایی استفاده کنیم که حوزه تحریم آمریکا را رعایت نمی کنند، البته حوزه تحریم های بین المللی را نمی توانند رعایت نکنند چون شرکت های بین المللی هستند. در این صورت می توانیم با شرکای دیگر آنان همکاری نماییم که حاضر نیستند از این دستورات اطاعت کنند تا در روند کار خللی ایجاد نشود.

ایران درآستانه رسیدن به ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت خام

معاون وزیر نفت همچنین درباره وظایف و عملکرد حوزه تحت مسئولیت خود خاطرنشان کرد: مسئولیت شرکت ملی نفت ایران ایجاد ظرفیت تولید است، هر ماه از وزارت نفت دستور دریافت می کنیم که مالک اصلی نفت و گاز است که چقدر صادر کنیم و چقدر به بخش داخلی دهیم، الان در حال رسیدن به ظرفیت 4 میلیون بشکه نفت خام هستیم ولی سقف تعیین شده توسط حکومت را رعایت می کنیم. البته ظرفیت تولید پالایشگاه ها نیز کاملا استفاده نمی شود. حداکثر ظرفیت آنان یک میلیون و هفتصد هزار بشکه است. ولی عموما یک میلیون و پانصد و شصت هزار یا یک میلیون و ششصد هزار بشکه است که بقیه آن صادر می شود.

وی درباره وضعیت وشرایط قراردادها و پروژه های صنعت نفت و گاز گفت: پروژه هایی در کشور تا زمان حاضر اجرا کرده ایم، برخی قراردادهای جدید امضا نموده ایم که برای تولید 10 نوع کالای پر مصرف صنعت نفت در کشور می باشد مانند تولید لوله های داخل چاه به خصوص در پارس جنوبی که ، سولفور گاز زیاد بوده و خورندگی آن بسیار گسترده می باشد، این نوع لوله آلیاژ خاصی دارد که می خواهیم آن را در آینده نزدیک امضا کنیم، امیدواریم در ایام نمایشگاه امضا شود، البته صنایع داخلی مان فعال تر شده اند، به این شکل فکر می کنم بتوانیم 80 درصد کار را با نیرو، مهندس و تجهیزات داخل انجام دهیم و 20 درصد را از خارج وارد نماییم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره پیشرفت و توسعه تاسیسات نفتی ایران یادآور شد: هفته قبل اولین فاز ستاره خلیج فارس با 120 هزار پروسس میعانات گازی به بهره برداری رسید که از پارس جنوبی تولید می کنیم و به ستاره خلیج فارس و بندر عباس انتقال می دهیم و دو فاز ، دیگر هر یک با 120 هزار نیز هست که مجموعا به 360 هزار خواهد رسید که امیدواریم تا پایان سال 1996 به بهره برداری برسد.

کاردر همچنین درباره وضعیت تولید و مصرف بنزین گفت: متأسفانه با توجه به نوع ماشین های جدید وارداتی و ماشین های قدیمی که هنوز از رده خارج نشده است ، متوسط مصرف بنزین در مقایسه با جمعیت کشور بالا است.

بهره برداری از حوزه های مشترک افزایش یافته است

معاون وزیر نفت درباره سیاست ایران در بهره برداری از حوزه ها و میادین مشترک با دیگر کشورها یادآور شد : ما در غرب کارون که کاملاً میادین مشترک وجود دارد ، سعی کردیم که همۀ این میادین را فعال کنیم و از همۀ آنها برداشت ها را شروع کرده ایم ولی حجم های برداشت متفاوت است اما برنامۀ توسعۀ آتی درپیش داریم. در حوزۀ پارس جنوبی توانستیم به تولید برابر گاز برسیم و در لایۀ نفتی که قبلاً از آن تولید نمی کردیم ، در یک ماه اخیر این لایه را به تولید رسانده ایم. برخی از میادین وجود دارد که از آن تولید می کنیم ولی می توانیم حجم تولید را افزایش دهیم و در سال 1396 ظرفیت تولید از این میادین را به حداکثر ممکن خواهیم رساند.

آینده تولید نفت ایران و وضعیت بازار

معاون وزیر نفت ایران دربخش دیگری از گفت و گو با العالم درباره وضعیت تولید و اینده بازار نفت ایران گفت : با توجه به اعدادی که برنامه ریزی کرده ایم وهمچنین می بینیم که میادین دیگر کشورها در نیمۀ دوم عمر خود هستند و تولیدشان یک مقدار کاهش خواهد داشت ، فکر می کنیم در برنامۀ پنج سالۀ ششم می توانیم به ظرفیت 8 / 4 میلیون بشکه برسیم که این، ظرفیت بازار خواهد بود.

مخازن ذخیره به بخش خصوصی واگذار شد

کاردر، درباره ساختار ذخیره سازی نفت ایران خاطرنشان کرد : ما در خارک مخازن عملیاتی داریم و یک کار جدید در بخش مخازن کردیم و این مخازن به بخش خصوصی واگذارشد و اعلام می کنیم که کسانی از کشورهای عربی که می خواهند ، می توانند این مخازن را احداث کنند و مالکیت و سرمایه گذاری متعلق به آنها باشد و ما به مدت 10 سال از آنها اجاره می کنیم و در آن نفت خام خودمان را نگهداری می کنیم. اخیرا ما قراردادی برای احداث مخزن امضاء کردیم که این مخزن به عنوان اجاره در اختیار ما قرار داده شده است.

وی درباره سیاست صادرات گاز ایران و تاثیر روابط با همسایگان دراین زمینه یادآور شد: ایران و ترکیه کم و بیش روابط حسنه و در خیلی از موارد اشتراک مساعی دارند ولی در حوزۀ گاز ما همچنان به ترکیه صادر کرده و آنها هم وارد کننده بوده اند. در مورد پاکستان باید بگویم که ما گاز را به زاهدان رسانده و هم اکنون به نزدیکی مرزهای مشترک رسیده ایم و امکانات  لازم را برای صادرات گاز داریم البته گاز را ابتدا به شهرهای خودمان خواهیم رساند. پاکستان برای بهره مندی از گاز ایران باید لوله گاز را از لب مرزهای مشترک به داخل خاک خود بکشد و برای این امر باید تأمین منابع بکند و سرمایه گذاری کند زیرا پاکستان علاقمند به دریافت گاز ایران است ولی هنوز نتوانسته است که مدل سرمایه گذاری را تأمین کند. ما با عمان توافقنامه ای برای انتقال گاز به ال.ان.جی عمان و تصفیه بخشی از گاز در آنجا امضاء کردیم و اکنون برنامه طراحی و مهندسی خط لوله ایران به عمان در دست اجراء است.

معاون وزیر نفت درباره میادین نفتی جدید و نحوه بهره برداری از آن گفت: میادین جدید ما بیشتر در غرب کشور قرار دارد ولی هنوز بهره برداری از آن آغازنشده است و میادین زیاد بزرگی نیست ولی باید از آن حداکثر بهره برداری را کرد زیرا بسیاری از این میادین ،  مشترک هستند و برنامه ای نیز برای اکتشاف میادین جدید در دستورکار خود گنجانده ایم. 

214-206   
 

پربیننده ترین خبرها