ترک سیگار و اعتیاد 59 ساله به گل!

ترک سیگار و اعتیاد 59 ساله به گل!
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396 - 14:58

یک شهروند تُرک پس از تَرک سیگار در بیست و نه سالگی، به مدت 59 سال شاخه گلی در دهان خود نگاه می دارد.

العالمگوناگون
" علی رضا کاران " که در روستای کرمیت منطقه اورهان غازی در شهر بورصه واقع در شمال غرب ترکیه زندگی می کند هم اکنون دارای 89 سال است وی 59 سال پیش پس از اعتیاد به سیگار و تاثیرات منفی آن بر تندرستی اش ، تصمیم به ترک سیگار گرفت .
وی که روزانه 40 نخ سیگار می کشید ، در ابتدا برای ترک این عادت ناپسند خود با دشواری هایی روبرو شد از اینرو برای مشغول کردن خود، گلی در دهان می گذاشت تا سیگار کشیدن را فراموش کند.
کاران گفت: در ابتدا ترک سیگار برایم بسیار دشوار بود  بنابراین به دنبال راهی بودم از اینرو گلی در دهان خود می گذاشتم تا مرا برای رسیدن به هدفم کمک کند.
وی در گفت وگو با خبرگزاری اخلاص اظهار داشت: طی 59 سال گل در دهان خود می گذاشتم، در تابستان از باغ خودم گل تهیه می کردم و در زمستان برای خرید گل به بخش " یالوفا " می رفتم و برای هر گل 8 لیر می دادم.
وی افزود: یک گل را در طول یک هفته در دهانم می گذارم  و این عادت را تا مرگم فراموش نخواهم کرد .
وی گفت این عادت عجیب معمولا نظر دیگران را جلب می  کند.
این شهروند ترکیه ای با این حال خوشحال است که به جای عادت پرضرر و زیان سیگار کشیدن، عادت بی ضرری را دنبال کرده است.

گفتنی است سیگار کشیدن از چندین دهه پیش در میان ترکها رواج یافت، به گونه ای که به کسی که زیاد  سیگار می کشد می گویند  مثل ترک ها سیگار می کشد.
تحقیقات و مطالعات سال 2015 حاکی است، میانگین سیگار کشیدن جهانی رو به افزایش است زیرا بیش از 930 میلیون نفر روزانه سیگار می کشند که در مقایسه با 870 میلیون نفر در سال 1990  رشد 7 درصدی  داشته است.
گزارش ها حاکی است نیمی از سیگاری ها تا زمانی که به کشیدن سیگار ادامه دهند به مرگ زود رس دچار می شوند.

217

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها