پول بابک زنجانی قابل برگشت است؛ 20 میلیارد دلار چه شد؟!

پول بابک زنجانی قابل برگشت است؛ 20 میلیارد دلار چه شد؟!
پنج‌شنبه 28 ارديبهشت 1396 - 01:27

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما هنوز نمی دانیم این 4.1 میلیارد دلار نفتی که به آل مکتوم فروخته شده پولش کجا رفته است و تکلیف آن 16 میلیارد دلار چه شد.

العالم - ایران

سید مصطفی آقا میرسلیم پنجشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: در دولت قبل پول فروش نفت از لحاظ دلالی و روش های فروش قابل نقد است. بابک زنجانی 2.6 میلیارد دلار نفت را فروخت، اما به هر حال از او وثیقه گرفته شد و می توان آن را پس گرفت ولی در مورد 4.1 میلیارد دلار و 16 میلیارد دلار نمی دانیم وثیقه ای وجود داشته است یا نه؟ کجا رفته و چرا به صندوق دولت بر نگشته است، چرا دولت اینها را مخفی می کند و راه انحرافی می رود و وارد خاکی می شود.

وی اضافه کرد: اگر اشتباه کرده اند که بگویند و اگر ویژه خواری بود افشا و برخورد کنند و به خزانه باز گردانند، شفاف سازی باعث اعتماد مردم و نظام می شود، اما کاهش اعتماد باعث عدم همکاری و مشارکت می شود و عدم مشارکت و عدم نظارت عمومی باعث گسترش فساد می شود.

میر سلیم ادامه داد: دولت خود اذعان می کند وقتی سرکار آمد با 25 میلیارد دلار قاچاق در سال مواجه بود و در سال 95 این رقم به 12 میلیارد دلار رسیده است، از این میزان یک میلیارد دلار به کوله برها و خورده قاچاق ها بر می گردد اما اصل آن به قاچاقی برمی گردد که بعضی از دست اندرکاران حکومت با استفاده از سمت خود به آن مشغولند و از نفوذ آنها سرچشمه می گیرد، برخی فرماندهان، وزرا و خویشاوندان ممکن است درگیر باشند و از روابط استفاده کنند اما چون از سال اول به این موضوع رسیدگی نشده است امروز کار قاچاق به جایی رسیده که به صورت شبکه ای عمل می شود و کار آن پیچیده تر شده و آثار و طبعات آن هنگفت است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ضرورت دارد به قاچاقی که از مبادی رسمی صورت می گیرد پرداخته شود گفت: آقایان اخیرا می گویند ما وسایلی داریم که لحاظ فناوری می توان جلوی قاچاق را گرفت، در این 4 سال چه کار می کردید یکباره از فروردین متوجه شدید؟ این راه حل ها به درد کشور ما نمی خورد، آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.

میرسلیم ادامه داد: دیگر این شکل از دولتمداری، کشورداری و زمامداری نمی تواند ادامه پیدا کند و خطایی است که اتفاق افتاده، باید کسانی به صحنه بیایند که دستشان پاک باشد و بتوانند باریشه های آن برخورد کنند.

وی افزود: وقتی خویشاوندانشان به نوعی قاچاق می کنند چطور با رودربایستی هایی که دارند می توانند برخورد کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: می توان به استانهای مرزی اختیار داد تا استانداران پاک با کمک نیروی انتظامی با ریشه مفاسد برخورد قانونی کنند و با گمرکی پاک و دقیق و راههای فنی خوبی که در اختیار است با مفاسد برخورد کرد، اگر اراده اصلاح باشد سریع و در مدت یک و نیم تا دو سال می توان این وضع ناهنجاری را که در قاچاق است برطرف کرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه واردات بی رویه نیز موضوعی است که باید بررسی شود گفت: ما ناچاریم از لحاظ گمرکی مقرراتی را در نظر بگیریم برای اینکه در همه موارد قابلیت رقابت نداریم که بخواهیم از گمرک صرف نظر کنیم، برای ایجاد یک موازنه صحیح اقتصادی باید مقررات گمرک بر جا باشد تا زمانی که به شرایطی برسیم که از نظر اقتصادی کاملا شکوفا بشویم در این صورت می توان فشار بر گمرک را کم کرد و بصورت طبیعی مانع از این شویم که قاچاق شکل بگیرد.

میر سلیم با بیان اینکه ما قاچاق از این طرف هم داریم گفت: ما باید قانون هدفمندی یارانه ها را اعمال می کردیم، یا قیمت سوخت قیمتی می شد که فوب خلیج فارس بوده است اما الان چقدر با قیمت سوخت فاصله داریم و انگار نه انگار که قانون هدفمندی نوشته شده است.

وی افزود: الان گازوئیل ما به راحتی قاچاق می شود و ما سرمایه ملی را از دست می دهیم و کسانی که در این زمینه قاچاق می کنند دست اندرکار هستند و گازوئیل ما با لوله کشی به خارج از کشور منتقل می شود و این به این دلیل است که قانون هدفمندی را درست اجرا نکردیم.

میر سلیم تصریح کرد: اگر قیمت سوخت را به فوب خلیج فارس برسانیم دلیلی ندارد که قاچاق صورت بگیرد بعد از درآمد آن که مابه تفاوت آن کم نخواهد بود می توانیم فشاری را که بر مردم وارد می آید کم بکنیم، این روش صحیح اجرای قانون هدفمندی است و جلوی قاچاق نیز گرفته می شود و به افراد به ویژه تولید کنندگان از لحاظ افزایش قیمت سوخت فشار وارد نمی شود.

وی گفت: مسئله قاچاق چه وارداتی و چه صادراتی به جمیع شئون تولید و اشتغال اثر می گذارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها