پورتوریکو ایالت پنجاه و یکم آمریکا می شود؟

پورتوریکو ایالت پنجاه و یکم آمریکا می شود؟
يکشنبه 21 خرداد 1396 - 17:35

اهالی پورتوریکو امروز در همه پرسی تبدیل این منطقه به ایالت پنجاه و یکم آمریکا شرکت کردند.

العالم - آمریکا
پایگاه خبری روسیا الیوم با اعلام این خبر تصریح کرد که رأی مثبت به این طرح، الزاما به معنای این نیست که این منطقه به طور خودکار تبدیل به یکی از ایالت های آمریکا با تمام حقوق و وظایف یک ایالت آمریکایی می شود بلکه این امر مستلزم بحث و مناقشه جدی در کنگره آمریکا و موافقت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور است.
همانطور که می دانیم این جزیره با مشکلات اقتصادی از جمله بدهی 70 میلیارد دلاری رو به روست و 45 درصد از جمعیت آن دچار فقر هستند. پایین بودن سطح آموزش، ضعف سامانه های بازنشستگی و فقدان خدمات بهداشتی از دیگر مشکلات این جزیره است.
شایان ذکر است که حاکمیت پورتوریکو در سال 1898 از اسپانیا به آمریکا منتقل شد و از سال 1947 به بعد فرماندار این جزیره توسط اهالی انتخاب شده و مقامات آمریکایی نیز در اداره آنجا دخالت می کنند.
جمعیت 3.5 میلیون نفری این جزیره پاسپورت آمریکایی دارند اما به آمریکا مالیات نمی دهند و حق شرکت در انتخابات آن را هم ندارند.
آنها البته امید چندانی به این همه پرسی نبسته اند. برای مثال یکی از اهالی این جزیره به نام "میریام جوانزایز"، که یک بازنشسته 66 ساله اهل "سان خوان" گفت: "ما در 120 سال گذشته حقوق و امتیازات یک ایالت (آمریکایی) را نداشته ایم. حال چه شده که دونالد ترامپ می خواهد این جزیره ورشکسته را تبدیل به یکی از ایالت های آمریکا کند؟ 120 سال دیگر هم می گذرد و چنین اتفاقی نخواهد افتاد".
جمهوری خواهان در کنگره با پذیرش پورتوریکو به عنوان یکی از ایالت های آمریکایی مخالفند؛ زیرا زبان رسمی این جزیره، اسپانیولی ست. البته در کنار آن زبان انگلیسی هم در آنجا رایج است.
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها