افشای نشست محرمانه نتانیاهو و هرتزوگ با السیسی

افشای نشست محرمانه نتانیاهو و هرتزوگ با السیسی
سه شنبه 23 خرداد 1396 - 05:37

یک روزنامه صهیونیستی از دیدار محرمانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اسحاق هرتزوگ رهبر اپوزیسیون این رژیم از مصر بنا به دعوت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر خبرداد.

العالمفلسطین اشغالی

روزنامه صهیونیستی "هآرتس" در شماره روز دوشنبه خود نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اسحاق هرتزوگ، رئیس اپوزیسیون این رژیم و رهبر حزب اتحادیه صهیونیست در آوریل ۲۰۱۶ و در اوج تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد طرحی منطقه‌ای برای صلح با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در کاخش در قاهره دیداری محرمانه داشتند.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو و هرتزوگ شبانه با یک هواپیما وارد قاهره شده و در کاخ ریاست جمهوری مصر دیداری محرمانه با سیسی داشتند. در این نشست سیسی این دو مقام اسرائیلی را برای برداشتن گام‌های سیاسی مورد نظر جهت پیشبرد روند صلح تحت فشار گذاشت و سپس نتانیاهو و هرتزوگ پیش از طلوع آفتاب به اراضی اشغالی بازگشتند.
این دیدار تنها یک ماه پس از نشست محرمانه العقبه با حضور نتانیاهو، عبدالله دوم پادشاه اردن، سیسی و نظارت جان کری،‌ وزیر خارجه وقت آمریکا جهت تدوین یک طرح صلح منطقه‌ای انجام شد.
نتانیاهو در نشست العقبه به هرتزوگ ابلاغ کرد که خواستار گفت‌وگو با رهبران کشورهای عربی شود زیرا آنان به نتانیاهو اعتماد و اطمینان ندارند. به این ترتیب رهبران کشورهای عربی از آنجایی که نتانیاهو نتوانسته بود با وجود ائتلاف راست‌گرایش در روند تحقق صلح پیشرفتی داشته باشد، از این پس با هرتزوگ گفت‌وگو کرده و از وی به عنوان رئیس دومین حزب بزرگ در کنست (پارلمان اسرائیل) پس از حزب لیکود برای پیوستن به کابینه نتانیاهو دعوت کردند.
رهبران کشورهای عربی به هرتزوگ گفتند، ورود حزب متبوعش به کابینه جایگزینی را برای احزاب راست‌گرا در ائتلاف دولتی به نتانیاهو ایجاد می‌کند به این امید که احزاب راست‌گرا را کنار بگذارد.
آنها گفتند: ‌احزاب راست‌گرا بر عکس حزب "اتحادیه صهیونیست" هرتزوگ مانعی در برابر نتانیاهو برای برقراری صلح هستند.
سیسی اواسط ماه مه یعنی مدت کوتاهی پس از دیدار محرمانه در کاخ ریاست جمهوری در یک سخنرانی دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را به غنیمت شمردن این فرصت برای حل اختلافات و پایان دادن به درگیری‌ها تشویق کرده و از احزاب اسرائیل خواست برای دستیابی به توافقنامه‌ای داخلی جهت سازش با طرف فلسطینی تلاش کنند.
در آن زمان به جای اینکه نتانیاهو حزب هرتزوگ را به کابینه ملحق سازد، ‌با وجود مخالفت برخی از اعضای حزب هرتزوگ و انتقادات شدید آنها، یک حزب راست‌گرای دیگر یعنی حزب تندروی "اسرائیل بیتنا" ‌به کابینه ملحق شد.
پیشتر هرتزوگ در یکی از نشست‌های حزبی گفته بود: زمانی که برای ورود به کابینه اعلام آمادگی کردم، این اقدام را با توجه به مسئولیت‌ رهبری خود در اولویت دادن منافع داخلی بر منافع شخصی انجام دادم.
وی افزود: رهبران کشورهای عربی به من گفتند که وقت آن رسیده که اسرائیل پس از ۷۰ سال جزئی از منطقه شود و اختلافات با طرف فلسطینی پایان یابد اما آنها خواستار توقف ساخت شهرک‌ها و انحصار ساخت و سازها تنها به شهرک‌های بزرگ و به رسمیت شناختن طرح صلح عربی هستند.
به نوشته اين روزنامه هواپيماي حامل نتانياهو و هرتزوگ و مشاوران آن دو شبانه از تل‌آويو به قاهره پرواز کرده و آن‌ها بعد از ديدار با السيسي در کاخ رياست‌جمهوري به تل‌آويو بازگشته‌اند.
221

پربیننده ترین خبرها