تأیید حضور توتال در پروژه توسعه پارس جنوبی

تأیید حضور توتال در پروژه توسعه پارس جنوبی
سه شنبه 30 خرداد 1396 - 11:20

مدیر ارشد اجرایی توتال اعلام کرد این شرکت در تابستان سال جاری در پروژه توسعه یک میدان گازی بزرگ ایران مشارکت خواهد داشت.

العالم - ایران
 

به نقل از رویترز؛ پاتریک پویان، مدیر ارشد اجرایی توتال اعلام کرد پس از آن که آمریکا بر مبنای توافق هسته‌ای سال 2015 تحریم‌های ایران را معلق کرد، این شرکت برای توسعه یک میدان گازی بزرگ ایران در تابستان سال جاری در ابتدا 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
وی در این خصوص و در یک مصاحبه گفت: «پذیرش این ریسک با 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزشمند است؛ چرا که بازار بزرگی را بر روی ما باز می‌کند. ما کاملاً درباره برخی ریسک‌ها آگاهی داریم. ما احتمال بازگشت تحریم‌ها و پیامدهای آن‌ها را لحاظ کرده‌ایم. باید ایجاد تغییرات در قوانین را مد نظر داشته باشیم.»
واشینگتن از احتمال لغو تعلیق تحریم‌های ایران در صورت پایبند نماندن تهران به مفاد توافق هسته‌ای سخن به میان آورده است.
میدان گازی پارس جنوبی در ابتدا در دهه 90 قرن گذشته توسعه یافت و توتال تا سال 2006 و آغاز اعمال تحریم‌های بین‌المللی ضد ایران، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در این کشور بود.
اما توتال تصمیم گرفته است به ایران بازگردد و برای توسعه فاز 11 از میدان پارس جنوبی تا 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.
به گفته پویان، توتال در این میدان 50.1 درصد سهم دارد. شرکت ملی نفت چین 30 درصد و شرکت ایرانی پتروپارس نیز 19.9 درصد در پارس جنوبی سهم دارند.
مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال در خصوص شرایط حاکم بر قرارداد نفتی جدید ایران نیز گفت: «قرارداد جدید نفتی ایران با قراردادهای پیشین متفاوت است؛ چرا که پرداخت‌ها به شرکت‌های خارجی را بر مبنای تولید محاسبه می‌کند نه بر مبنای یک درصد ثابت از هزینه‌های توسعه... این قرارداد جدید شرایط بسیار بهتری دارد. اگر منافع ما تأمین نشود، به ایران نخواهیم رفت.»
از آنجایی که تحریم‌های کنونی آمریکا معامله با ایران از طریق دلار را ممنوع می‌کند، توتال هزینه این پروژه را از طریق یورو و با کمک گرفتن از منابع خود تأمین خواهد کرد.
به گفته پویان، گاز تولیدشده در پارس جنوبی تنها به مصرف بازار داخلی ایران خواهد رسید و صادر نخواهد شد.
پویان همچنین از احتمال راه‌اندازی یک پروژه پتروشیمی در ایران با سرمایه‌گذاری بانک‌های آسیایی خبر داد.

پربیننده ترین خبرها