واکسن جلوگيري از چربي خون ساخته شد

واکسن جلوگيري از چربي خون ساخته شد
جمعه 16 تير 1396 - 01:46

متخصصان آزمايش ماده جديدي را روي انسان آغاز کرده‌اند که مي‌تواند کلسترول (چربي خون) را به صورت طولاني مدت کاهش دهد و از بروز عوارض قلبي ناشي از آن جلوگيري کند.

العالم - گوناگون

در مقاله‌اي که متخصصان و محققان هلندي در مجله اروپايي قلب منتشر کرده‌اند مطرح شده که ممکن است بتوان با واکسينه کردن در انسان در برابر افزايش کلسترول و عارضه تصلب شرائين مصونيت ايجاد کرد.
نقش ماده جديد که AT04A نام دارد، فعال کردن سيستم مصونيت انسان براي خارج کردن "کلسترول‌هاي بد" از خون است. به اعتقاد متخصصان، مي‌توان اين ماده را به عنوان جانشين يا مکمل داروي استاتين به کار برد که در حال حاضر ميليون‌ها نفر در جهان براي جلوگيري از افزايش خطرناک کلسترول به طور روزانه آن را مصرف مي‌کنند.
آزمايش داروي جديد بر موش‌هاي آزمايشگاهي نتيجه مثبتي داشته است. در اين آزمايش‌ها به موش‌ها خوراک حاوي چربي فراوان داده شد تا باعث افزايش کلسترول و تصلب شرائين در آنها شود. پس از تجويز اين ماده، ميزان کلسترول خون آنها 53 درصد، آسيب به عروق 64 درصد و التهاب عروق دست کم 21 درصد کاهش يافت.
يکي از دست اندرکاران اين آزمايشات گفته است از آنجا که پادتن ايجاد شده پس از تزريق اين ماده به موش‌ها براي مدتي طولاني در سطحي بالا باقي ماند مي‌توان احتمال داد که اين ماده براي مدتي پس از تجويز هم در جلوگيري از افزايش کلسترول فعال خواهد ماند و مانند واکسن، تاثيري بلند مدت خواهد داشت. البته در صورتي که آزمايش روي انسان نيز همان نتيجه آزمايش روي موش‌ها را داشته باشد.
 در حال حاضر برخي از داروهايي که براي مقابله با افزايش کلسترول تجويز مي شود خطر ابتلاي به ديابت را افزايش مي‌دهد. در مورد داروي جديد هم بايد عوارض جانبي احتمالي آن به دقت بررسي شود. در اين مقاله همچنين تاکيد شده که ممکن است تکميل آزمايش اين دارو روي انسان تا شش سال به طول انجامد.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها