جلسه شورای سازمان منع سلاح های شیمیایی در باره سوریه

جلسه شورای سازمان منع سلاح های شیمیایی در باره سوریه
شنبه 17 تير 1396 - 11:22

جلسه فوق العاده شوراي اجرايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي( OPCW) در خصوص سوريه برای بررسی گزارش هیات حقیقت یاب این سازمان پیرامون کاربرد سلاحهای شیمیائی در منطقه خان شیخون و "ام حوش" در حومه حلب برگزار شد.

جلسه فوق العاده شوراي اجرايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي( OPCW) در خصوص سوريه برای بررسی گزارش هیات حقیقت یاب این سازمان پیرامون کاربرد سلاحهای شیمیائی در منطقه خان شیخون و "ام حوش" در حومه حلب برگزار شد.
هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در لاهه در ابن جلسه تاکید کرد: گزارش هیات حقیقت یاب در ارتباط با حادثه خان شیخون سوریه دارای ابهاماتی در زمینه منابع، نحوه دریافت اطلاعات، نمونه برداری و عدم انجام بازرسی از محل حادثه می باشد و امیدواریم ابهامات این گزارش با همکاری دولت سوریه برطرف شود.

وی افزو: دولت سوریه از ابتدای این حادثه اعلام کرده که آماده است همکاری کاملی را با دبیرخانه فنی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی به منظور اعزام کمیته حقیقت یاب به خان شیخون و پايگاه هوايي الشعيرات و جمع آوری اطلاعات انجام دهد، اما متاسفانه برخی کشورها از اعزام هیات جلوگیری و از منابع و نمونه های غیر مستقیم استفاده شد.
نمايندگي جمهوري اسلامي ايران معتقد است تمامي كشورهاي عضو كنوانسيون سلاحهای شیمیائی، سازمان منع سلاح هاي شيميايي را به عنوان تنها نهاد تعيين كننده كاربرد سلاح هاي شيميايي پذيرفته اند. با اين وجود در تاريخ ٦ آوريل ٢٠١٧ يكي از كشورهاي عضو به بهانه كاربرد سلاح هاي شيميايي به سوريه حمله کرد كه اين اقدام به منزله ناديده گرفتن و زیر سئوال بردن مشروعیت و جايگاه این سازمان بوده و مغاير با كليه قواعد حقوق بين الملل محسوب می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها