سعودیها نگران ارتقای روابط تهران- قاهره

سعودیها نگران ارتقای روابط تهران- قاهره
شنبه 22 مرداد 1390 - 13:42

ارتقاي روز افزون سطح روابط ايران و مصر پس از انقلاب 25 ژانويه، و فروپاشي محور به اصطلاح ميانه رو عربي در منطقه، هم پيمانان آمريکايي رژيم سرنگون شده مبارک، بويژه سعودي ها را به شدت نگران کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شدت این نگرانیها با توجه به مواضع رسانه های وابسته در این کشورها به راحتی قابل لمس است؛ بصورتیکه هرگاه در مسیر ارتقای روابط مصر و ایران از سوی مقامات دو کشور گامی برداشته می شود، و یا اظهار نظری ای سوی تهران یا قاهره در این زمینه صورت گیرد، این رسانه ها به شدت علیه آن موضع گیری کرده و حتی آن را خطری برای موجودیت خود و کل منطقه و حتی جهان قلمداد می کنند!

در همین راستا روزنامه الریاض در واکنش به سفر اخیر "علاء الدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران به مصر و دیدار گرم و صمیمانه وی با برخی مسئولان این کشور، تاکید کرده است، "باید قبل از آن که دیر شود، موضعی صریح، آشکار، و قاطع در قبال این اقدام ایران و ارتباط دوستانه این کشور با اتحادیه عرب، اتخاذ شود".

الریاض نوشت: از آغاز تغییر در مصر در بیست و پنجم ژانویه، و از زمانی که نبیل العربی وزارت امورخارجه را برعهده گرفت، سخنان بسیاری در قاهره درباره ضرورت ایجاد پل های ارتباطی دوستانه و گرم بین قاهره و تهران مطرح شد...

در ادامه این مطلب آمده است: "هنگامی که نبیل العربی وزارت امورخارجه را ترک کرد و به اتحادیه عرب رفت، با طرح عمرو موسی برای ایجاد سازمانی تحت عنوان کشورهای همسایه روبرو شد؛ این طرح با مخالفت شدید اعضای اتحادیه عرب مواجه شد، و سرانجام عمرو موسی این پرونده را با اکراه بست".

روزنامه الریاض افزود: "العربی که مانند مسئول قبلی شیفته شعارهای مردمی است، پس از ورود به اتحادیه عرب تلاش کرد تا این پرونده را دوباره به جریان بیاندازد، و روابط دوستانه را با تهران از سربگیرد".

الریاض با اشاره به دیدار هفته گذشته نبیل العربی و علاء الدین بروجردی در قاهره، نوشت: "بروجردی در این دیدار دعوتنامه ای را از سوی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران تقدیم نبیل العربی کرد، تا در کنفرانس فلسطین در ماه آینده شرکت کند.. وی همچنین در این دیدار درباره مسائل منطقه و تغییرات برخی کشورهای عربی گفت و گو کرد".

این روزنامه سعودی تاکید کرد نبیل العربی بهترین گزینه برای تهران جهت تقویت روابط با مصر و کشورهای عربی به شمار می آید.



پربیننده ترین خبرها