دیوارترس مردم مصر فرو ریخت

تغییر قواعد بازی در روابط قاهره وتل آویو

تغییر قواعد بازی در روابط قاهره وتل آویو
چهارشنبه 9 شهريور 1390 - 16:53

افكارعمومي درمصر،شوراي عالي نظامي اين کشور را براي برخورد قاطعانه تر و اتخاذ مواضع محکم تر درقبال رژيم صهيونيستي بويژه لغو معاهده سازش موسوم به کمپ ديويد تحت فشار شديد گذاشته است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم،" احمد شحات " جوان مصری از یک ساختمان در قاهره که سفارتخانه رژیم صهیونیستی در آن قرار دارد، بالا رفت ، پرچم این رژیم را از جا کند و پرچم مصر را بجای آن نصب کرد.

وی درحالی که هزاران نفر از مردم قاهره فریاد می زند، " سرت را بالا بگیر تو یک مصری هستی" ، شحات پرچم این رژیم را در میان شادی و فریادهای مردم تکه پاره کرد و در حالیکه صدها نیروی پلیس و نظامی مصر مشاهده می کردند ، آن را به سرنگون کرد.

شحات در یک گفت وگوی خبری در باره علت اقدامش تاکید کرد که باید " دیوار ترس مردم مصر فرومی ریخت".

مصري ها در دوران "حسني مبارك "حاکم دیکتاتورکشورشان روابط بین قاهره و تل آویو را برای مصر منفي و ذلت بار مي دانستند  اما مجبور بودند خشم و  تنفر خود را از اين روابط پنهان كنند ولي الان اين تنفر و خشم را بطور آشکار فریاد می زنند.

شوراي عالي نظامي که بدنبال سرنگونی رژیم مبارك قدرت را در مصر بدست گرفته است، هم اكنون براي راضی و قانع کردن افكار عمومي ، خود را با مطالبه جدی برخورد قاطعانه تر با اسرایيل مواجه مي بيند اما به نظر می رسد، براي از دست ندادن كمك هاي آمريكا نمي خواهد توافقنامه كمپ ديويد دستكاري شود. 

" عزالدين شكري فشیر" استاد علوم سياسي گفت: سياست رژیم مبارک در قبال اسرایيل مورد تأييد مردم نبود و امروزمردم مصر خواستار سياستي قاطعانه در قبال اسراییل هستند.

شكري افزود:مردم مصر سیاست رژیم مبارک در قبال اسرایيل را ذلت بار مي دانستند و تاکید دارند که اين سياست بايد تغيير كند و وقايع اخير نيز نشان مي دهد كه اين سياست بايد تغيير كند .

مردم خشمگین مصردراعتراض به شهادت 5 نظامي مصري به ضرب گلوله نيروهاي ارتش صهیونیستی در سینا، بيش از يك هفته مقابل سفارت این رژیم در قاهره تحصن و تظاهرات كردند .

مردم از تصمیم دولت کنونی مصر که از فراخواندن سفیر این کشور از رژیم صهیونیستی منصرف شده است، بشدت ناراضی هستند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها ابراز تاسف کرد و حاضر نشد از مصر عذرخواهی کند.

برخی دیپلمات های مصری تلاش كردند تا نگراني از لغو توافقنامه كمپ ديويد را از بين ببرند و اين جرئتی بود که از حرکت مردم بدست آورده بودند.

" احمد الصاوی" ستون نویس روزنامه الشروق تاکید کرد: مطالبات مردم برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و قطع روابط با این رژیم جنگ طلب به معنی آغاز جنگ نیست.

روابط قاهره – تل آويو در دوران مبارك مساله اي امنيتي محسوب مي شد حتی انتقاد از اين روابط كار آساني نبود ولي امروز مردم مصر عزم خود را برای قطع این روابط جزم کرده اند.

عزالدين شكري فشیر گفت: رژیم مبارک افكار عمومي در مصر را ناديده مي گرفت ولي اين امر ديگر امكان پذير نيست، هر دولتي در مصر بايد بيش از پيش به خواست مردم احترام بگذارد .

"خليل عناني " تحليلگر سياسي روزنامه الحيات تاکید کرد : اگر ارتش مصر گمان كند روابط قاهره – تل آويو همچنان یک مساله امنيتي صرف است و مردم نمي توانند به آن بپردازند، دچار اشتباه خواهد شد .

" جمال عبد الجواد سلطان " مدیر مرکز بررسی های راهبردی و سیاسی الاهرام نیز تاکید کرد: ثبات سیاست خارجی یک کشور نیازمند حمایت مردمی است بنابر این دولت کنونی مصر باید به اراده و خواست مردم احترام بگذارد .

توانایی مردم مصر در تغییرقواعد بازی فراتر از دشوارکردن کارها برای مراجع تصمیم گیری ؛ مساله ای است که به قدرت آنان در سازمان دهی و سرعت در اجرا وابسته است.

عزالدين شكري فشیر تاکید کرد: افکارعمومی در مصر سرانجام  قواعد بازی را تغییر می دهد البته اگر  ثابت بماند و سازماندهی شود که در این صورت نظامی دموکراتیک در مصر شکل خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها