اقتصاد جهانی در آستانه خطری بزرگ

اقتصاد جهانی در آستانه خطری بزرگ
شنبه 12 شهريور 1390 - 17:07

در پي ناتواني اقتصاد آمريکا براي ايجاد فرصت هاي شغلي در ماه گذشته، بورس هاي آمريکا و اروپا روز جمعه گذشته شاهد شديدترين رکود و کاهش طي سال گذشته بود به طوري که سهام داوجونز شاهد 2.2 درصد کاهش ، استاندارد اند بورز 2.53 درصد و ناسداک نيز شاهد کاهشي 2.58 درصدي بود.

به گزارش روز شنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم ، در اروپا نيز سهام يوروفرست با کاهشي 2.5 درصدي و سهام بورس آلمانی داکس کاهش 3.4 درصدي و سهام فرانسوي کاک نيز کاهشي 3.6 درصدي را شاهد بود.

دراين ميان نسبت تغييرات سهام يورو استوک شاهد نوساني 10 درصدي بود تا به اين ترتيب از چهل واحد فراتر رفت.

سهام يکي از شاخص ترين معيارهاي سنجش نگراني سرمايه گذاران اروپايي به شمار مي رود و افزايش ميانگين آن نشان دهنده کاهش عظيم اقبال سرمايه گذاران به سرمايه گذاري در بخش هاي ريسک پذيري همچون سهام است.

در همين راستا "رابرت زوليک "رييس بانک جهاني هشدار داده است که اقتصاد جهاني به وضعيت بحران نزديک مي شود و علت آن ديون هنگفت ، رشد ضعيف و بي اعتمادي سرمايه گذاران است.

وي از چين خواست هر چه سريعتر با اجراي اصلاحات اقتصادي ساختاري ، به پيشبرد اقتصاد جهاني کمک کند.

وی اروپا و آمريكا را به مقابله با مشكلات بدهي خود فرا خواند و خاطرنشان كرد كه قيمت‌هاي بالای ركورد غذا و بي ثباتي بازارهاي كالا، بيشتر مردم آسيب ذير جهان را تهديد مي‌كنند.

رابرت زوليک كه در پكن سخن مي گفت، تصریح کرد: بحران مالی اروپا به بحران بزرگ وام تبدیل شده که پیامدهای سختی برای پول واحد، بانک ها، قدرت رقابت برخی کشورها دارد.

وی تاکید کرد که واشنگتن نيز در کنار بحران اقتصادي، با مشکلاتي همچون هزينه هاي بالا، اصلاحات در بخش ماليات و همچنين تضعيف بخش خصوصي روبه روست و باید این مشکلات را حل کند.

از سوي ديگر ، صندوق بين المللي پول ديروز اعلام کرد که بسته نجات بين المللي ديگري به ارزش 2.11 ميليارد دلار به ايرلند اعطا خواهد کرد.

این صندوق تاکيد کرد، اين تصميم پس از آن اتخاذ شد که ايرلند عليرغم ديون فراوان به اجراي برنامه اصلاحات اقتصادي با هدف کاهش ديون و تقويت بخش مالي اين کشور پايبند بوده و علاوه بر آن ، در اقتصاد اين کشور نيز نشانه هايي از ثبات به چشم مي خورد.

پرونده يونان

خبرگزاري بلومبرگ ويژه اخبار اقتصادي به نقل از منابع آگاه خبر داد که صندوق بين المللي پول ، مخالف تلاش برخي کشورها براي ملزم کردن آتن به ارائه ضمانت هايي براي پرداخت وام هايي است که يونان در چارچوب بسته نجات بين المللي از آن کشورها بدست خواهد آورد.

اعطاي اين وام ها در نشست سران اروپا در 21 جولاي به تصويب رسيده بود.

کارشناسان اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول که در زمان حاضر به منظور بررسي ميزان پايبندي يونان به برنامه اصلاحات اقتصادي، در آتن بسر مي برند ؛ تصميم گرفتند پيش از موعد تعيين شده ، اين کشور را ترک کنند تا به مسوولان يوناني براي تکميل برخي جنبه هاي فني مربوط به بودجه 2012 و اصلاحات ساختاري جهت بهبود رشد اقتصادي ، فرصت بیشتری دهند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها