سفر شتاب زده مقامات غربی به طرابلس

مسابقه غرب برای سیطره برمنابع نفتی لیبی

مسابقه غرب برای سیطره برمنابع نفتی لیبی
پنج‌شنبه 24 شهريور 1390 - 06:03

بعداز سرنگوني رژيم ديکتاتوري قذافي و تسلط نسبي شوراي ملي انتقالي ليبي بر اوضاع اين کشور بويژه طرابلس ، کشورهاي غربي بويژه براي تداوم سيطره خود بر منابع نفتي ليبي بطور شتاب زده فرستادگاني در سطوح مختلف به اين کشور گسيل داشته اند.

این کشورهای مدعی حقوق بشر و حمایت از برقراری دموکراسی در لیبی، در دوران دیکتاتوری قذافی نیز برای بهره مندی از منابع نفتی این کشور، از این رژیم حمایت سیاسی و امنیتی می کردند.

در این چارچوب " جفری ولتمن " معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور خاور نزديك دیروز چهارشنبه در سفری یک روزه به لیبی در طرابلس با " مصطفي عبدالجليل" رييس شوراي ملي انتقالي اين كشور ديدار و گفت و گو كرد.

این اولین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به لیبی بعداز سقوط رژیم دیکتاتوری قذافی بود.

** سفر شتاب زده سارکوزی و کامرون به لیبی

یک روز بعداز سفر فرستاده آمریکا به لیبی ، " نیکولا سارکوزی" رییس جمهور فرانسه و " دیوید کامرون "نخست وزیر انگلیس هم به طرابلس می آیند.

در حالیکه رسانه های غربی از سفر سارکوزی به طرابلس سخن می گویند، منابع نزدیک به مقامات جدید لیبی در باره قطعی بودن این سفر اظهارنظر نمی کنند.

منابع خبری از اعزام 160 نیروی پلیس فرانسه به لیبی برای کمک به حفاظت از جان سارکوزی خبر داده و اعلام کرده اند که " برنارد هنری لیوی" نویسنده فرانسوی نزدیک به اعضای شورای ملی انتقالی لیبی نیز عضو هیات همراه سارکوزی است.

 

** دغدغه های آمریکا در لیبی

" سينوسي بيسکري " یک فعال و تحليلگر سياسي ليبيائي امروز(پنجشنبه) در گفت وگو با شبکه خبری العالم

در باره اهداف سفر ولتمن به لیبی گفت: آمريکا مي خواهد نقشه اي را در ليبي پياده کند که هيچ گروهي منافعش را به خطر نيندازد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلابیون و کنترل بیشتر مناطق این کشور بویژه طرابلس و آغاز فعالیت های عادی وتشکیل نهادهای حکومتی ، آمریکا قصد ندارد فرصت حضور مداخله جویانه در لیبی را از دست بدهد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اولين دغدغه آمريکا اطمينان از عدم مخالفت هيچ گروهي در ليبي با خواسته ها و منافعش ازجمله کسب امتيازهاي نفتي و مشارکت در بازسازي ليبي است .

بیسکری خاطرنشان کرد: رقابت اقتصادي ميان قدرت هائي همچون روسيه و چين نیز برای حضور در لیبی آغاز شده است، روسيه و چين در دوران رژيم سابق ليبي منافع کلان خود را دنبال مي کردند و درپي کسب امتيازات بزرگ بودند و هم اکنون احساس مي کنند که شايد از اين منافع و امتيازها محروم بشوند و آمريکا پيروز این رقابت اقتصادي باشد .

وی دغدغه دیگر آمریکا درلیبی را " قرارگرفتن اسلامگرایان در راس قدرت سیاسی " خواند و تصریح کرد:

احتمالا ولتمن در دیدار با سیاستمداران لیبی در باره ایفای نقش اسلامگرایان در صحنه سیاسی لیبی صحبت کرده است.

 

** ضرورت آزادی شهرهای سرت و بنی ولید

بیسکری در ادامه گفت وگو با شبکه العالم بر ضرورت حمله برق آسای انقلابیون به شهرهای سرت و بنی ولید برای آزادی این دو شهر مهم تاکید کرد تا آخرین پایگاه های قذافی نیز سقوط کند.

وی در عین حال به انقلابیون توصیه کرد که پیکان حمله اصلی خود را متوجه شهرسرت کنند و سرگرم شدن کامل به شهر بنی ولید به مصلحت انقلاب نیست.

این فعال سیاسی لیبیائی گفت: در شهر سرت قبايل و اقشار مختلف اجتماعي زندگي مي کنند که حامي انقلاب هستند و از لحاظ استراتژيک نيز این شهر اهميت دارد و حد فاصل شرق و غرب ليبي است .

پربیننده ترین خبرها