بازگشایی گذرگاه رفح و پیامدهای آن

بازگشایی گذرگاه رفح و پیامدهای آن
سه شنبه 10 خرداد 1390 - 09:12

بازگشايي گذرگاه رفح آن هم به صورت کامل و بدون هيچ محدوديتي پيروزي بزرگي است که فقط مردم زجر کشيده و در محاصره باريکه غزه طعم شيرين آن را مي‌دانند و بس.

این جمله را امروز از هر یک ساکنان غزه که بپرسی به خوبی معنی آن را می‌داند و می‌تواند در این مسیر رابطه بسیار خوبی با گوینده آن برقرار کند. محاصره باریکه غزه انسان تاریخ خوانده را به یاد محاصره پیامبر اسلام و یارانش در شعب ابی‌طالب در دوران دعوت در مکه می‌اندازد. جایی که کفار و مشرکان مکه وحشت‌زده از ندای توحیدی ایشان، آخرین راه مقابله با مسلمانان را فشار اقتصادی فرض کرده و از این رهگذر زحمت سه‌ساله‌ای را آنها روا داشتند، در مورد غزه نیز همین امر صادق بود، کفار و مشرکان زمانه تمام تلاش خود را کردند از جمله تحریم سیاسی و کشتار و جنگ و غیره نتوانستند به هدف خود برسند، و آخرین حیله آنها فشار اقتصادی بود تا از این طریق اراده ملتی زجر کشیده و آواره در هم شکنند و آنها را به اطاعت از خود وادار سازند، اما اراده پولادین و همان ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل مقاومت، چهار سال آنها را در برابر ناملایمات قرار داد و همه می‌دانند این یک امتحان الهی بوده است.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین در یادداشتی در همین مورد نوشت: بر اساس وعده الهی؛ خداوند بزرگ هیچ‌گاه بندگانش را تنها نخواهد گذاشت و در این مسیر آنها را به سخت‌ترین شیوه‌ها خواهد آزمود و در این مورد مثال‌های بسیاری وجود دارد. مقاومت ملت فلسطین جواب داد و آنها از این امتحان الهی سربلند بیرون آمدند. بدون شک بازگشایی گذرگاه رفح پیروزی بزرگی است که حاصل خون صدها شهید راه آزادی است که از چهار سال پیش در برابر اراده شیطانی صهیونیسم جهانی و همپالکی‌هایشان مقاومت کردند و عزت و کرامت خود را بر هر مساله دیگری ترجیح دادند.

در یادداشتی در همین پایگاه که پیش از این منتشر شد، در مورد توانایی مصری‌ها برای بازگشت به هویت و جایگاه واقعی خود نکاتی گفته شد و حال چندی پس از آن نوشته که یکی از موارد آن درخواست برای بازگشایی گذرگاه رفح بود؛ شاهد این دستاورد بزرگ هستیم. این بازگشایی علاوه بر آنکه یکی از دستاوردهای مهم مقاومت مردمی در غزه است؛ یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب 25 ژانویه مردم مصر نیز به شمار می‌رود.

به همان اندازه که رژیم پیشین مصر راه ذلت این کشور را در پیش گرفته و خود را در تیم صهیونیسم جهانی معرفی کرده بود، دولت جدید این کشور در تلاش است تا این عزت را به آنها بازگرداند. کمک برای امضای توافقنامه آشتی ملی فلسطین نخستین مرحله از این تلاش مهم بود که با وعده بازگشایی گذرگاه رفح راه کامل شدن را ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود با تلاش‌ مصر جهت پیوند زدن اقتصاد غزه به اقتصاد خود و رهایی مردم این منطقه از سلطه اقتصادی رژیم عبری؛ این روند کامل‌تر شود.

اما دستاوردهای مهم بازگشایی گذرگاه رفح را نباید تنها در میان مردم غزه جستجو کرد. چهار سال تلاش برای این مهم امروز روی خود را نشان داده است و انتظار می‌رود ثمرات آن همچنان ادامه داشته باشد. به هر میزان که بازگشایی رفح برای مردم غزه و مصر پیروزی بزرگی محسوب می‌شود برای رژیم صهیونیستی و امپریالیسم آمریکا شکست خفت‌باری است. این شکست که تلخی آن را می‌توان از خلال صحبت‌های این روزهای سیاسیون این رژیم و مطبوعات آن یافت؛ بسیار فراتر از آن چیزی است که در قالب این کلمات جای بگیرد.

تصور یک غزه آباد و آزاد که با اندیشه مقاومت و ارتشی مجهز به موشک‌های ویرانگر خود را مهیای مقابله با هر ماجراجویی رژیم عبری می‌کند، بسیار سخت است. تنها چند ماه فرصت لازم است تا غزه بار دیگر رنگ آبادانی را در سایه تلاش‌های مستمر فرزندان سختکوش خود ببیند و این پیامی مهم و پر از مفهوم برای دشمنی است که در تهاجم 22 روزه خود به غزه تلاش کرد آن را به گونه‌ای نابود کند که بازسازی آن سالیان دراز وقت بگیرد و اگر محاصره ادامه یابد، به امر غیر ممکنی تبدیل شود.

حال با بازگشایی گذرگاه رفح می‌تواند به خوبی جیغ‌های بنفش نتانیاهو را شنید که دیگر گوش شنوایی ندارد. او به گونه‌ای با رئیس جمهور آمریکا در مورد «اسرائیل» سخن‌ می‌گفت گویی که تمام آمریکایی‌ها و رئیس جمهور آن نوکر این رژیم هستند و در هنگام سخنرانی در آیپک چنان چهره‌ حق به جانبی گرفت که هر کس نمی‌دانست فکر می‌کرد جهان را نتانیاهو دارد اداره می‌کند. اما زیبایی این مساله اینجاست که دیگر نه برای حرف‌های نتانیاهو در خاورمیانه جدید جایی است و نه خاورمیانه آیپک است که او بخواهد در آن ژست خودپسندانه‌اش را بگیرد.

رژیم اشغالگر چه بخواهد و چه نخواهد، گذر

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها