نتیجه تقویت روابط تهران -قاهره ؛

خشم آمریکا ، ضرر صهیونیست ها

خشم آمریکا ، ضرر صهیونیست ها
سه شنبه 10 خرداد 1390 - 12:01

نويسنده معروف مصري تاکيد کرد که با برقراري روابط عادلي بين قاهره و تهران ، آمريکا خشمگين مي شود و رژيم صهيونيستي دچار ضرر و زيان خواهد شد .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم ، " فهمي هويدي " در مقاله اي که پايگاه اطلاع رساني الشروق آن را منتشر کرد با اشاره به اينکه طرف سومي همواره مانع برقراري روابط عادي ميان ايران و مصر مي شود افزود : ارتباط با ايران يکي از معيارهايي است که ميزان استقلال مصر درتصميم گيري را مي تواند با آن سنجيد ، بر اين اساس مي توان در پاسخ به دليل وجود تنش در روابط دو کشور در سي سال گذشته گفت طرف سومي در اين موضوع نقش دارد وهمواره مانع از عادي سازي روابط ميان دو کشور مي شود.
هويدي در بخش ديگري از مقاله خود نوشت : به همين دليل از سخنان نبيل العربي وزير خارجه دولت تازه به روي کارآمده مصر پس از انقلاب بيست و پنح ژانويه شگفت زده نشدم  که گفت مصر در انتظار برقراري روابط عادي با ايران به سر مي برد.
علاوه بر اين من از سفر هفته گذشته يک هيئت مردمي چهل نفره مصربه ايران بسيار خوشحال شدم.
اين سفر براي شکستن سد رواني ميان دو ملت که رژيم سابق آن را بنا کرده بود انجام شد ؛ زيرا با اين سفرآزادي بيان به مصر بازگشت.
نويسنده ادامه داد : من همواره بر اين باور بوده و هستم که شرم آور است که مصر عليرغم اذعان به اين که اسرائيل همچنان دشمن راهبردي درجه يک آن است ، چشم به روي تضادهايش با تل آويوببندد تا بتواند روابط خود را با آن عادي کند، در حالي که قادر به انجام چنين کاري درباره ايران نيست.
در ادامه مقاله فهمي هويدي آمده است : براي همه ديپلمات ها و مردم روشن است که برقراري روابط طبيعي بين دو کشور لزوما به معناي رضايت دو طرف از سياست ها و مواضع طرف مقابل و نيز اتحاد دو طرف برضد طرف سوم نيست. مگر اين که آن دو اتحاد راهبردي تشکيل داده باشند.
تمام کشورهاي حوزه خليج فارس که درباره موضع اخير مصر ملاحظاتي داشتند با ايران روابط ديپلماتيک عادي دارند و بازار اصلي کالاها و سرمايه هاي ايران به شمار مي آيند.
در هر يک از اين کشورها يک سفير مورد اعتماد از ايران حضور دارد. حتي ايران درعربستان سعودي دو سفير دارد که يکي سفير در رياض و ديگري نماينده سازمان کنفرانس اسلامي در جده است.
من مي فهمم اگر بين قاهره و تهران روابط عادي برقرارشود ، اسرائيل ضرر مي کند و آمريکا خشمگين مي شود.
شياطين بزرگ و کوچک از انزواي ايران و ضعيف شدن آن سود مي برند چون ايران با سلطه آمريکا مخالف است و از مقاومت فلسطين حمايت مي کند.
اما آنچه که نمي فهمم اين است که برخي کشورهاي عربي در اين خصوص به آمريکا و اسرائيل متمايل مي شوند.ما نمي توانيم چشمانمان را به روي طرح هاي متخصصان مسائل راهبردي که قصد دارند اضلاع مثلث قدرت منطقه را با سه کشور مصر ترکيه و ايران تکميل کنند ببنديم.
همچنين نمي توانيم اين موضوع را ناديده بگيريم که حجم منافعي که مصر و ايران به دليل قطع ارتباط از دست دادند و نيز دورنماي همکاري اقتصادي و گردشگري بين اين دو کشور بي حد و حصر است.
علاوه بر اين ترديدي ندارم که پس از سفر هيئت مردمي مصر به تهران سفر تاجران اين کشور به ايران نيز مي تواند عاملي قوي براي به جريان انداختن همکاري ميان اين دو کشور باشد.
به ويژه اين که در تهران به من گفته شد ايران براي ورود به پروژه هاي سرمايه گذاري هشت ميليارد دلاري در مصرآماده است. 

پربیننده ترین خبرها