بمباران برای بازگشت به میز مذاکره

بمباران برای بازگشت به میز مذاکره
سه شنبه 10 آبان 1390 - 09:03

تنها يك ماه پس از آنكه امريكايي‌ها، سرويس امنيتي پاكستان را متهم به حمايت از شبكه حقاني كردند حالا دست به دامن آنها شده‌اند تا با واسطه قراردادنشان بتواند روند مذاكره با طالبان را پيش برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم به نقل از روزنامه نيويورك‌تايمز، پيشتر هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه امريكا رويكرد اين كشور را نسبت به شبكه حقاني و طالبان «جنگيدن، مذاكره كردن، ساختن» خوانده بود. اين تركيبي است كه به حملات مداوم هوايي و زميني امريكا عليه شبكه حقاني و طالبان و اصرار بر اينكه سرويس اطلاعات پاكستان اين تروريست‌ها را بر سر ميز مذاكرات بنشاند، اشاره دارد. اما برخي عناصر سرويس اطلاعات پاكستان منافع چنداني را در پيشبرد اين مذاكرات نمي‌بينند، چراكه اين شورشيان را شايد بهترين گزينه براي حفظ نفوذ در افغانستان، در شرايطي مي‌دانند كه امريكا از تعداد نيروهاي خود در اين كشور مي‌كاهد.

مقامات اطلاعات امريكا روز يكشنبه تحقيقات خود درباره نقش شبكه حقاني در بمبگذاري در كابل طي روز شنبه را گسترش دادند. چندين تن از مقامات فعلي و سابق امريكايي معتقدند ايالات متحده در حال اجراي رويكرد «بمباران براي بازگشت به ميز مذاكرات» است كه پيش از اين نيز از آن بهره جسته بود. در دهه 90 ميلادي اين رويكرد، رهبران صرب را ترغيب به انجام مذاكرات صلح در اوهايو كرد اما درباره طالبان افغانستان تاكنون نتيجه‌يي در پي نداشته است. طي ماه‌هاي پس از كشته شدن اسامه بن‌لادن در خاك پاكستان، مذاكرات بطور كامل متوقف شد و دولت امريكا سرويس اطلاعات پاكستان را متهم به پناه دادن به بن‌لادن كرده بود.

سفر كلينتون با هدف بازسازي روابط و تصريح دوباره يك پيام بود. ديگر هدف كلينتون از اين سفر كسب اطمينان از كمك پاكستان براي برگزاري هرگونه مذاكرات آشتي‌جويانه بوده است. به گفته يكي از مقامات ارشد دولت امريكا، پاكستاني‌ها از اينكه مي‌توانند در روند آشتي نقشي داشته باشند، رضايت دارند.

اين امر به معناي ازسرگيري مذاكرات با شبكه حقاني است كه اواخر ماه آگوست آغاز شده بود. جلسه نخست بطور محرمانه در امارات و ميان ديپلمات امريكايي و ابراهيم حقاني، برادر رييس اين شبكه صورت گرفت و سرويس اطلاعات پاكستان ميانجي برگزاري اين مذاكرات بود. به گفته مقامات پاكستاني و امريكايي نتيجه چنداني از اين جلسه كه تنها دو هفته پيش از حمله به سفارت امريكا در كابل انجام شد، به دست نيامد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها