ترکيه براي دخالت نظامي در سوريه آماده می شود

ترکيه براي دخالت نظامي در سوريه آماده می شود
شنبه 21 آبان 1390 - 12:33

منابع آگاه تاکيد دارند، با توجه به شکست احتمالي طرح اتحاديه عرب، ترکيه خود را براي دخالت نظامي در سوريه با پشتيباني کشورهاي عربي و غرب آماده مي کند.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، منابع مطلع در کشورهاي حوزه خليج فارس تأکيد کردند شکست پيش بيني شده طرح اتحاديه عرب درباره سوريه، به دخالت نظامي مستقيم ترکيه تحت پوشش حمايت بين المللي و عربي و به بهانه محافظت از شهروندان سوری در مقابل نظامیان خواهد انجاميد؛  در این رابطه دو ديدگاه وجود دارد:

ديدگاه اول که عربستان، اردن، مصر و بيشتر کشورهاي عربي از آن حمايت مي کنند، این است که فرصت هاي فراواني به نظام سوريه داده شده ، اما سوریه از هيچ کدام از اين فرصت ها استفاده نکرد؛ در نتيجه آنها از اتحاديه عرب انتظار دارند که با جديت بيشتر با سوريه برخورد شود.

اما براساس ديدگاه دوم که الجزاير و برخي از کشورهاي محور میانه از آن حمايت مي کنند، دخالت بيگانگان در امور سوريه به پيچيده تر شدن وضعيت مي انجامد، بنابراين بايد به نظام سوريه فرصت و وقت بيشتري داده شود.

 

به گفته منابع مذکور، شکست طرح اعراب به افزايش نقش ترکيه در وضعيت سوريه خواهد انجاميد، و اين امر از روز دوشنبه و به دنبال مشخص شدن طرح اتحاديه عرب نمود بيشتري خواهد داشت.

 

براساس اين راه حل بايد پوششي بين المللي و عربي براي موضع مورد حمايت عربستان مبتني بر تحريم سوريه و دخالت نظامي مستقيم ترکيه در اين کشور فراهم شود؛ براساس توافق نامه امضا شده ميان حافظ اسد رئيس جمهور سابق سوريه و دولت ترکيه، در صورتي که آنکارا احساس کند که از داخل خاک سوريه تهديداتي عليه آن کشور وجود دارد ، ارتش ترکيه حق دارد تا کيلومترها وارد خاک سوريه شود، در این میان باید در نظر داشت که افزایش حملات نظامي پ. ک. ک عليه ارتش ترکیه مي تواند توجيه مناسبي براي سوق دادن منطقه به مرحله جديدي باشد.

 

مشارکت سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودي در جلسات کميته ويژه اتحاديه عرب، با وجود عدم عضويت وي در آن، صحت اطلاعات مذکور را تأييد مي کند؛ کميته مذکور از وزراي خارجه مصر، الجزاير، سودان و عمان به همراه نبيل عربي دبيرکل اتحاديه عرب و به رياست قطر تشکيل شده است.

قرار است کميته مذکور گزارش مفصلي را درباره اوضاع سوريه به نشست وزاري امور خارجه کشورهاي عربي در قاهره ارائه کند.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها