رییس سازمان پدافند غیرعامل:

ایران به تهدیدهای سایبری پاسخ می‌دهد

ایران به تهدیدهای سایبری پاسخ می‌دهد
يکشنبه 4 دی 1390 - 18:38

رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوري اسلامي ايران تأکيد کرد، حمله سايبري به زيرساخت ها مانند تجاوز به خاک يک کشور است، که متناسب با آن تهديد پاسخ خواهيم داد.

"غلامرضا جلالي" شامگاه یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، در پاسخ به سئوالی درباره ابلاغ راهبرد دفاع سايبري از سوي رييس جمهوري آمريكا اظهار داشت: مفهوم اين امر آن است كه هرگونه حمله به زيرساختهاي مهم آمريكا حمله نظامي تلقي مي شود، و به آن پاسخ متناسب داده مي شود، که طبيعتا همين موضوع هم مي تواند در باره كشور ایران كه يك كشور مقتدر و مستقل و قدرت منطقه اي در زمينه دفاع سایبری است، شكل بگيرد.

جلالی با بیان اینکه شكل تهديد در حوزه سایبری تغيير كرده است، گفت: وقتي كه با يك حمله سايبري، زيرساخت متوقف يا تخريب و يا دچار آتش سوزي يا انفجار می شود، دیگر تفاوتی بين عامل آن كه يك ويروس يا يك سلاح سايبري، يا يك بمب باشد وجود ندارد.

جلالی تأکید کرد: اين امر تجاوز به خاك يك كشور است و ما هم نسبت به اين موضوع حساس هستيم، و به هر نوع تهديدي در اين خصوص متناسب با آن تهديد پاسخ خواهيم گفت.

 

صورت جدید تهدیدها در دنیا

جلالی افزود: پدافند غيرعامل تقابل جدي با تهديدها است، و ما تلاش كرديم ابتدا تهديدهاي امروزي را بشناسيم.

جلالی تأکید کرد: تهديدها امروزه نسبت به گذشته كاملا متفاوت است و نيازمند نگاهي تخصصي است؛ زيرا مبانی تهديدهای امروزی به نوعي دانش و فناوري است، و مي تواند در كنار خود هم فرصت توليد كند و هم تهديد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فناوري ها باعث شده است شكل هاي جديدي از تهديد به وجود بيايد.

طرح ریزی مدل دفاع بومی، مطابق با نیازهای کشور

جلالی با تأکید بر ضرورت شناخت کامل تهديدها و ایجاد دفاعی برتر در برابر آنها، گفت: از آنجا كه ما نيازمند نوعي دفاع بومي و مستقل از دفاع غيرعامل هستيم، مدل دفاعي ديگري را طراحي كرديم كه خاص خودمان است و با نيازهاي كشور تطابق دارد.

حوزه های پدافند غیرعامل

جلالی با اشاره به تقسیم بندی سرمايه هاي كشور به چهار دسته در حوزه پدافند غیرعامل، تأکید کرد: حوزه نخست سرمايه هاي فيزيكي و زير ساختي مانند ساختمانها است، كه تا اندازه زيادي پايداري كشور به پايداري آنها بستگي دارد.

جلالی حوزه دوم را سرمايه هاي انساني برشمرد و گفت: همه كشورهاي دنيا حفاظت از جان مردم را به عنوان منافع ملي و حياتي دنبال مي كنند.

وی سرمايه هاي سايبري را حوزه سوم سرمایه عنوان کرد و گفت: تهدید ها در این حوزه در فضاي مجازي شكل مي گيرد. این تهدیدها در كشورهاي مختلف متفاوت است، كشور ما از آن كشورهايي است كه در اين زمينه بر توسعه اين فناوري تأكيد شده است.

جلالی خاطرنشان کرد: بخش چهارم كه هنوز به آن زياد پرداخته نشده، سرمايه هاي معنوي وملي كشور است، كه در قالب غرور و دفاع از ارزشهاي ملي و معنوي قرار دارد.

افزایش تهدیدها با رشد فن آوری

جلالی افزود: در حوزه تهديدها در فضاي مجازي شاهد آن هستيم كه هرچه فناوري ها رشد مي كند و قابليت ها و فرصتهاي خوبي را براي مردم تأمين مي كند، به همان اندازه تهديدهايي را براي مردم توليد مي كند.

رييس سازمان پدافند غيرعامل خاطرنشان کرد: 22 كشور امروز ساختارهايي را بعنوان دفاع سايبري تشكيل داده اند، و خوشبختانه ایران هم توانست براي اولين بار سياستهاي كلي نظام را در حوزه دفاع سايبري تهيه كند، و این سیاستها در مجمع به اجماع رسید، و در اسفند 89 از سوي رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

تشکیل قرارگاه سایبری در کشور

جلالی گفت: از مهر امسال هم با قرارگاه سايبري كشور براي دفاع در برابر تهديدها تشكيل شد، و اقدامات بسيار خوبي در این زمینه صورت گرفت.

سلاح سایبری تهدیدی علیه بشریت

جلالی در خصوص تهديدهاي آمريكا و اسرائيل علیه برنامه هسته ای ایران، و تدابیری که در حوزه پدافند غیرعامل برای مقابله با این تهدیدها اندیشده شده است، گفت: در سال گذشته به دست آمريكايي ها و اسرائيلي ها در بستر  نرم افزار سيستم عامل ويندوز و نرم افزار زيمنس آلمان، سلاح جديدي بعنوان استاكس نت توليد شد كه در بسياري از كشورها توسعه پيدا كرد.

جلالی با بیان اینکه تهديدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به كشور ما خلاصه نمی شود، تأکید کرد: اين سلاح برعليه بشريت است و نه عليه يك كشور. اگر ويروسي قادر باشد كه در تأسيسات هسته اي يك كشور وارد شود و بتواند تخريب و آتش سوزي در زيرساخت ايجاد كند، خطرات آن براي همه

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها