دیدبان حقوق بشر: به شیعیان عربستان ظلم می‌شود

دیدبان حقوق بشر: به شیعیان عربستان ظلم می‌شود
چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 04:52

ديدبان حقوق بشر هشدار داد، اقدامات تبعيض آميز مسئولان سعودي عليه شيعيان در عربستان، تا حد ظلم و ستم شدت يافته است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دیدبان حقوق بشر در گزارش سالانه خود درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان نوشت: در برخی موارد تبعیض در حق شهروندان شیعه در عربستان تا حد ظلم و ستم شدت می یابد.

در این گزارش آمده است، مسئولان سعودی در احال اعمال تبعیض مداوم علیه اقلیت های دینی در این کشور و به ویژه شیعیان و اسماعیلی ها هستند.

دیدبان حقوق بشر می افزاید: اعمال تبعیض علیه شیعیان به صورت رسمی شامل مسائل دینی، آموزشی، و قضایی است.

در این گزارش تأکید شده است: مسئولان دولتی به عمد شیعیان را از به کارگیری در کارهای دولتی، راهبردی جلوگیری کرده و به صورت علنی با مذهب آنان مخالفت می کنند.

دیدبان حقوق بشر خاطرنشان کرد: شهروندان شیعه در صورت بیان اعتقاداتشان و به ویژه در مکه و مدینه بازداشت می شوند.

این گزارش همچنین با اشاره به اقدامات "بن جلوی" استاندار الاحساء ضد شهروندان شیعه در این منطقه و دست داشتن در بازداشت های مکرر مردم به دلیل پرداختن به مراسم و عقاید مذهبی و یا برافراشتن پرچم و یا تابلوهای مذهبی، خاطرنشان شده است: دستگاه امنیتی شیخ توفیق العامر از مبلغان این استان را به دلیل درخواست ایجاد کشوری قانونمند و حقوق برابر برای شیعیان در خطبه روز جمعه، بازداشت کرد.

دیدبان حقوق بشر خاطرنشان کرد، عربستان سعودی در برابر مطالبات مردم برای دمکراسی در چارچوب انقلابهای عربی، به شدت مردم را سرکوبک کرد.

این گزارش با اشاره به ادامه بازداشت شهروندان عربستانی به دلیل تظاهرات مسالمت آمیز، تاکید می کند که هزاران نفر در عربستان سالانه در معرض محاکمه غیرعادلانه و بازداشت قرار می گیرند؛ و مسئولان قضایی به ندرت متهمان را از اتهاماتشان مطلع می کنند. دستگاه امنیتی پس از بازداشت آنها را از تماس با وکلایشان منع کرده، و حتی به اتهام همکاری و یا قبول داشتن تفکر گروه های مسلح، و یا به خاطر داشتن تفکرات سیاسی مسالمت آمیز، به مدت چندین سال آنها را بازداشت می کنند.

دیدبان حقوق بشر تأکید کرد: دستگاه های امنیتی سعودی تا ماه مه گذشته 160 هزار تظاهرکننده را بازداشت کردند، و تا تهیه آخرین گزارش، همچنان 40 هزار نفر تحت بازداشت قرار دارند.

در این گزارش خاطرنشان شده است: سرکوبها در عربستان ادامه دارد و مسئولان سعودی در حمایت از حقوق 9 میلیون زن و 8 میلیون نیروی کار خارجی و دو و نیم میلیون شهروند شیعه، با شکست مواجه شد. رژیم سعودی همچنان با زنان بعنوان یک کودک تعامل می کند؛ و دختران و زنان در هر سنی که باشند به صورت تبعیض آمیز از سفر، تحصیل و کار بدون همراهی مردانشان منع می شوند. و این کشور همچنان تنها کشور دنیا است که در آن زنان از رانندگی منع می شوند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها