بن بست مذاکرات دو سودان در اتیوپی

بن بست مذاکرات دو سودان در اتیوپی
دوشنبه 10 بهمن 1390 - 06:56

با مخالفت کشور سودان جنوبي با پيشنهادات کشورهاي آفريقاي براي حل بحران ترانزيت نفت، مذاکرات سودان جنوبي و سودان در اين باره در پايتخت اتيوپي به بن بست رسيد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، پس از بروز اختلافات بر سر حق ترانزیت نفت بین سودان و سودان جنوبی دو طرف به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی رفتند تا برای حل اختلافات مذاکره کنند؛ پس از پایان مذاکرات هيأت سوداني بر ادامه گفتگوها با هيأت جنوب سودان در دور جديد مذاكرات در ماه آينده تأكيد كرد.

اين در حالي است است كه گفتگوهاي طرفين در آديس آبابا، پايتخت اتيوپي، به بن بست رسيده است و دولت جنوب سودان با پيشنهادهاي كشورهاي آفريقايي در راستاي آرام كردن روابط ميان طرفين كه اخيرا در زمينه موضوع نفت شاهد تحولات سريعي بوده است مخالفت كرده است.

سودان براي انتقال هر بشکه نفت خام سودان جنوبی از خط لوله احداث شده در سودان مبلغ ۳۶ دلار را پيشنهاد کرده است، درحالي که سودان جنوبي مي‌گويد براي انتقال هر بشکه کمتر از 1 دلار پرداخت مي‌کند.
از سوي ديگر خارطوم، جنوب سودان را به تحت فشار گذاشتن سودان از طريق كشورهاي ديگر و در راستاي اهداف بيگانگان متهم و بر توانايي پشت سر گذاشتن بحران نفت تأكيد و اعلام كرد: دولت جنوب سودان با خودداري از امضاي توافق نامه هاي ميان طرفين متضرر خواهد شد.

"زبير احمد حسب" رئيس كميته مذاكرات سودان درباره نفت در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: امروزه برخي از طرف هاي دولت جنوب سودان به طور علني براي سرنگوني دولت خارطوم از طريق تحت فشار گذاشتن آن از نظر اقتصادي، حمايت از شورشيان دارفور، شورش در جنوب نيل آبي و توطئه عليه سودان با استفاده از لابي صهيونيست ها و آمريكا تلاش مي كنند.

وی افزود: اين رويكرد دولت جنوب سودان پيش از آنكه باعث تحت فشار قرار گرفتن دولت سودان از نظر اقتصادي شود به سقوط اقتصادي جنوب سودان مي انجامد.

اگرچه طرفين گفتگو در مذاكرات آديس آبابا به بن بست رسيدند، اما با اين وجود برخي، وساطت كشورهاي آفريقايي در نزديك كردن ديدگاههاي طرفين را بعيد نمي دانند.

"مزمل ابوالقاسم" روزنامه نگار و تحليلگر سياسي سوداني در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: به نظر مي رسد طرف هاي ميانجي بتوانند دولت جنوب سودان و سالوا كر رئيس جمهور اين كشور را به امضاي توافقات به دست آمده قانع كنند، تا هيأت اين كشور پس از امضاي توافقات مذكور به ميز مذاكرات مستقيم بازگردد؛ در غير اين صورت ممكن است در مذاكرات دهم فوريه  سناريوي مشابه تكرار شود.

پس از آن دولت سودان اعلام كرد چند كشتي نفت كش جنوب سودان را كه به همراه بارشان توقيف كرده بود، آزاد كرده است؛ ناظران اين اقدام را در راستاي كاستن از تنش موجود و جلوگيري از افزايش اختلافات ميان طرفين مي دانند.

با این وجود روابط ميان سودان و جنوب سودان همچنان پرتنش است و هنوز هم مسائل حل نشده فراواني در روابط ميان طرفين وجود دارد كه موضوع منطقه "ابيی" فقط يكي از آنهاست و موضوع نفت را نيز بايد به آن افزود؛ بنابراین به نظر می رسد كه این تحولات باعث افزايش تنش ميان طرفين خواهد شد.

توافق‌نامه ای در سال ۲۰۰۵ به بيش از دو دهه جنگ داخلي بين جناح‌هاي رقيب در سودان پايان داد؛ در ژانويه سال ۲۰۱۱، ساکنان جنوب سودان طبق مفاد اين توافق‌نامه به جدايي اين بخش از سودان راي مثبت دادند.

29-17:08

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها