پژوهشگر مسائل راهبردي تاکید کرد:

پذیرش ایران هسته اي؛ تنها چاره غرب

 پذیرش ایران هسته اي؛ تنها چاره غرب
يکشنبه 30 بهمن 1390 - 07:49

پژوهشگر لبناني مسائل راهبردي تاكيد كرد: با توجه به پيشرفت هاي هسته اي ايران، تنها گزينه پيش روي غرب پذيرفتن ايران هسته اي و همكاري با آن بر اساس گزينه هاي ديپلماتيك است.

"محمد عبيد" روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مذاكرات سياسي در حاشيه  مذاكرات هسته اي آتي ایران با 1+5  از اهميت به سزايي برخوردار است و ايران به بزرگترين كشور منطقه تبديل شده است.

اين پژوهشگر مسائل راهبردي افزود: تلاش غرب براي مانع تراشي در بر سر راه هسته اي ايران به بن بست رسيده و راهبرد ايران از ابتدا بر اصل مذاكرات استوار بود و از اين  مسير نيز خارج نشد تا غرب نتواند مانعی ايجاد كند.

عبيد با اشاره به قدرت اخير ايران در غني سازي و توليد ميله سوخت اظهار داشت: راهبرد هسته اي ايران، بر تقويت فنی هسته اي متمركز شده است .

وي تاكيد كرد: كشورهاي غربي و در راس آن آمريكا به ويژه در پرتو تحولات سريع سياسي منطقه، چاره اي جز پذيرفتن واقعيت ايران و تلاش براي بررسي آن با روشهاي ديپلماتيك ندارند، زيرا آمريكا در جريان تحولات اخير منطقه بسياري از برگه هاي برنده سیاسی خود را در سطح رژيم هاي هم پيمان و همچنین در پی خروج از عراق از دست داده است.

محمد عبيد، افزود: غرب از ابتدا به دنبال تجهيز ايران به مواد هسته اي لازم براي فعال كردن تاسيسات اين كشور نبود و هدفش متوقف كردن برنامه هسته اي ايران بود و بعيد است مذاكرات ايران و غرب موجب متوقف شدن برنامه هسته اي ايران كه سخت به توسعه آن  پايبند است، شود.

وي افزود: مذاكرات جانبي ايران و غرب خارج از چارچوب پرونده هسته اي و در سطح سياسي است كه در مذاكرات آتي نقش بسيار مهم و برجسته اي خواهد داشت.

این پژوهشگر مسائل راهبردی افزود: رژيم صهيونيستي، برنامه هسته اي ايران را خطرناك مي داند به ويژه كه ايران توانسته با كشورها و جنبش هاي مقاومت، ائتلاف منطقه اي تشكيل دهد و اين رژيم را در احاطه داشته باشد. 

وي افزود: اين مسئله ايران را به يك قدرت منطقه اي بزرگ با ائتلاف هايي در منطقه تبديل كرده است و ممكن است اين كشورها زماني كه رژيم صهيونيستي و آمريكا به فكر حمله به ايران بيافتند؛ در مقابله با هرگونه تجاوز، به شريك ايران تبديل شوند.

 

 

 



پربیننده ترین خبرها