استاد علوم سياسي دانشگاه بغداد، تاکید کرد:

ایران الگویی برای دمکراسی در منطقه

ایران الگویی برای دمکراسی در منطقه
پنج‌شنبه 11 اسفند 1390 - 13:05

يک استاد علوم سياسي عراقي با تاکيد بر اينکه ويژگي هاي موجود در نظام جمهوري اسلامي قابل مقايسه با دمکراسي غربي نيست، تصريح کرد که گردش قدرت در ايران و فراگيري قوه مقننه، الگويي براي دمکراسي در منطقه است.

"عزيز جبر شيال " روز پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: نظام جمهوري اسلامي ویژگی هایی دارد كه دمكراسي هاي غربي فاقد آن  است.

وی افزود  : قوه مقننه ايران همه طيف هاي مختلف طائفه اي و قومي را در بر مي گيرد و از این رو جمهوری اسلامی به الگویی در منطقه تبدیل شده است.

استاد علوم سياسي دانشگاه بغداد، اظهارداشت: در ايران  گردش قدرت از طريق انتخابات رياست جمهوري و مجلس محقق مي شود و این تجربه در كشورهاي منطقه، وجود نداشته است.

شيال با بيان اينكه در ايران شايسته سالاري وجود دارد، افزود: اين كشور، پيشينه اي سرشار از فرهنگ و تمدن دارد و با افزوده شدن تمدن اسلامي به آن گنجينه اي عظيم شكل گرفته است و بسیاری از كساني كه در تمدن اسلامي در طول تاريخ، درخشیده اند،ايراني بوده اند.

وي با اشاره به اينكه برخي سعي دارند به بهانه ايران، اسلام را بكوبند، خاطر نشان كرد : در ايران خيزشي عظيم در عرصه فرهنگ و تمدن در دستور كار قرار گرفته كه علما و نخبگان ايراني اجراي آن را با استناد به آموزه هاي قرآن كريم و سنت نبوي به دست گرفته اند.

استاد علوم سياسي دانشگاه بغداد افزود : جمهوري اسلامي در زمان حاضر در تلاش است با تكيه بر دانش و فن آوري، زمينه روان سازي حيات اقتصادي كشور را فراهم كند. وی گفت : مساله نگراني غرب را سبب شده است زيرا ايران بر خلاف انتظار غرب، الگوي دوري جستن از مصرف گرايي را در دستور كار خود قرار داده است.

وي با تاكيد بر اينكه تهران اعلام كرده است كه از حق ملت فلسطين حمايت مي كند و اجازه نخواهد هيچ طرح و توافقنامه اي اين حق را پايمال سازد؛ درباره پيامدهاي هرگونه حمله نظامي غرب به ايران به تحريك رژیم صهیونیستی هشدار داد.

عزيز جبر شيال در پايان تاكيد كرد: ايران استواري خود را ثابت كرده است و همواره تصميماتي حكيمانه و با مسئوليت پذيري بالا اتخاذ كرده است؛ هرگاه غرب حلقه محاصره را تنگ تر مي كند، تلاش ايران براي پيشرو شدن در عرصه علم و فن آوري افزايش مي يابد.

29/02-20:12



پربیننده ترین خبرها