گام نخست مصری ها برای انتخاب رئیس جمهور

 گام نخست مصری ها برای انتخاب رئیس جمهور
پنج‌شنبه 11 اسفند 1390 - 16:15

العالم، قاهره - با اعلام زمان برگزاري انتخابات در مصر، گام نخست براي انتخاب رئيس جمهوري اين كشور پس از انقلاب برداشته شد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، كميته انتخابات رياست جمهوري مصر زمان برگزاری انتخابات را روزهای 23 و 24 ماه می و دور دوم آن را در روزهاي 14 و 16 ژوئن ( اردیبهشت و خرداد سال 91) اعلام کرد.

نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري مصر روز 21 ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

رئيس كميته انتخابات مصر اعلام كرد كه اين كميته جدولي براي انتخابات به منظور تضمين پايان دوره انتقالي تا قبل از اواخر ماه ژوئن تهيه كرده است.

" فاروق سلطان "  تاكيد كرد كه نظارت بين المللي بر انتخابات رياست جمهوري مصر كه با توجه به ماده 28 قانون اساسي برگزار مي شود، وجود ندارد.

این در حالیست که نمايندگان مجلس مصر و حقوقدانان لغو اين ماده قانوني را خواستارند؛ زيرا آن را مانع از شكايت به تصميمات كميته عالي انتخابات و عامل مصونیت یافتن این کمیته می دانند.

"ابو المعز ابراهيم" رئيس كميته عالي انتخابات مجلس مصر در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: ماده 28 قانون اساسي در انتخابات رياست جمهوري اعمال خواهد شد و امكان اصلاح آن در قانون اساسي جديد كه همه پرسي درباره آن برگزار خواهد شد، وجود دارد.

اين ماده كه بسياري از مصري ها به آن معترضند، با هدف اجراي طرح موروثي شدن قدرت در زمان حسني مبارك ديكتاتور مخلوع مصر وضع شد و به همين دليل با آن مخالفت شده و اين سوال نزدم مردم وجود دارد كه چرا شوراي نظامي مصر به آن پايبند است؟

" ثروت شلبي " سردبير نشريه " الأهالي" درمصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: اين ماده مشروعيت رئيس جمهوري آينده مصر را به زير سوال مي برد.

با نزديك تر شدن زمان انتخاب اولين رئيس جمهوري مصر بعد از انقلاب و نيز با اعلام نامزدي دومين مرد سازمان اطلاعات مصر براي شركت در انتخابات ، تحركات در صحنه سياسي و شايد ناآرامي ها با افزايش تعداد نامزدها بيشتر مي شود.

" ممدوح قطب " مدير سابق سازمان اطلاعات مصر و نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر درمصاحبه با شبكه العالم، گفت: نامزد مورد توافق، كسي است كه مردم آنرا از طريق صندوق هاي راي و به شيوه اي كاملا سالم ، شفاف و دمكراتيك انتخاب كنند.

وي با بيان اينكه توافق درباره يك نامزد ، مصادره حق مردم در انتخاب كسي است كه نماينده آنان باشد، تاكيد كرد : مردم با حضور در پاي صندوق هاي راي، خود حرف آخر را خواهند زد.

شايد باور اين مساله براي خود مصري ها هم سخت باشد كه براي اولين بار رئيس جمهوري كشورشان را آزادانه و با اراده انتخاب مي كنند ؛ اما اصول دموكراتيكي كه انقلاب براي آن روي داد، براين اساس است كه مصری ها ، رئيس جمهور دلخواه خود را انتخاب كنند و اينجا معلوم مي شود كه مهم ترين و سخت ترين آزمون انقلاب مصر تا چه اندازه موفق است.

01/ 03-15:10

پربیننده ترین خبرها