"غزه جای زندگی نیست"

چهارشنبه 21 تير 1396 - 06:35

یک سازمان غیر دولتی وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد؛ شرایط حاکم بر غزه به گونه ای است که این شهر دیگر برای زندگی کردن مناسب نیست.

العالم -فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت پیپر، هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد در سرزمین های فلسطینی گفت: به طور کلی همه شاخص ها در غزه در جهت بدی حرکت می کنند. ما چند سال پیش پیش بینی کرده بودیم که اگر وضع به همین منوال پیش برود غزه به زودی غیر قابل زندگی می شود و امروز می بینیم که این تاریخ با سرعت زیادی نزدیک می شود. ازآن زمان تاکنون دسترسی به خدمات بهداشتی، انرژی و آب آشامیدنی و موارد زیاد دیگری دشوار شده است. 

وی در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت: امروز راهبرد ها دیگر جواب نمی دهند. این راهبردها بار سنگین و غیر قابل پذیرشی بر روی دوش غیرنظامیان می گذارند که هیچ تهدیدی برای هیچ کس نیستند. امروز مردم قربانی اقداماتی هستند که از هر طرف به اجرا گذاشته می شوند. بنابراین می توان گفت، اگر هدف برقراری آشتی میان جامعه فلسطینی و امنیت اسرائیل است باید گفت که این راهبردها دیگر جواب نمی دهد و باید تغییر کنند.

این مسئول و فعال حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد در بخش دیگر از سخنان خود چنین تصریح کرد: وقتی که شما در 24 ساعت ،تنها چند ساعت برق دارید، وقتی که نرخ بیکاری در بین جوانان به 60درصد رسیده است و هنگامی به امکانات پزشکی و درمانی دسترسی ندارید می توان گفت: شرایط از حالت غیر قابل زندگی کردن بودن نیز فراتر رفته است و با این وجود مردم غزه با سختی به زندگی خود ادامه می دهند. 

وی در ادامه به افزایش تنش ها میان قدرت حاکم بر کرانه باختری رود اردن و نوار غزه پرداخت و گفت: ما در ماههای اخیر شاهد افزایش تنش میان غزه و کرانه باختری رود اردن بوده ایم . از جمله اقداماتی به افزایش این تنش ها دامن زده است قطع حقوق کارمندان در نوار غزه، محدود کردن دسترسی به انرژی و قطع برق بوده است. 

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی در سال 2012 هشدار داد اگر این وضع در نوار غزه به همین منوال ادامه پیدا کند و اقداماتی برای رفع محاصره آن انجام نگیرد این منطقه تا سال 2020 غیر قابل زندگی می شود. 

جنبش اسلامی حماس ، در ماه ژوئن سال 2007 ، در پی اختلاف با تشکیلات خودگردان فلسطین و درگیری با نیروهای این تشکیلات،کنترل نوار غزه را به دست گرفت. بعد از آنکه حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت، اسرائیل نیز با هدف تحت فشار قرار دادن حماس، این منطقه را تحت محاصره خود قرار داد. از سال 2013 نیز مصر، تنها کشوری که نوار غزه با آن مرز دارد نیز تقریبا همه گذرگاه های خود با این منطقه را بسته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها