آیا هوش مصنوعی می تواند توانایی راه رفتن را به بیماران باز گرداند؟

آیا هوش مصنوعی می تواند توانایی راه رفتن را به بیماران باز گرداند؟
دوشنبه 2 مرداد 1396 - 12:01

کمک به بهبود زندگی بشر را می توان اصلی ترین هدف توسعه تکنولوژی های مختلف قلمداد نمود که از پله های هوشمند گرفته تا لباس های رباتیک را در بر می گیرند.

العالم - گوناگون

 

حالا دانشمندان در تازه ترین پروژه خود سعی دارند برای کمک به افرادی وارد عمل شوند که با مشکلات حرکتی دست و پنجه نرم میکنند.

پژوهشگران سوئیسی و هلندی اخیرا با بهره گیری از یک نرم افزار پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین پوشش رباتیک موفق شدند نوعی تکنولوژی هوشمند کمکی را برای بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی ابداع کنند تا از این طریق توانایی راه رفتن را به آنها باز گردانند.

Jean-Baptiste Mignardot از پژوهشگران مرکز مغز و اعصاب موسسه تکنولوژی Lausanne در سوئیس پیرامون این فناوری گفت:

ما نوعی الگوریتم انطباق پذیر را طراحی کرده ایم که لباس های رباتیک را مهار کرده و به افرادی که دچار ضایعه نخاعی هستند یا به خاطر سکته امکان راه رفتن ندارند کمک می کند تا حرکت نمایند. ما در مرحله بعد کارایی این تکنولوژی را برای ایجاد توانایی راه رفتن طبیعی در افراد ناتوان و همچنین بهبود مهارت های کنترلی افرادی که در وضعیت بهتری نسبت به آنها قرار داشتند به نمایش گذاشتیم.

در روش های توانبخشی مرسوم از افراد خواسته می شود که روی تردمیل هایی راه بروند و در این حین با استفاده از نوعی پوشش رباتیک این افراد سر پا نگه داشته می شوند.

مزیت روش ابداعی جدید اما کاربرد هوش مصنوعی و علم رباتیک است تا نیروهایی که افراد حین راه رفتن در شرایط واقعی تجربه می کنند را برای آنها شبیه سازی نمایند.

Mignardot در ادامه صحبت های خود گفت:

الگوریتم طراحی شده می تواند پشتیبانی جانبی بهینه ای که باید از طریق لباس تامین شود را پیش بینی نماید. پشتیبانی رو به بالا توسط نوعی شبکه هوش مصنوعی مشخص می شود که از دیتای سینماتیک و جنبشی بیمار حاصل شده. در مرحله بعدی، الگوریتم پشتیبانی بهینه رو به بالا را با سرعت مناسب بیمار ترکیب می کند (یا سرعتی که توسط فیزیو تراپ مشخص شده) تا از این طریق پشتیبانی بهینه رو به جلو معین شود.

گفتننی است از این سیستم می توان برای شبیه سازی نیروهای گرانشی مختلف هم بهره گرفت؛ به این ترتیب کاربر میتواند راه رفتن روی سیارات دیگر را هم تجربه نماید!

در تست های صورت گرفته عملکرد سیستم مطلوب گزارش شد. برای نمونه سه بیمار مبتلا به آسیب های نخاعی توانستند بعد از کاربرد این لباس رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت مستقل راه بروند. این در حالی است که تا قبل از آن نمی توانستند حتی روی پای خود بایستند. دانشمندان قصد دارند که در گام های بعدی این تکنولوژی را به صورت تجاری در بیاورند و از آن در مراکز توانبخشی استفاده نمایند.

منبع : digiato

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها