دردسر جدید سعودی‌ها در نمایشگاه کتاب

دردسر جدید سعودی‌ها در نمایشگاه کتاب
چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 09:56

نمايشگاه بين المللي کتاب در رياض درحالي آغاز شد که تهديد جريان‌هاي افراطي وابسته به منابع قدرت در نظام حاکم، هرلحظه ممکن است اين نمايشگاه را به عرصه جنگ و درگيري تبديل کند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، درحالیکه مدت کوتاهی از رسوایی همایش فرهنگی الجنادریه و درگیری پلیس دینی و نیروهای گارد ملی نگذشته است، تهدیدها و اظهارات مطرح شده از سوی جریان های افراطی سعودی حاکیست که این کشور هر لحظه در انتظار بروز یک جنجال دیگر در نمایشگاه بین المللی کتاب ریاض است.

 

در همین راستا "عبدالله الجاسر" معاون وزیر فرهنگ و رسانه سعودی درباره احتمال اقدامات غافلگیر‌کننده گروه موسوم به امربه معروف در جریان نمایشگاه کتاب این کشور هشدار داد.

نمایشگاه بین المللی کتاب ریاض از دیروز فعالیت خود را آغاز کرد.

در همین راستا وزارت فرهنگ و رسانه سعودی خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی لازم، برای جلوگیری از هرگونه مشکل سازی نیروهای پلیس امربه معروف شد.

روزنامه الحیات به نقل از منابعی در وزارت فرهنگ سعودی نوشت که این وزارتخانه برای جلوگیری از تکرار مشکلات گذشته، خواستار هماهنگی با هیأت امربه معروف شده است.

وزارت فرهنگ سعودی همچنین خواستار تشدید تدابیر امنیتی برای جلوگیری از بروز مشکلات شده است.

 

اخیرا در جریان برگزاری همایش الجنادریه عربستان، بین نیروهای پلیس دینی سعودی و گارد ملی درگیری ایجاد شد.

برخی از نیروهای پلیس دینی فعالیتهای این همایش را به کلوپهای شبانه تشبیه کرده، و گفتند که در آن تخلفات بسیاری صورت گرفته است.

درپی انتقاد شدید و علنی علمای سعودی از مسئولان این کشور به دلیل نحوه برگزاری همایش ملی "میراث و فرهنگ جنادریه 27" ، شاهزاده "متعب بن عبدالله" وزیر مشاور دولت سعودی و ناظر بر این همایش تأکید کرد، پلیس دینی این همایش را به کلوپ‌های شبانه تشبیه کرده‌است.

متعب که ریاست گارد ملی سعودی را نیز برعهده دارد، در پاسخ به سئوال شبکه اول تلویزیون سعودی، درباره حادثه همایش جنادریه گفت: "حدود 40 نفر از  نیروهای پلیس دینی را بازداشت کردیم، که پس از تحقیقات مشخص شد آنها از آنچه که انجام داده اند آگاهی نداشته، بلکه در پی ایجاد فتنه بودند".

50 تن از علمای سعودی و در رأس آنها "شیخ عبدالرحمن بن ناصرالبرک" و "شیخ ناصر العمر"، هفته پیش در بیانه ای، رویدادهای امسال همایش جنادریه و بازداشت شماری از نیروهای پلیس دینی را محکوم کردند.

علمای سعودی تأکید کردند: در این روزها همایش جنادریه با تخلفات شرعی و اختلاط زن و مرد که برخلاف دین و عقل است، برگزار می شود؛ و بدتر از آن اظهارات مطرح شده از سوی برخی مسئولان جنادریه و انکار موارد خلاف شرع در این همایش است.





دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها