16 وزیر پیشنهادی رای آوردند/ «بیطرف» به پاستور راه نیافت

16 وزیر پیشنهادی رای آوردند/ «بیطرف» به پاستور راه نیافت
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 08:32

پس از شمارش آراء نمایندگان مشخص شد که «امیر حاتمی» وزیر پیشنهادی وزارت دفاع بالاترین رای دولت دوازدهم را از سوی نمایندگان کسب کرده و تنها «حبیب‌االله بیطرف» وزیر پیشنهادی نیرو از راهیابی به کابینه باز مانده است.

العالم - ایران / سیاسی

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور و نفت وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو شدند.

حبیب‌الله بیطرف ۶۱ ساله، کارشناس ارشد مهندسی عمران است و وزیر نیرو، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، معاون آموزشی وزیر نیرو، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و استاندار یزد را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

موسوی: وزیر پیشنهادی نیرو برنامه جامعی برای تامین آب در کشور ندارد

نماینده یزد گفت که وزیر پیشنهادی نیرو برنامه جامع و مشخصی برای چگونگی تامین آب ندارد و صرفا نگاهش به تامین آب از طریق انتقال آب بین حوزه‌ای همراه با تامین آب پایدار از دریاهای آزاد است.

ابوالفضل موسوی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو  گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور، تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی‌های ادامه دار در کشور است.

به گفته وی، منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه‌ریزی کشور چالش‌های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد کرده است.

موسوی آب را یکی از چالش‌های اصلی کشور دانست و گفت که برخی از تجمعات  و نزاعات در برخی از استانهای بر سر آب نگرانی ها را بیشتر افزایش می دهد چون اگر آب نباشد حیاتی هم وجود نخواهد داشت؛ از این رو  مدیریت منابع آب مهمترین خواسته مردم است از دولت محسوب می‌شود.

وی  افزود: اتخاذ سیاست‌های غلط در موضوع آب در دولت‌های نهم و دهم باعث شد که موضوع آب از موضوع عادی به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شود. به طوری که در این باره شاهد تنش‌هایی در کشور بودیم و گاها نیز دولت در این تنش‌ها شریک شد.  ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد.

قوامی: برنامه بیطرف برای رفع تنش‌های بین استانی ناشی از مشکلات آب چیست؟

نماینده اسفراین با بیان اینکه مهمترین مشکل امروز کشور مسئله آب است گفت با توجه به برخی اشتباهات آقای بیطرف در دوران ۸ سال تصدی‌اش در وزارت نیرو در دولت اصلاحات انتظار می‌رود که ایشان ضمن اذعان به این مشکلات راهکارهای خود برای اصلاحات را بگوید.

هادی قوامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو  گفت: ما در حوزه برق و سایر انرژی‌ها هم مشکل داریم اما مهمترین مشکل، مسئله آب است. در زمانی که آب دارای ارزش‌های اقتصادی است و باید بر مبنای آمایش سرزمینی تخصیص پیدا کند وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه خود به چنین مواردی اشاره نکرده است.

وی با اشاره به ۸ سال وزارت بیطرف در دولت اصلاحات گفت: دولت اصلاحات از مجموعه شاخص‌های اقتصادی باثبات‌ترین دولت در میان دولت‌های بعد از انقلاب بوده است که آقای بیطرف هشت سال وزیر نیرو در دولت اصلاحات بود ولی ایشان در همین دوران دچار خطای تشخیص در سرمایه‌گذاری‌ها برای تخصیص آب شد.

قوامی ادامه داد: در دوره شما سدهایی بدون انجام کار کارشناسی و محاسباتی ساخته شد که نتیجه آن را به طور نمونه می‌توان در سد گتوند دید که آب شیرین به آب شور تبدیل شده و به دنبال آن ۲۴۰ هکتار از اراضی خوزستان تحت تاثیر این آب شور قرار گرفته‌اند و امروز می‌خواهند این آب را به خلیج فارس انتقال دهند. انتظار ما این است که شما به این اشتباه خود اعتراف کنید و بگویید که چطور می‌خواهید آن را برطرف کنید.

وی گفت: آقای بیطرف چطور می‌خواهید با شناسایی درست مشکلات حوزه آب آن را برطرف کنید تا شاهد کاهش مصرف آب و به دنبال آن رفع تنش‌های بین استانی ناشی از انتقال آب بین حوزه‌ای باشیم؟

علیجانی: «بیطرف» فردی اخلاق‌مدار و متخصص و دارای کارنامه موفق است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی نیرو فردی متخصص و دارای کارنامه موفق است که می‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند.

محسن علیجانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: معتقدم که نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی یا منطقه‌ای باشد، باید به آب نیز مانند سایر منابع انرژی نگاه ملی داشت.

وی تصریح کرد: تصمیم گیری های اساسی در حوزه آب بر عهده دولت و مجلس است، اما نباید در کنار منابع غنی آب زمینی تشنه و سوخته قرار گیرد. ما هم اکنون با بحران آب در کشور مواجه هستیم. اما بحران بزرگتر از آن مدیریت کردن است. متوسط بارندگی سالانه کشور ۲۴۲ میلی متر است که کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بیطرف انسانی اخلاق مدار و متعهد به نظام بوده و اصلاح طلبی کارآمد همسو با دولت، متخصص و دارای کارنامه موفق است که می‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند.

علیجانی با اشاره به اینکه برنامه‌های بیطرف بسیار جامع است، اظهار داشت: به استناد گزارش معاونت نظارت مجلس برنامه‌های بیطرف در ۵۳ درصد موارد با اسناد بالادستی منطبق بوده و در ۳۴ درصد نیز همسو است، البته در سایر موارد هم مغایرتی یافت نشده است.

امیری‌خامکانی: بیطرف از مدیران با تجربه و متخصص است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: وزیر پیشنهادی نیرو بهترین تعامل را با مجلس داشته و از مدیران با تجربه و متخصص است.

حسن امیری خامکانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در مجلس ششم که بنده هم نماینده بودم و آقای بیطرف وزیر بود، با او کار کردم، او بهترین تعامل را با نمایندگان داشته و از مدیران با تجربه و متخصص است که از استان‌ها و جهاد سازندگی شروع کرده و تجربه اجرایی خوبی را دارد.

وی با اشاره به صنعت آب و برق کشور گفت: در مورد عملکرد بیطرف باید بگوییم که وی از بهترین وزرایی است که زمانی که سال ۷۶ در وزارت نیرو مسئولیت را به عهده داشته تولید برق ۲۳ هزار مگاوات بوده و در سال ۸۴ به ۴۱ هزار مگاوات رسیده است. همچنین از ۳۸ هزار روستا، ۵۲ هزار روستا در زمان وی از شبکه برق بهره‌مند شده‌اند. در واقع در دوره مسئولیت وی شبکه برق کشور یکپارچه شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: در زمان مسئولیت بیطرف در وزارت نیرو تعادل تولید و مصرف به وجود آمد و خاموشی‌های خسته کننده حل شد. همچنین با حمایت و تلاش وی نیروگاه هزار مگاواتی به طور صد در صد توسط بخش خصوصی احداث شد.

امیری خامکانی با اشاره به مساله آب به عنوان یکی از موضوعات استراتژیک گفت: در دوران بی آبی کامل هستیم و باید مدیریت خوبی در این خصوص انجام شود. ضمن اینکه ما استفاده از سواحل کشور که هزاران کیلومتر هستند را رها کرده‌ایم و در مناطق خشک شهرک سازی می‌کنیم، آب زودتر از آنچه که فکر می کردیم مشکل ساز شد. باید مدیریت صحیح در مورد آن انجام شود.

برای مشاهده جزئیات اینجا کلیک کنید.


 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 29 مرداد پارلمان و در خلال بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با حضور آنان و نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صورت می‌گیرد خطاب به وی گفت: اخطاری که نماینده ساری داد از نظر فقدان قانون درباره تفکیک وظایف وزارتخانه‌ها پس از ادغام در سال 90 وارد نیست اما اشکال وارد است.

وی ادامه داد: در آن سال و پس از ادغام 7 وزارتخانه مقرر شده بود که ظرف 6 ماه قانون حدود وظایف وزارتخانه‌های ادغام شده منقح و لایحه آن به مجلس بیاید و من از دولت می‌خواهم که این کار را انجام دهد تا این اشکال برطرف شود. جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.


 

بیطرف: در ایران حتی یک سد هم نشکسته است

حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس، تعهد نسبت به مطالبات مردم و به کارگیری همه استعدادها در ایفای مسئولیت،  رعایت اخلاق حرفه‌ای در مدیریت و فعالیت‌های اجرایی، صداقت و صراحت در برخورد با مردم و نمایندگان مجلس، داشتن روحیه انقلابی و توام با انتقادپذیری را از عمده برنامه‌های خود دانست و گفت: ایران با توجه به شرایط اقلیمی یعنی کمبود بارش، پراکندگی بارش در طول سال به صورت نامتوازن، شرایط خاصی دارد و جزو کشورهای کم آب و در محدوده خشک و نیمه خشک قرار دارد لذا مهار آب‌های سطحی جزو برنامه‌های ملی ایران است. بر اساس سیاست‌های کلی نظام ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 77، مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود، به حداقل رساندن ضایعات آب و بهره‌گیری درست از آب، جزو سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

وی افزود: در همین راستا به همت متخصصین و مدیران پرتلاش این سرزمین مهار آب‌ها در همه کشور آغاز شد و مطالبات گسترده‌ای صورت گرفت و امروز شاهد وجود 169 سد مخزنی بزرگ، 200 سد متوسط و 220 سد کوچک در دست بهره‌برداری در ایران اسلامی داریم.

وزیر پیشنهادی نیرو با طرح این سوال که آیا به خاطر برخی مشکلات باید از عملکرد 600 سد دیگر چشم پوشی کنیم و آنها را به باد حمله بگیریم، اظهار داشت: تاکنون 87 سد بزرگ در دنیا شکسته است و آثار و خسارات داشته است اما در کشور ما یک مورد هم نداشتیم؛ 5 مورد در ژاپن و چندین مورد هم در آمریکا بوده است. بیشتر بخوانید


رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع نهایی از کابینه پیشنهادی‌اش در صحن علنی پارلمان حضور یافت. جزئیات را اینجا بخوانید.


در ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس، وزیر ورزش و جوانان مخالفی نداشت، اظهارات موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را اینجا بخوانید.


سلطانی‌فر: ساماندهی وضعیت جوانان باید در صدر ماموریت دولت قرار گیرد

مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: به عنوان فردی که در سال‌های پس از انقلاب مسئولیت‌های اجرایی داشتم، همواره تلاش کردم با مطالعات بنیادی به آسیب‌شناسی حوزه خود بپردازم.

وی افزود: شرط موفقیت؛ برنامه‌ریزی جامع در حوزه جوانان است، لذا باید ساماندهی وضعیت جوانان، در صدر ماموریت دولت قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکردهای من جوانگرایی و کاهش سن مدیران در سازمان جوانان خواهد بود.

سلطانی‌فر اضافه کرد: در تلاشیم تعداد سمن های مردم نهاد را تا پایان دولت دوازدهم افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید


حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی از دقایقی پیش در مجلس شورای اسلامی نطق خود را در دفاع از وزرای پیشنهادی آغاز کرد.

رئیس جمهوری کشورمان اظهار داشت: بهتر از این افراد در تلاش خود پیدا نکردیم. البته رای با شماست. امید ما این است هر چه سریع‌تر دولت کارش را شروع کند.

روحانی در دفاع نهایی از کابینه دوازدهم افزود: دولت و مجلس هر دو بار سنگین انجام مطالبات ملی این مردم رشید را بر دوش داریم

مشروح سخنان روحانی را اینجا بخوانید.


روحانی در صحن علنی مجلس گفت: برخی از وزاری من در دنیا برند هستند؛ مثل آقای ظریف که خیلی‌ها دوست دارند بنشینند و با او مذاکره کنند. من همچین وزیرهایی می‌خواهم؛ کسانی مثل آخوندی که وقتی خواستیم هواپیما بخرد نگوید از کجا پول بیاورم؟! وزیری می‌خواهم که شهامت داشته باشد و بگوید خودم هواپیما می‌خرم، خودم سرمایه جذب می‌کنم و...

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.


آغاز رای‌گیری مجلس برای صلاحیت وزیران پیشنهادی

رای‌گیری به این نحو است که اسامی همه وزار روی یک کارت آمده که در مقابل اسمشان رای مثبت و منفی و ممتنع آمده است تا نمایندگان به هر گزینه خواستند رای بدهند.


همه وزرا به غیر از وزیر نیرو رأی اعتماد گرفتند + جزئیات آرا

پربیننده ترین خبرها