رئیس بسیج مهندسین کشاورزی گیلان مطرح کرد:

امکان افزایش تولید برنج به ۲ برابر فعلی در هر هکتار 

امکان افزایش تولید برنج به ۲ برابر فعلی در هر هکتار 
يکشنبه 19 شهريور 1396 - 09:45

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طببعی استان گیلان با اشاره به اینکه افزایش سطح زیر کشت برنج در کشور امکان‌پذیر نیست گفت: از طریق دانش فنی و تجربی می‌توان از هر هکتار شالیزار ۲ برابر شلتوک دریافت کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

غلامرضا ملک علی‌پور با اشاره به اینکه بحران آب عامل کنار رفتن 9 استان کشور از دور تولید برنج است، اظهار داشت: بحران آب باعث شده است سطح برنج‌کاری در کشور کاهش یابد و تغییر سبک زندگی باعث کاهش نیروی کار در روستاها شده است.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان با اشاره به اینکه افزایش سطح زیر کشت برنج در کشور امکان‌پذیر نیست، اعلام داشت: از طریق دانش فنی و تجربی می‌توان از هر هکتار شالیزار 2 برابر شلتوک دریافت کرد.

وی با بیان با بیان اینکه این امکان‌پذیر است که برداشت شلتوک از مزارع استان گیلان از هکتاری 3.5 تن به بیش از 5.5 تن برسد بیان داشت: با استفاده توسعه تقویم زراعی و جلو آوردن 15 روزه زمان برداشت و توسعه فرهنگ برداشت دوم می‌توان ایران را در زمینه برنج خودکفا کرد.

ملک علی‌پور با اشاره به عضویت 2 هزار و 500 مهندس کشاورزی در سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طببعی گیلان گفت: با تشکیل انجمن علوم دامی و باغبانی و گلخانه‌داران، گیاه‌پزشکی و محصولات آبزی‌پروی در بسیج مهندسین کشاورزی خدمات مشاوره‌ای رایگان به کشاورزان گیلانی ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طببعی استان گیلان ضایعات برنج را یکی از آسیب‌هایی که در تولید برنج وجود دارد خواند و بیان داشت: نمی‌توان تمام شلتوک را به برنج تبدیل کرد‌.

وی با اشاره به اینکه می‌شود از میزان آسیب‌هایی که در تولید برنج وجود دارد کاست افزود: اگر میزان رطوبت شلتوک، میزان آبیاری در طول دوره داشت، میزان سم و کود گیاه، مدت زمانی که شلتوک در انبار کارخانجات دپو میشود تا به برنج تبدیل شود و روش تولید برنج اصلاح شود میزان ضایعات برنج از 35 درصد به 20 درصد در تن می‌رسد.

ملک علی‌پور با بیان اینکه سالانه 2 میلیون و 400 هزار تن  برنج در کشور تولید می‌شود خاطرنشان کرد: با مدیریت تولید و کاهش ضایعات بیش از 360 هزار تن به تولید برنج سفید در کشور اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهندسان این سازمان نیازمند امکاناتی چون رطوبت‌سنج، نورسنج و دیگر ابزارآلات کشاورزی برای ارائه مشاوره بهتر به کشاورزان هستند خاطرنشان کرد، با تعمیرات به‌موقع ماشین آلات کشاورزی و مشاوره‌های تخصصی به صاحبان ماشین آلات، ضایعات برنج کم  می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طببعی استان گیلان با اشاره به اجرایی شدن طرح همگام با شیلات در جهت اصلاح رویه پرورش بچه ماهی، تغذیه و درمان آنها در سال 97 ابراز داشت: مربیان این طرح شناسایی شده و در حال آموزش هستند.

ملک علی‌پور در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه 2 هزار و 500 هکتار مزارع آبی پرورش ماهی گرمابی در استان گیلان وجود دارد اعلام داشت: متوسط تولید ماهی در مزارع گیلان به ازای هر هکتار 2 تن است که فاصله زیادی با میانگین جهانی 6 تن در هکتار دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان در حال حاضر فقط  از 30 درصد ظرفیت استخرهای ماهی خود استفاده می‌کنند گفت: در سه سال آینده با آموزش مهندسان کشاورزی تولید ماهی گرمابی از 2 تن در هکتار به 4 تن در هکتار بدون افزایش هزینه برای کشاورزان می‌رسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها