بلومبرگ: بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران پس از برجام دو برابر شده است

بلومبرگ: بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران پس از برجام دو برابر شده است
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 10:23

به نوشته بلومبرگ، توافقی که دونالد ترامپ آن را زیر سؤال می‌برد، برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار کارآمد بوده است.

العالم - ایران / سیاسی

وبسایت بلومبرگ در مطلبی نوشت: بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق سال 2015 با ایران برای بازرسی از مراکز مهم این کشور بسیار سودمند بوده است. هیئت مدیره این آژانس در هفته جاری برای بحث درباره ایران در وین تشکیل جلسه می‌دهد.

ایران هر ماه حدود 2 بازرسی از پیش اعلام‌نشده دارد. همچنین در قیاس با 5 سال پیش، بازرسی‌ها از مراکز مهم این کشور دو برابر شده است. این وضع بر اهمیت توافقی که در سال 2015 میان ایران با آمریکا و متحدانش حاصل شد صحه می‌گذارد.

بنا بر اطلاعاتی که در اختیار اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، از آغاز سال 2016 و در 12 ماه نخست اجرای توافق هسته‌ای، ناظران آژانس از مراکز ایران 402 بار دیدن کردند و 25 بازرسی از پیش اعلام‌نشده نیز ثبت کردند.

این درحالی است که از زمان حضور دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – در کاخ سفید، آینده این توافق با تهدید مواجه شده است. او در رقابت‌های انتخاباتی وعده داد برجام را پاره کند، و «نیکی هیلی» -- سفیر آمریکا در سازمان ملل – هفته گذشته منافع آمریکا را از این توافق زیر سؤال برد. آژانس 31 ماه اوت (11 روز پیش) گزارش داد ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. ترامپ نیز تا 15 اکتبر (23 مهر) فرصت دارد پایبندی ایران را به برجام تأیید کند.

هیئت مدیره آژانس این هفته در وین بار دیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه می‌دهد.

بنا بر داده‌های آژانس، 25 بازرسی اعلام‌نشده‌ای که سال گذشته از مراکز مهم ایران به عمل آمد، در 5 سال گذشته در جهان بی‌سابقه است. اما تا پیش از برجام، امکان انجام چنین بازرسی‌هایی به هیچ وجه وجود نداشت.

پربیننده ترین خبرها