رویترز: تغییر رویکرد ترامپ در قبال ایران برای افزایش فشار بر تهران

رویترز: تغییر رویکرد ترامپ در قبال ایران برای افزایش فشار بر تهران
سه شنبه 21 شهريور 1396 - 07:57

به نوشته رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد موضع خصمانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند.

العالم ـ آمریکا

رویترز در مطلبی نوشت: به گفته 6 مقام کنونی و اسبق آمریکایی، دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – قصد دارد استراتژی جدیدی را در دستور کار قرار دهد تا موضع خصمانه‌تری در قبال ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه اتخاذ کند.

این طرح به وسیله جیم متیس – وزیر دفاع آمریکا، رکس تیلرسون – وزیر امور خارجه آمریکا، اچ آر مکمستر – مشاور امنیت ملی – و سایر مقامات ارشد آمریکایی تدوین شده و در یک نشست شورای امنیت ملی در روز جمعه هفته گذشته در اختیار ترامپ قرار گرفته است.

به گفته دو منبع، ممکن است توافق در خصوص این طرح تا پایان ماه سپتامبر (اواسط مهر) حاصل و جزئیات آن نیز تا آن زمان اعلام شود. هر 6 منبع پیشنویس این طرح را مشاهده کرده و خواهان محفوظ ماندن نامشان شده اند چرا که ترامپ هنوز در این خصوص تصمیمی اتخاذ نکرده است.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، در تضاد با باراک اوباما و برخی از رؤسای جمهور پیشین آمریکا که دستورالعمل‌های مفصلی را اعلام می‌کردند، انتظار می‌رود ترامپ اهداف استراتژیک کلی را درباره سیاست‌های آمریکا تبیین کند؛ اما فرماندهان نظامی، دیپلمات‌ها و سایر مقامات آمریکایی را برای اجرای این طرح آزاد بگذارد.

وی در این خصوص گفت: "به هر نتیجه‌ای برسیم، می‌خواهیم تا سرحد امکان آن را با متحدانمان به اجرا بگذاریم." کاخ سفید از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

به گفته چندین منبع، هدف از این طرح افزایش فشار بر تهران برای توقف پیشبرد برنامه‌های موشک بالستیک و حمایت از برخی گروه‌ها در منطقه است.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، این طرح همچنین جاسوسی در فضای مجازی، سایر فعالیت‌ها و احتمالاً توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای را هدف خواهد گرفت.

دولت آمریکا هنوز در حال بررسی موضع خود در قبال توافق هسته‌ای سال 2015 است. پیشنویس این طرح، اعمال تحریم‌های اقتصادی سختگیرانه‌تر را در صورت نقض برجام از سوی ایران پیشنهاد می‌کند.

همچنین به گفته 2 مقام کنونی و اسبق آمریکایی، طرح ترامپ تلاش‌ها برای رهگیری محموله‌های اسلحه ایران را که به مناطق مختلف ارسال می‌شود افزایش می‌دهد. ترامپ همچنین می‌خواهد آمریکا در منازعه بحرین، موضع سختگیرانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند.

علاوه بر آن و به گفته 3 منبع، نیروهای دریایی آمریکا می‌توانند به قایق‌های تندروی مسلح ایران که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن‌ها را در اختیار دارد واکنش خصمانه‌تری نشان دهند.

به گفته 4 منبع آگاه، این طرح، افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا را در سوریه و عراق شامل نمی‌شود. مشاوران امنیت ملی ترامپ استدلال کرده‌اند افزایش حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق بر ضد گروه‌های حامی ایران می‌تواند تلاش‌ها برای مقابله با داعش را با مشکل روبرو کند.

به گفته یک مقام اسبق آمریکایی، حزب‌الله و گروه‌های شیعه که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند نقش مهمی در بازپسگیری بخش‌های مهمی از مناطق اشغال‌شده از سوی داعش در سوریه و عراق ایفا کرده‌اند.

بیشتر مشاوران امنیت ملی ترامپ موافق ادامه پایبندی آمریکا به برجام هستند؛ موضوعی که رئیس‌جمهور آمریکا با آن مخالفت کرده است.

پربیننده ترین خبرها