بهرام قاسمی: پاسخ ایران به آمریکا، سخت و کوبنده خواهد بود

بهرام قاسمی: پاسخ ایران به آمریکا، سخت و کوبنده خواهد بود
دوشنبه 17 مهر 1396 - 11:08

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز امیدواری در باره این که هیات حاکمه آمریکا خطای استراتژیک در قبال ایران انجام ندهد، تاکید کرد که در صورت مرتکب شدن این اشتباه پاسخ ایران سخت و کوبنده خواهد بود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره مواضع سپاه در قبال آمریکا گفت: امیدوارم هیت حاکمه آمریکا این خطای استراتژیک را انجام ندهد ولی اگر انجام دهد پاسخ ایران سخت و کوبنده خواهد بود و باید تمام آن را بپذیرد .امیدوارم خردمندان آنها در مسیر عدم اتخاذ چنین تصمیمی گام بردارند .

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اقدام احتمالی آمریکا گفته بود، در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به‌عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت.

مشورت ترکیه با ایران در مورد سوریه 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملیات اخیر ترکیه در ادلب نیز خاطرنشان کرد، در اجلاس ششم آستانه پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفت و در مورد حضور افراد و مسایل نظامی گفتگو شد و امیدوارم تا دور بعدی به تفاهماتی برسیم . مواضع ما با ترکیه در مورد سوریه همواره مورد مشورت هست و همدیگر را در جریان تصمیمات قرار می دهیم.

اظهارات آمریکا در باره روابط ایران و کره شمالی بی اساس است

قاسمی در مورد اظهارات آمریکا در خصوص روابط ایران و کره شمالی گفت: این مسایل هیچگونه پایه و اساس بنیادی ندارد و کاملا غلط است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه درباره فعالیت سفارتخانه های ایران در زمینه اقتصادی تصریح کرد، در هر حوزه ای همیشه جای رشد وجود دارد و ما می توانیم در تلاش های آتی این مسیله را در کشورهایی که دارای ظرفیت های اقتصادی هستند فعال تر کنیم.

وی افزود: در شرایط کنونی هم در حد توان سفارتخانه های ما فعال هستند و ما می توانیم به وضعیت بهتری نایل شویم و برنامه ریزی هایی در این باره صورت گرفته است. بحث انفعال را بنده با آن مخالف هستم و وجود ندارد.

واکنش قاسمی به محکومیت یک عضو تیم مذاکرات هسته ای 

قاسمی درباره محکومیت دری اصفهانی عضو تیم مذاکرات هسته ایگفت: آنچه که توسط قوه قضاییه مطرح شده متین است و من اظهار نظری ندارم. ایشان چندین دهه است که برای ارگان های جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته و در برخی از نشست های کارشناسی در نشست های برجام حضور داشته و بازگشت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار (  1/7 میلیارد دلار) ایران، از تلاش های وی است. و این وظیفه سایر ارگان ها است که در خصوص لایه پنهان افراد اطلاعات داشته باشند و وزارت خارجه مسوول نیست زیرا وی توسط یکی از ارگان ها معرفی شده بود و به عنوان مشاور فعال بود.

قرار است امروز محموله کمک های ایران برای مسلمانان میانمار ارسال شود 

وی در مورد آوارگان مسلمانان میانمار خاطرنشان کرد، از ابتدا وزارت خارجه فعالیت خود را آغاز کرد و ارسال کمک های انسان دوستانه هنوز ادامه دارد و امروز هم قرار بود محموله ای ارسال شود. هدف این بود که اقلام مستقیم وارد ميانمار شود و ما منتظر اقدام دولت ميانمار هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفیر ما برای مشورت هایی به تهران فراخوانده شد و نهایتا قرار شد دیداری با مراجع عظام در قم داشته باشند و نتایج بسیار خوبی داشت و توصیه هایی هم برای تلاش بیشتر وجود داشت . ما ارتباط خوبی با مراجع عظام داریم و ارتباط به صورت روزانه وجود دارد .

تغییر موضعی در خصوص برنامه موشکی نداریم

وی در خصوص اظهار نظرها پیرامون تغییر موضع ایران درباره برنامه موشکی گفت: ما هیچگونه تغییر موضعی نداریم و بارها تکرار کرده ایم که مسایل موشکی ما بخشی از سیاستهای دفاعی ماست که هیچگونه مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد. ما اجازه ورود و دخالت به سایر دولتها را نخواهیم داد.

نخست وزیر ارمنستان به ایران سفر می کند

وی در ادامه در خصوص سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران تصریح کرد: این سفر انجام می شود و در خصوص مسایل دو جانبه و حوزه قفقاز گفتگو خواهد شد. ما با همه کشورهای حوزه قفقاز تماس های مستمری داریم و در گرجستان نیز کمیسیون مشترک اقتصادی داریم.

وضعیت ایرانی بازداشت شده در استرالیا وخیم است

قاسمی با اشاره به ایرانی بازداشت شده در استرالیا خاطرنشان کرد، این خانم شهروند ایرانی مقیم استرالیا است و به دلایل اقتصادی در دوران تحریم در زندان است و در وضعیت وخیمی قرار دارد.

وی گفت: ما از کانال های مختلف تلاش خود را برای آزادی وی انجام دادیم ولی به دلیل دلایل واهی و غلط سیستم قضایی آمریکا این افراد را تحت پیگرد قرار داده و خواستار استرداد او شده است .شرایط این خانم بسیار وخیم و نگران کننده است.

بنابر این گزارش، نگار قدسی کنی، شهروند ایرانی مقیم استرالیا به اتهام واهی نقض قوانین تجاری ایالات متحده، از 16 ژوئن 2017 از سوی مقامات قضایی استرالیا بازداشت شده است.

حضور ظریف در مراسم تشییع طالبانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حضور ظریف در اقلیم کردستان و نبود پرچم عراق بر روی تابوت جلال طالبانی و ترک مقامات عراقی به نشانه اعتراض، خاطرنشان کرد، من از ترک افراد هیت عراقی اطلاعی ندارم. استقبال رسمی از ظریف کوتاه بود و با توجه به شخصیت طالبانی و ارتباطات دیرینه، ما در مراسم شرکت کردیم و کار به جا به هنگامی بود. بحث پرچم بحث مهمی نیست و شاید کمی شیطنت توسط برخی ها صورت گرفت و هیت ما هم با کمی تاخیر به فرودگاه رسید و پس از مدت کوتاهی اقلیم کردستان عراق را ترک کرد.

قاسمی در مورد سفر ظریف به عراق گفت: هیچ پیامی در سفر به اربیل رد و بدل نشد. در  مراسم تشییع آقای طالبانی هیچ مذاکره ای بین مقامات حاضر در جایگاه صورت نگرفت.

تغییرات در عربستان برای تلطیف چهره ریاض

وی آزادی های اخیر زنان در عربستان را بحثی داخلی عنوان کرد و افزود: اگر سیاست عربستان در این زمینه جدی و دایمی و امری واقعی و غیر تبلیغاتی باشد، باید استقبال کرد اما عربستان با توجه به مشکلات عدیده سعی دارد چهره خود را تلطيف کند و می توان این اقدام را در این مسیر تحلیل کرد.

سفر دو معاون وزیر خارجه به افغانستان

قاسمی در مورد سفر دو معاون وزیر خارجه به افعانستان گفت: سفر معاونین وزیر خارجه به افعانستان در خصوص مسئله آب و کمیسیون سیاسی از شنبه آغاز شد و از نتایج این گفتگو ها هنوز اطلاعات دقیقی ندارم.

وی افزود: بعد از دور اول گفتگو ها در تهران این دو کمیته مسایل را در دور دوم در کابل بررسی کردند و امیدوارم به تفاهمات لازم رسیده باشند و ما سه کمیته دیگر هم داریم که بی شک این گفتگو ها می تواند دستاوردهای بهتر و روبه جلو داشته باشد.

تنها راه حل مشکلات عراق و اقلیم کردستان مذاکرات است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر برخی مقامات عراقی به اربیل نیز خاطرنشان کرد، با توجه به مواضع کلی ما و اینکه تنها راه حل مشکلات مذاکرات است، اگر دولت عراق مصمم به این مهم باشد اقدم خوبی است. آنچه مهم است تصمیم دولت عراق است.

نشست ایران، ترکیه و عراق، در صورتی که ضرورت ایجاب کند

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر روسای جمهور ایران و ترکیه به عراق گفت: رایزنی های مستمر بین سه کشور وجود دارد، تاریخ نشست آتی سه کشور را به آینده موکول می کنم. تماس ها بین سه کشور در سطوح مختلف وجود دارد و در صورت ضرورت این نشست هم می تواند وجود داشته باشد.

پیگیری پرونده دیه قربانیان منا ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دریافت دیه قربانیان منا خاطرنشان کرد، من در مورد بحث دیه می دانم پرونده ای باز است و پیگیری ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: رایزنی ها با مسکو ادامه دارد و دیدگاه های طرفین در حال بررسی و اجراست. دولت روسیه هم از تمامیت ارضی عراق حمایت کرد و بر این مهم تاکید داشت.

مذاکرات مجدد در باره برجام در کار نخواهدبود

قاسمی در پاسخ به اظهارات یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط به مذاکره مجدد در خصوص بند T برجام عنوان کرد: چنین بحثی وجود ندارد و با توجه به این که ۸ بار آژانس پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است دیگر چنین بحثی وجود ندارد.

وی در مورد احتمال بازدید از مراکز نظامی براساس برجام توضیح داد: طبق برجام به منظور بازدید از هر اماکنی باید یادداشت و درخواست رسمی به ایران ارسال شود و ایران در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهام به ایران در استفاده از نوجوانان افغانستانی در جنگ سوریه گفت که این موضوع در ادامه همان ایران هراسی و از اساس غلط است و تکذیب می‌شود.

پیش‌بینی ظریف در باره برجام

وی در باره پیش‌بینی ظریف درباره برجام خاطرنشان کرد، علاقه ندارم جلوتر از وزیر حرکت کنم. یک فضای روانی و پر فشار مشاهده می‌شود که ترامپ پایبندی ایران را به برجام تایید نکند و به کنگره احاله دهد و امیدوارم درایت لازم بوجود آید و تصمیم درستی بگیرند ولی ما شرایط را رصد کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

فرانسه به برجام پایبند خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برجام و مواضع امانوئل ماکرون گفت: برجام تفاهمی چند جانبه و با پشتوانه سازمان ملل است. همه اعضای آن متعهد هستند به حفاظت و بقای برجام. فرانسه با توجه به جایگاه خود به این تفاهم پایبند خواهد بود. تغییرات موضعی در این باره قابل قبول نیست و کاخ الیزه با آن اشناست و از شرایط منطقه و موقعیت ایران مطلع است و فکر نمی‌کنم چنین رفتاری داشته باشد.

ادامه توقف پرواز ایران به اربیل

قاسمی در خصوص پرواز از ایران به اربیل گفت: سفر ظریف از تهران به بغداد بود و توقفی انجام شد و بعد به سمت اربیل حرکت کرد و به هنگام بازگشت به نجف اشرف رفتند و سپس به تهران بازگشت و فکر می کنم چون سفر از بغداد صورت گرفته نقضی صورت نگرفته است.

عربستان به رفتار نابخردانه خود پایان دهد

وی درباره روابط ایران و عربستان خاطرنشان کرد، نیاز است که عربستان به رفتار نابخردانه خود به خصوص در بمن، پایان دهد و لی تاکنون این تغییر در فضای حاکمیت سعودی دیده نمي شود.

قانون مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا ابلاغ شد

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص مقابله با اقدامات آمریکا گفت: قانون مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا ابلاغ شده و وزارت خارجه اقدامات خود را آغاز کرده است و هر جا نیاز به اطلاع رسانی باشد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سفر اردوغان به ایران موفقیت آمیز بود

قاسمی سفر اردوغان به ایران را سفر موفقی عنوان کرد و افزود: در این سفر مذاکرات اساسی صورت پذیرفت و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین گفت: در اجلاس دی 8 شرکت خواهیم کرد. مقدمات آن فراهم خواهد شد و در این خصوص در روزهای قبل از برگزاری اجلاس صحبت خواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها