پوتین: توافق ایران، روسیه و ترکیه در باره سوریه حمایت بین المللی را دارد

پوتین: توافق ایران، روسیه و ترکیه در باره سوریه حمایت بین المللی را دارد
يکشنبه 23 مهر 1396 - 06:14

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در صد و سی و هفتمین نشست بین المجالس در شهر سن پترزبورگ گفت: توافق تهران، مسکو و آنکارا برای ایجاد مناطق امن در سوریه، حمایت بسیاری از کشورهای جهان را جلب کرده است.

نشست بین المجالس با شرکت هیات های پارلمانی 170 کشور از جمله هیات ایرانی به سرپرستی علی لاریجانی رییس مجلس و حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی دیروز (شنبه) آغاز شد.

پوتین در آغاز سخنان خود برگزاری این اجلاس پنج روزه را با توجه به اینکه پارلمان روسیه 100 سال پیش برای نخستین بار در سن پترزبورگ شکل گرفت، نمادین خواند.

رئیس جمهوری روسیه در باره تصمیم ایجاد مناطق امن در ششمین نشست سوری آستانه، گفت: این توافق که با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه در پایتخت قزاقستان به دست آمد، شرایط پیشبرد و اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل را بر مبنای گفت وگوهای مستقیم دولت سوریه و مخالفان، تشریک مساعی آنها برای نابودی کانون تروریستی و برقراری صلح و آرامش فراهم می کند.

وی خطاب به حاضران افزود: آگاه هستید که روسیه برای تثبیت اوضاع سیاسی -نظامی سوریه چه تلاش هایی می کند. در دو سال اخیر مناطق تحت کنترل تروریست ها چندین برابر کاهش یافته و بسیاری از محدوده ها آزاد و ضربات مرگباری به بدنه تروریسم وارد شده است.

رییس جمهوری روسیه گفت: در سوریه به دعوت دولت این کشور و در چارچوب قوانین بین المللی فعالیت می کنیم.

وی در ادامه نیز خاطرنشان کرد: جامعه جهانی هم باید به فکر بازسازی سوریه در دوره پس از جنگ و کمک به دیگر کشورهای منطقه برای توسعه اجتماعی و اقتصادی باشد. 

در نشست پنج روزه اتحادیه بین المجالس بیش از 100 رییس پارلمان و حدود 70 معاون مجالس کشورهای مختلف همراه هیات های پارلمانی در این اجلاس شرکت دارند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در راس هیاتی برای حضور در این اجلاس به روسیه رفته است.

تقویت همکاری های پارلمانی در عرصه بین المللی، مبارزه با تروریسم، مقابله با چالش های امنیتی فراروی کشورها و نیز موضوعات اقتصادی و مالی، مباحث حقوق بشر و دمکراسی از دستورهای کار نشست پنج روزه بین المجالس است.

سخنرانی و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه های پارلمانی و بین المللی و همچنین دیدار با روسای مجالس شرکت کننده در این اجلاس از برنامه های رییس مجلس شورای اسلامی است.

اتحادیه بین‌المجالس (Inter-Parliamentary Union) سازمانی بین‌المللی متشکل از پارلمان‌های 154 کشور و به اختصار IPU به مرکزیت ژنو سوییس که سال 1889 بنیاد گذاشته شده است، کمک به صلح و همکاری میان ملت ها با گفت گوی پارلمان‌ها را دنبال می کند.

این اتحادیه در نقش بازوی پارلمانی سازمان ملل متحد سالانه دو اجلاس اصلی برگزار می‌کند که روسا و نمایندگان شرکت کننده در نشست ها، تبادل نظر و قطعنامه تصویب می کنند.

بالاترین رکن این اتحادیه، مجمع عمومی است که دارای کمیته‌های دائم صلح و امنیت بین‌المللی، توسعه پایدار، مالی، دموکراسی و حقوق بشر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها