فرانس پرس گزارش داد:

ثبت کسری بودجه بزرگ عربستان/ تلاش ریاض برای افزایش قیمت با کاهش دوباره تولید

ثبت کسری بودجه بزرگ عربستان/ تلاش ریاض برای افزایش قیمت با کاهش دوباره تولید
دوشنبه 24 مهر 1396 - 14:38

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره کاهش تولید نفت عربستان سعودی نوشت: تحلیلگران می گویند عربستان سعودی که به علت کاهش بهای نفت با مشکلات اقتصادی روبروست خود را برای کاهش بیشتر تولید پیش از فروش سهام شرکت بزرگ نفتی آرامکو آماده می کند.

العالم ـ عربستان سعودی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تحلیلگران می گویند هدف از این کاهش برقراری توزان دوباره در بازار پس از از دست دادن صدها میلیارد دلار درآمد از سوی این وزنه سنگین اوپک است که کسری بودجه بزرگی را از زمان سقوط بهای نفت در سال 2014 به ثبت رسانده است.
یکی از عواملی که بر سیاست جدید این پادشاهی سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است تأثیر گذاشته است، قصد فروش 50 درصد سهام آرامکو از طریق وارد شدن به بورس در سال 2018 است.
وارد شدن این شرکت به بورس که از آن به بزرگترین اتفاق تاریخ بورس عربستان یاد می شود، بخشی از برنامه گسترده اصلاحات برای کاهش وابستگی این کشور به نفت است.
 افزایش بالقوه قیمت نفت تا آن زمان احتمالا ارزش سهام آرامکو را بیشتر خواهد کرد هر چند تحلیلگران در مورد سطح این افزایش اختلاف نظر دارند.
به اعتقاد ژان فرانسوا سزنک، دستیار کارشناس در مرکز Atlantic Council apostrophe s Global Energy Center، افزایش قیمت نفت احتمالا حاشیه ای خواهد بود اما می تواند ارزش سهام آرامکو را بالا ببرد.
وی خاطر نشان کرد: بازار قیمت سهام را بر مبنای نوسانات کوتاه مدت تعیین نخواهد کرد. تعیین ارزش سهام بر مبنای پیشبینی های دراز مدت است.
عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد که تولید خود را از ماه نوامبر 560 هزار بشکه در روز کاهش می دهد که شدیدترین کاهش از زمان توافق تاریخی بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید یک میلیون و 800 هزار بشکه ای تولید خود در روز است.
توافقی نوامبر 2016 بین کشورهای بزرگ تولید کننده نفت دو سال پس از آن حاصل شد که عربستان سعودی از راهبرد ابتدایی خود برای حفظ سهم خود در بازار با هر هزینهای دفاع کرد.
ابراهیم مهنا مشاور علی النعیمی وزیر نفت سابق عربستان سعودی اعلام کرد: بدون این کاهش که سال 2016 در مورد آن تصمیم گیری شد، قیمت ها ممکن بود امروز کمتر از 30 دلار در هر بشکه باشد.
وی ماه گذشته میلادی (سپتامبر) در کنفرانس Arab Gulf States Institute (که نام خلیج فارس را جعل کرده است) در واشنگتن اعلام کرد: اوپک به لطف وحدت با تولیدکنندگان کلیدی غیرعضو اوپک به تازگی الگوی جدیدی برای مسئله بازارها ایجاد کرد.
عربستان سعودی که عضو گروه 20 نیز هست، بزرگترین اقتصاد جهان عرب را دارد.
این کشور از زمان سقوط بازار نفت متحمل فشار بودجه ای فوق العاده شد.
این کشور در سه سال گذشته، 200 میلیارد دلار کسری بودجه داشته، 245 میلیارد دلار از ذخایر خود را برداشت کرده و به وام های بین المللی رو متوسل شده است.
این کشور همچنین قیمت ها را افزایش داد، مالیات برای خارجی های مقیم این کشور اعمال کرد و خود را برای آغاز اعمال مالیات بر ارزش افزوده در سال 2018 آماده می کند.
قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای حاصل از آن در پی توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک که شش ماه طول کشید و بعد نه ماه دیگر تا ماه مارس 2018 تمدید شد، افزایش پیدا کرد.
عربستان سعودی و شرکایش امیدوارند این توافق بازهم تمدید شود و برای کاهش بیشتر تولید آماده اند و حاضرند سیاست دفاع از سهم خود را در بازار فراموش کنند.
سزنک گفت: حمایت از سهم خود در بازار واقعا جواب نمی دهد. سعودی ها اکنون می کوشند برای داشتن کنترل بر بازار با روسیه به یک تفاهم برسند.
 صادرات نفت مدنظر عربستان در ماه نوامبر که هفت میلیون و 200 هزار بشکه در روز است، پایین ترین سطح در پنج سال گذشته است و گواهی است بر چشم پوشی از سیاست حفظ سهم خود در بازار.
کامل الحرامی کارشناس کویتی نفت به خبرگزاری فرانسه گفت: این سیاست مرده و دفن شده است. ما امروز شاهد عصر جدیدی مبتنی بر رابطه ای جدید بین اوپک و کشورهای غیرعضو اوپک هستیم که حول محور تفاهم بین عربستان و روسیه می چرخد.
به گفته تحلیلگران، ریاض روی قیمت حدود 60 دلار در هر بشکه حساب باز کرده است.
مشاور وزیر نفت سابق عربستان سعودی گفت: ما می توانیم پس از پایان سال یا اوایل سال آینده به قیمت 60 دلار برای هر بشکه برسیم.
تحلیلگران می گویند کاهش تولید موفق شده است بازار را دوباره به توازن برساند.
الحرامی حتی کمبود عرضه را در اواخر سال 2018 یا اوایل سال 2019 پیش بینی کرد.
وی توضیح داد این کمبود تا حدی ناشی از کاهش سرمایه گذاری برای توسعه تولید خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها