تحليلگر ترك مطرح كرد:

مذاكرات ايران و تركيه در باره بحران سوریه

 مذاكرات ايران و تركيه در باره بحران سوریه
پنج‌شنبه 10 فروردين 1391 - 09:05

تحليلگر سياسي تركيه گفت: رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در جريان ملاقات خود با مسئولان بلندپايه ايراني درباره بحران سوريه و راه هاي برون رفت از آن گفت وگو مي كند.

هشام جوناي پنجشنبه درگفت وگو با شبكه خبري العالم به وجود اختلاف مواضع بين تهران و آنكارا درباره برخورد با بحران سوريه بويژه با توجه به موضع شديد تركيه در تعامل با دولت سوريه و فراخواني سفيرش از دمشق اشاره كرد.

وي افزود: ايران معتقد است كه حل بحران سوريه از راه هاي مسالمت آميز امكانپذير است اما تركيه به دشواري تحقق اين امر اشاره مي كند و ممكن است كه مذاكرات تركيه و ايران در تهران به سازوكار منطقه اي جديدي براي حل بحران سوريه در راستاي تحقق مطالبات ملت سوريه با كمترين هزينه منجر شود.

به گفته جوناي، اردوغان همچنين براي متقاعد كردن ايران به شركت در نشست موسوم به دوستان سوريه (نشست مخالفان دولت سوريه) كه در روزهاي آينده در استانبول برگزار خواهد شد، تلاش خواهد كرد و آنكارا از طريق ايران مي خواهد همچنين روسيه و چين را براي شركت در اين نشست متقاعد كند.

تحليلگر سياسي تركيه در ادامه خاطرنشان كرد: احتمال دارد كه اردوغان حامل پيام آمريكا براي ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور باشد كه آن را در جريان شركت خود در اجلاس اخير امنيت هسته اي در سئول پايتخت كره جنوبي و ديدارش با باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا دريافت كرده باشد.

تمايل تركيه براي ميزباني نشست ايران و 1+5

وي درباره امكان برگزاري نشست گروه 1+5و ايران در تركيه در باره موضوع هسته اي گفت: آنكارا مايل است كه اين گفت وگوها را ميزباني كند و به نظر مي رسد كه تهران در اين زمينه مشكلي ندارد اما اين امر همچنين به موضع كشورهاي غربي و تمايل آنها به قبول تركيه به عنوان ميانجي يا ميزبان اين گفت وگوها نيز بستگي دارد.

رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه پس از شركت در نشست عالي هسته اي در سئول، ديروز (چهارشنبه 9 فروردين) براي سفري دو روزه در راس هيات بلند پايه وارد تهران شد.

-28-17:53

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها