مذاکرات پوتین و اردوغان در آستانه دور هفتم مذاکرات صلح سوریه

مذاکرات پوتین و اردوغان در آستانه دور هفتم مذاکرات صلح سوریه
شنبه 29 مهر 1396 - 07:48

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی در آستانه دور هفتم مذاکرات حل سیاسی بحران سوریه در پایتخت قزاقستان (آستانه)، در گفت وگویی تلفنی نتایج شش دور قبل این مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.

العالم ـ اروپا

در این مذاکره تلفنی که شامگاه جمعه انجام گرفت، دو طرف به تفصیل در خصوص مسائل و آخرین اوضاع سوریه گفت وگو کردند.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در گزارشی اعلام کرد: روسای جمهوری روسیه و ترکیه همکاری های دو کشور در چارچوب روند مذاکرات سوری آستانه را که تا کنون شش دور آن برگزار و منجر به ایجاد مناطق امن در سوریه شده است، مثبت ارزیابی کردند.
ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت سال جاری در چهارمین دور مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.
در گزارش کرملین خاطرنشان شده است: پوتین و اردوغان در خصوص چشم انداز برگزاری دور هفتم مذاکرات سوری آستانه در پایتخت قزاقستان در اواخر ماه اکتبر جاری گفت وگو کردند.
وزارت خارجه قزاقستان به تازگی در بیانیه ای اعلام کرد: دور هفتم مذاکرات سوری آستانه روزهای 30 و 31 ماه اکتبر جاری (8 و 9 آبان) برگزار خواهد شد.
در این نشست، شرایط فعالیت گروه کاری ویژه آزادسازی زندانیان مطرح و مورد تائید قرار می گیرد.
در بیانیه دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه قزاقستان آمده است: این گروه کاری، افزون بر آزادی زندانیان و اسرای جنگی به مسائل تحویل اجساد کشته شدگان و به جستجوی مفقودان رسیدگی می کند.
طرف های شرکت کننده در مذاکرات همچنین مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم در سوریه را بررسی و بیانیه ای نیز در خصوص خنثی سازی مین ها در این کشور صادر می کنند.
در ادامه مذاکره تلفنی پوتین و اردوغان همچنین مسائل مربوط به هماهنگی اقدامات برای حل و فصل اوضاع سوریه مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
روسای جمهوری روسیه و ترکیه از همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف و روند گسترش آن ابراز خرسندی کردند.
ایران، روسیه و ترکیه کشورهای حامی مذاکرات سوری آستانه را تشکیل می دهند که تاکنون شش دور آن برگزار شده و سه کشور برای برگزاری دور جدید گفت و گوها در پایتخت قزاقستان آماده می شوند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تازگی ابتکار مشترک این کشور، ایران و ترکیه که منجر به ایجاد چهار منطقه امن در سوریه شده است را راهگشا و مورد حمایت بسیاری از کشورها اعلام کرد.
پوتین در مراسمی در کاخ کرملین، اظهار کرد: در مذاکرات آستانه، توافق هایی برای ایجاد مناطق امن با شرکت کشورهای ضامن شامل ایران، روسیه و ترکیه تایید شد و بسیاری از کشورها از آن حمایت کردند.
رئیس جمهوری روسیه در باره نتایج شش دور مذاکرات آستانه ادامه داد: این توافق ها بستر اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت را بر مبنای گفت وگوی مستقیم بین دولت سوریه و معارضان فراهم کرد.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: دستاوردهای آستانه شرایط را برای پیوستگی تلاش های دولت سوریه و گروه های مخالف با هدف نابودی کانون های تروریستی و برقراری صلح، آرامش و یکپارچگی سوریه فراهم می کند.
پوتین ادامه داد: این روند در (مذاکرات) پایتخت قزاقستان در چارچوب ایجاد زمینه مساعد برای پیشبرد روندهای حل و فصل سیاسی در قالب مذاکرات سوری ژنو انجام می گیرد.
رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: اکنون اهداف مهم و فوری افزایش کمک های انسانی و مین روبی اراضی آزاد شده در سوریه است.
وی در پایان اظهار کرد: همه طرف های علاقه مند به برقراری صلح و آرامش در سوریه و افراد ذینفع برای بازگشت پناهندگان به میهن خود باید بدون هرگونه پیش شرطی به این فرآیند با نقش مرکزی سازمان ملل بپیوندند.

پربیننده ترین خبرها