تحریم شرکت‌های ایرانی درکنگره جهانی موبایل

تحریم شرکت‌های ایرانی درکنگره جهانی موبایل
يکشنبه 7 آبان 1396 - 18:38

ورود ایرانی‌ها به بزرگ‌ترین نمایشگاه و نشست تلفن همراه جهان ممنوع است؛ این پیام کوتاه و روشن سایت کنگره جهانی موبایل است.

العالم - ایران / اقتصادی

همشهری آنلاین -- این یعنی شركت‌های كوچك و بزرگ ایرانی كه در حوزه فناوری موبایل كار می‌كنند، نمی‌توانند به اسپانیا بروند. بهانه شركت «جی.اس.ام.ای» برای نفرستادن دعوتنامه‌ شركت در همایش تحریم‌های تجاری آمریكا علیه ایران عنوان شده است.

نمایشگاه جهانی گوشی همراه یا كنگره جهانی موبایل مجموعه‌ای شامل بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت گوشی همراه در جهان است كه در آن مدیران برجسته شركت‌های سازنده گوشی همراه، اپراتورهای ارتباطات، سازندگان نرم‌افزار و فروشندگان حضور دارند.

شركت سهامی GSMA كه دفتر مركزی‌اش در لندن است برگزار‌كننده كنگره جهانی موبایل به‌عنوان بزرگ‌ترین همایش این حوزه است. این شركت براساس آنچه در سایت رسمی خودش نوشته، مجموعه‌ای از حدود 800اپراتور تلفن همراه و 300شركتی است كه در این حوزه مشغول به‌كار هستند. این نمایشگاه امسال هم در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود و GSMA از شركت‌كنندگان به‌صورت آنلاین نام‌نویسی می‌كند.

این شركت درباره‌ دلیل ایجاد این محدودیت فقط به چند جمله كوتاه كه هنگام ثبت‌نام برای كاربر نمایش داده می‌شود، بسنده كرده است. هنگام ثبت‌نام این پیام برای كاربران ایرانی به نمایش درمی‌آید: «از آنجا كه شركت GSMA، یك كمپانی سهامی در آمریكاست و موظف است به تحریم‌های تجاری كه توسط دولت ایالات متحده وضع شده، پایبند باشد، بنابر محدودیت‌های این تحریم‌های تجاری، شركت از فرستادن دعوتنامه‌ دریافت روادید برای شركت‌كنندگان از كشورهای كوبا، سوریه و ایران معذور است.» در این متن كوتاه هیچ اشاره‌ای به یك قانون یا تبصره خاص نشده و تنها به‌عبارت «تحریم‌های تجاری» بسنده شده است.

مقام‌های این شركت و برگزار‌كنندگان كنگره جهانی موبایل با وجود تماس‌های تلفنی و همچنین ارسال ایمیل حاضر به پاسخگویی در این رابطه كه چه قانونی مانع از حضور شركت‌های ایرانی در اسپانیا می‌شود، نشدند.

چرا كنگره مهم است؟

كنگره جهانی موبایل بیشتر از 30سال پیش برای نخستین‌بار راه افتاده و همیشه جزو مهم‌ترین همایش‌های دنیای تلفن همراه در جهان بوده است. این نمایشگاه، امسال قرار است اوایل اسفندماه در بارسلون برگزار شود. تخمین زده می‌شود بیشتر از 100هزار نفر در این برنامه شركت كنند. به جز تخمین‌ها و احتمالات، برخی از بزرگ‌ترین كمپانی‌های موبایل در دنیا وعده‌ داده‌اند كه مدل‌های جدید و جنجالی‌شان را برای زمان برگزاری نمایشگاه كنار بگذارند. تمامی جنجال‌های خبری در همین همایش اتفاق می‌افتد؛ خبرنگاران علمی نمونه‌های اولیه را تست كرده و نظرشان را در همان روزهای برگزاری همایش منتشر می‌كنند. در زمان برگزاری این «رویداد بزرگ» تمام مدعی‌ها دور هم جمع می‌شوند و بزرگ‌ترین كمپانی‌های تلفن همراه در آن حضور دارند.

به جز بزرگ‌ترین‌ها، نمایشگاه بین‌المللی موبایل محل گرد هم آمدن اولین‌ها و تازه‌كارهاست. جدیدترین فناوری‌های موبایل در این نمایشگاه برای نخستین‌بار ارائه می‌شوند و در یك كلام، سرنوشت هر محصول جدید دنیای موبایل در همین برنامه مشخص می‌شود.هنوز خبر قابل‌استنادی درباره آنچه قرار است در همایش اتفاق بیفتد و فناوری‌های جدیدی كه قرار است به نمایش در بیایند، منتشر نشده است اما كارشناسان دنیای تلفن همراه احتمال می‌دهند امسال تلفن‌های همراه تاشو و ساعت‌مچی‌های هوشمند حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند. همه‌چیز فعلا بر پایه‌ مقایسه با نمایشگاه سال قبل استوار است. كارشناسان احتمال می‌دهند، در نمایشگاه امسال بازار موبایل‌های تاشو و ساعت‌های مچی هوشمند كه هنوز به اندازه كافی پیشرفت نكرده، به جاهای قابل اعتنایی برسد.

سایت «تك‌رادار» با اشاره به تغییراتی كه انتظار می‌رود امسال در حوزه ساعت‌های هوشمند پیش بیاید، می‌نویسد: «به‌نظر نمی‌رسد مدل جدیدی امسال به بازار عرضه شود چون آنچه مشتری‌ها نیاز دارند، بیشتر از یك ساعت با ظاهری جدید، وسیله‌ای است كه بتواند انتظاراتشان را برآورده كند. به‌نظر می‌رسد مشتری‌ها دنبال فناوری جدیدی هستند كه كمك كند همین وسایل فعلی كارشان را درست انجام بدهند. باتری‌های بادوامی كه شارژ را مدت بیشتری نگه دارند، یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های دارندگان ساعت‌های هوشمند است. آنها هنوز نمی‌توانند با شارژ كردن روزانه ساعت‌شان كنار بیایند. انتظار می‌رود یكی از كمپانی‌های بزرگ این مشكل را در نمایشگاه 2018 حل كند.»

غول‌های جهان در اسپانیا

كنگره جهانی تلفن همراه از حدود 30سال پیش (سال1987) معمولا در هفته اول ماه مارس برگزار می‌شود. این كنگره كه بزرگ‌ترین همایش بازار تلفن همراه در تمام جهان است، در هر دوره بیشتر از 100هزار شركت‌كننده دارد و غول‌های بزرگ تكنولوژی، مهم‌ترین دستاوردهای سالانه‌شان را در آنجا ارائه می‌كنند.

  • هر سال در این نمایشگاه بیشتر از 6 هزار نفر از روسای شركت های بزرگ صنعت تلفن همراه شركت می كنند.
  • كارشناسان، تحلیلگران و خبرنگاران حوزه فناوری پای ثابت این نمایشگاه هستند. امسال تعدادشان بیشتر از 3650 نفر است.
  • هر سال تعداد شركت كنندگان در این برنامه متغیر است اما گفته می شود، امسال بیشتر از 108 هزار نفر در نمایشگاه بزرگ  موبایل شركت می كنند.
  • تمام كشورهایی كه حرفی در حوزه تلفن همراه دارند، به این نمایشگاه می آیند. امسال تعدادشان 208 تاست،‌البته به جز ایران،‌كوبا و سوریه.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها