مخالفت جوانان عربستانی با سلطه وهابیون

مخالفت جوانان عربستانی با سلطه وهابیون
چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 13:23

نويسنده و تحليلگر سياسي عربستاني گفت: بيانيه جوانان عربستاني نشان از مخالفت نسل جديد اين کشور با وابستگي حکومت سياسي و اجتماعي در عربستان به وهابيون دارد.

"فواد ابراهيم" روز چهارشنبه در گفت و گو با شبكه العالم اظهار داشت : 2100 عربستاني با امضاي بيانيه اي مخالفت خود را با وابستگي دين و سياست به حکومت آل سعود در عربستان اعلام كردند، اين اقدام نشان دهنده این است که جوانان اين كشور كه اكثريت جامعه را تشكيل مي دهند، از وابستگي حاكميت سياسي عربستان به علماي وهابي اين كشور به ستوه آمده اند و كم كم در حال به دست گرفتن ابتكار عمل در اين كشور هستند.

وی افزود: اين بيانيه به مثابه آغازي جدید براي جوانان سعودي است و اين تحول فقط در سطح فكري به سبب عبور از خط قرمز مرجعيت نهادهاي ديني در حاكميت نيست، بلكه در سطح يك تحول سياسي بسيار عظيم در عرصه داخلي عربستان است؛ به ويژه كه اين بيانيه براي اولين بار از سوي بزرگ ترين طيف جامعه سعودي منتشر مي شود و ديوار بزرگي را در برابر اين طيف از جامعه از هم مي پاشد و اين مساله، تحولي بنيادين در حكومت و جامعه عربستان به شمار مي رود.

فواد ابراهيم خاطر نشان كرد : مفاد اين بيانيه نشان از تفكر و نسلي جديد دارد كه به عصر كنوني و نيازهاي آن و زبان روز وابسته است و به مثابه قطع رابطه اي با گذشته ي حاكم بر فضاي عربستان است.

فواد ابراهیم تأکید کرد: انديشه هاي جديد در عربستان كه ناشي از پيشرفت و تحول آن است، امري بي سابقه به شمار مي رود و به مثابه نظام فرهنگي مطلوب در اين كشور، بر اساس چند صدايي و فضاي باز سياسي و فكري در آن است.

اين تحليلگر عربستاني پيش بيني كرد كه جامعه عربستاني در آينده نزديك با حكومت كنوني به مقابله بپردازد، و از حق  خود براي ابراز عقيده استفاده كند.

04/03-18:38



پربیننده ترین خبرها