مهمترین اسناد کشف شده در لانه جاسوسی آمریکا

مهمترین اسناد کشف شده در لانه جاسوسی آمریکا
شنبه 13 آبان 1396 - 19:18

شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه درگفت وگو با شبکه خبری العالم، با اشاره به تسخیر مرکز بزرگ لانه جاسوسی امریکا در سفارت این کشور در تهران، مهمترین اسناد کشف شده توسط دانشجویان را تشریح کرد.

العالم ـ ایران سیاسی

«حسین شیخ الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم ضمن تبریک سالروز 13 آبان ماه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به ایرانیان و تمام آزادی خواهان جهان گفت: موضوع ما با آمریکا از سال 1953 شروع می شود که دولت ملی مصدق زمانی که نفت را ملی کرد و مقابل شاه قرار گرفت و شاه در آن زمان از کشور فرار کرد، آمریکا با انجام یک کودتا و کشتار مردم بی گناه و بهم ریختن کل ایران مصدق را برکنار و زندانی کرد از همین رو توانستند شاه را به کشور برگردانند.

وی افزود: برای اینکه قدرت خود را نشان بدهند از ماموران سیایی که کودتا را انجام دادند خواستند که شرح آن را بنویسند سپس آن را نشر دادند تا نشان دهند به این نحو از مزدوران خود دفاع می کنیم و گفتند ما قدرتی هستیم که هر اقدامی بخواهیم حتی برخلاف خواسته مردم انجام می دهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شاه 25 سال به دستور امریکایی ها هر جنایتی که می شد در کشور انجام داد تصریح کرد: گرفتن آزادی و استقلال از مردم، شکنجه مردم و چپاول سرمایه های ملت از خیانت های شاه بود که بر مردم سخت گذشت.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان افزود: سال بعد از کودتا معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران سفر که با اعتراض دانشجویان نیز مواجه می شود از همین رو در آن زمان دانشگاه را به تیر می بندند و سه تن از دانشجویان مقابل معاون اول رئیس جمهور آمریکا قربانی می شوند.

شیخ الاسلام ادامه داد: بعد از آن نیز آمریکا سلطه بر ایران را ادامه می دهد تا منجر به کشتار ملت در 15 خرداد سال 1342 می شود در سال بعد نیز کاپیتولاسیون را در ایران تصویب می کنند که آمریکایی ها هر جنایتی که بخواهند می توانند در ایران انجام بدهند که که در آن برهه حساس حضرت امام (ره) سخنرانی بزرگ و محکمی می کنند که منجر به تبعیدشان در 13 آبان می شود.

وی گفت: سال 1979 نیز در 13 آبان ماه دانش آموزان که به منظور تظاهرات به دانشگاه تهران آمده بودند به دستور آمریکا به گلوله بسته و شهید می شوند به همین دلیل 13 آبان به دلیل تبعید امام و شهادت دانش آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است و هرساله این روز را گرامی می دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اواخر اکتبر آمریکایی ها شاه را که در به در شده بود به داخل آمریکا می برند اظهارداشت: وقتی شاه به داخل آمریکا می رود دولت موقت ایران به این موضوع اعتراض می کند از طرفی دانشجویان نگران کودتا از سوی آمریکایی ها می شوند البته دانشجویان متوجه بودند که ایران 1979 ایران 1953 نیست.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ایران بدون شک در منطقه موقعیت خیلی خوبی دارد و دارای تفکرات انقلابی است و توانسته بود مقابل غرب ایستادگی کند، به همین دلیل آمریکایی ها به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی بودند.

مطالبه اصلی دانشجویان این بود که شاه باید به ایران تحویل داده شود

شیخ الاسلام تاکید کرد: دانشجویان برای اینکه آمریکایی ها نتوانند کودتا کنند و نسبت به این جنایات نهفته ای که در طول زمان نسبت به ایران کرده بودند پاسخی بدهند با شعار مرگ بر آمریکا به مرکزی که فکر می کردند کودتا هدایت می شود یعنی سفارت رفتند و آن جا را تسخیر کردند.

وی با بیان اینکه حرف دانشجویان این بود که اگر امام پشتیبانی کردند می مانیم و اگر امام راحل پشتیبانی نکردند نمی مانیم گفت: چند وقت قبل نیز دانشجویان چپ وابسته به شوروی ان محل را اشغال کرده بودند اما امام راحل همان روز دستور داده بودند که بیرونشان کنند چون وابسته به خارجی ها بودند از همین رو حضرت امام حاج احمد آقا پسرشان را از قم به تهران فرستادند تا مطمئن شوند که دانشجویان، وابسته به جایی نیستند از همان جا بود که امام از این نهضت پشتیبانی کردند.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان مطالبه اصلی دانشجویان را این دانست که شاه باید به ایران تحویل داده تا در ایران محاکمه شود.

آمریکا نمی خواست که مردم ایران سرنوشت خودشان را در دست بگیرند

شیخ الاسلام افزود:  وقتی که شاه از ایران رفت و بختیار سرکار آمد هر احمقی در دنیا می فهمید که بختیار نمی تواند در ایران پایدار باشد الا رییس جمهور آمریکا که همان روز از بختیار پشتیبانی کرد. ملت ایران این را فهمید که این نیست که این ها شاه را می خواهند بلکه این ها اصلا ملت ایران را نمی خواهند، نمی خواهند که ایران تصمیم گیر سرنوشت خودش باشد، نمی خواهند امام بیاید و بنا بر خواست مردم، حکومت اسلامی را ارایه کند.

مرکز بزرگ جاسوسی آمریکا در ایران  

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ضدیت مردم با آمریکا خیلی جدی شد به خصوص که از اول انقلاب آمریکایی ها تحریم را علیه ایران شروع کردند. ما قطعات و وسایل و تجهیزات نظامی که خریده بودیم همه را متوقف کردند و ما فهمیدیم که آمریکایی ها انتخاب کردند که با ما دشمنی کنند و خواست ما را نپذیرند. بچه ها رفتند سفارت آمریکا را تسخیر و شاه (فراری) را طلب کردند. بچه ها هم نمی دانستند که چه کار می کنند و نمی دانستند که در این سفارت چه اسناد و افرادی هستند اما وقتی که تسخیر صورت گرفت و اسناد مطالعه شد و وقتی گروگان ها خودشان اعتراف کردند مشخص شد اینجا یک مرکز بزرگ جاسوسی آمریکاست.

آمریکا از طریق شاه، درصدد اداره جریان نفت، اداره دنیا و کنترل شوروی بود

شیخ الاسلام افزود: علت این قضیه این بود که ایران برایشان مهم بوده زیرا در منطقه مهمی قرار داشته و می خواستند از یک طرف شوروی را کنترل کنند و از طرفی جریان نفت را داشته باشند، چرا که کسی که جریان نفت را اداره می کرد، دنیا را اداره می کرد و سفت و شل کردن پیچ های جریان نفت دراین زمینه نقش به سزایی داشت.

انقلاب اول علیه شاه بود و انقلاب دوم علیه آمریکا بود

وی خاطرنشان کرد: امام فرمودند انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول نیست. چرا امام این اصطلاح را به کار بردند، خیلی مهم است و فقط می توانم حدس بزنم. اولا که امام اهل بلف نبود ما می دانیم که انقلاب اول چه اثرات بزرگی داشت همین نظام جمهوری اسلامی. ولی چرا فرمودند انقلاب دوم بزرگ تر از انقلاب اول، شاید به خاطر این بود که انقلاب اول محدوده اش ایران بود و انقلاب دوم محدوده اش جهانی، شاید به خاطر این که انقلاب اول علیه استبداد و انقلاب دوم علیه استکبار بود، انقلاب اول علیه شاه بود و انقلاب دوم علیه آمریکا بود.

وی گفت: حضرت امام در تمام صحبت های سیاسی قبل از انقلاب، همیشه سه موضوع را با هم طرح می کردند؛ شاه، آمریکا، اسراییل و همچنین استبداد، استکبار، صهیونیسم. شما نمی توانید صحبت سیاسی از حضرت امام پیدا کنید که این سه تا موضوع با هم نباشد. خیلی مهم است تفکر حضرت امام که چرا بعد، این شعارها متبلور شدند در مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل که امروز دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را اینقدر ناراحت کرده است.

جنایت آمریکایی ها علیه ملت ایران، مردم منطقه و آمریکای جنوبی

شیخ الاسلام تصریح کرد: این سیاست ها و جنایت های آمریکا تنها در ایران اتفاق نیفتاده است. آمریکایی ها این جنایت ها را در خیلی از کشورهای دنیا انجام داده اند و خیلی از دیکتاتورها را علیه خواست ملت شان پیشتیانی کرده اند، همین امروز هم پشتیبانی می کنند. ببینید در منطقه ما امروز چه می کنند، آیا نباید به آنان گفت مرگ بر آمریکا؟ یک شاهنشاهی را پشتیبانی می کنند که مردم خودشان و دموکراسی را در همسایگی خودش (بحرین) سرکوب بکند و یک کشوری را که شاید ضعیف ترین کشور عربی است (یمن) نابود کند و زن و بچه و مدرسه و بیمارستان ها و زیر ساختارها را از بین ببرد و مردم این کشور را دچار بیماری وبا بکند. اینها اقداماتی است که آمریکا در کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و دیگر نقاط دنیا نیز مرتکب شده است.

وی گفت: حضرت امام فرمودند که کارتل بد رییس جمهوری برای آمریکا است، اکثر روسای جمهور آمریکا برای بار دوم هم مجددا انتخاب شدند و بین آنها کم هستند کسانی که برای دو دور متوالی وارد کاخ سفید شوند اما کارتل اشتباهات بزرگی مرتکب شد. بسیار کار کرد تا دوباره انتخاب شود اما شکست خورد. ما مدیریت حضرت امام را دربحران گروگان گیری با مدیریت کارتل وقتی مقایسه می کنیم، می بینیم که حضرت امام با درایت، به تمام دنیا جنایت های آمریکا را نشان داد. با این که ما آن موقع امکانات تبلیغی زیادی نداشتیم اما آمریکا از همه امکانات رسانه ای برای حمله به ما فراهم کرده بودند، استفاده می کرد. امام هرکسی که به عنوان واسطه آمریکایی ها به ایران می آمد، برایشان توضیح می دادند که آمریکا با ما چه کارهایی کرده اند.

امام خمینی (ره) اجازه ورود رمزی کلارک آمریکایی را به ایران نداد

وی افزود: خیلی از افراد واسطه شدند حتی پاپ واسطه شد ولی امام هیچ وقت آمریکایی ها را نمی پذیرفتند. رمزی کلارک که رییس قوه قضاییه آمریکا بود، خواست به ایران بیاید و فکر می کرد که چون شخصیت بزرگی در آمریکاست ایران او را می پذیرد، در آسمان بود که دستور دادند به او وارد ایران نشود. مجبور شد به ترکیه برود و بیش از 20 روز این شخصیت دوم یا سوم آمریکا  معطل شد که ویزای ایران بگیرد ولی حضرت امام اجازه ندادند وارد خاک ایران شود.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد، حسن حضرت امام این بود که  فقط از خدا می ترسید و از هیچ کس دیگر نمی ترسید. هستند امروز دولتمردانی که خدای آنها آمریکا، ترامپ و یا اوباما است، امام اینگونه نبود و خدایش فقط خداوند عز و جل بود.

مهمترین اسناد کشف شده در لانه جاسوسی آمریکا

وی خاطرنشان کرد: در لانه جاسوسی اسناد زیادی بود ولی آمریکایی ها بسیاری از آنها را نابود کردند. اینگونه بود که وقتی دانشجویان وارد قسمت اصلی سفارت شدند اینها تمام دستگاه های رمز شان و میکروفون ها را نابود کردند و بعد اسناد را از به کلی سری شروع کردن نابود کردند. خوشبختانه این فردی که یکی از کارمندان سی آی ای بود و اسناد رو نابود می کرد، اشتباه کرد بیش از توانایی آن ماشینی که اسناد را پودر می کرد، در دستگاه کاغذ ریخت و دستگاه گیر کرد. پشتیبانشن یک دستگاه دیگر بود که اسناد را رشته رشته می کرد و باقی اسناد را رشته رشته کرد. وی این کار را در یک گاو صندوق بزرگ انجام می داد که دیگر بعد از چند ساعت خسته شده بود و دانشجویان هم با دیلم پشت در گاوصندوق در حال شکستن در آن بودند، که وی پس از رشته رشته کردن اسناد بیرون آمد.

شیخ الاسلام گفت: ما بعدها توانستیم اسناد رشته رشته شده را سر هم بکنیم و در اسناد پودر شده ما توانستیم با الکتریسیته ساکن پودرهای کاغذ و پودرهای میکرو فیلم را جدا کنیم. پودرهای میکروفیلم ذره ذره اش پر از اطلاعات بود، بعد با عکاسی بزرگش کرده و از اطلاعات آن استفاده کردیم.

شیخ الاسلام در پاسخ به این سوال که این اسناد در مجامع بین المللی از نظر قضایی و قانونی پیگیری شده است گفت: خیر؛ آمریکایی ها این اسناد را که جنایت علیه مردم ایران را نشان می دهد حتی اجازه ندادند که در کشورشان چاپ شود تا مردم خودشان از آن مطلع شوند در حالی که بعد از مردم ایران آنها بیشترین حق را داشتند تا در این مورد بدانند. جنایتی که سفارت آمریکا نسبت به ملت ایران انجام داده بود با پول مالیات مردم آمریکا بوده به همین دلیل از انتشار این اسناد در آمریکا می ترسیدند.

وی تصریح کرد: اما اسناد در ایران چاپ شد و رقبای CIA و آمریکا مثل شوروی ها و سازمانهای اطلاعاتی دیگر در تهران و جلوی دانشگاه تهران این اطلاعات را خریداری می کردند.

وی گفت: آمریکایی ها می بینند در اطرافیان امام کسی را ندارند تا بتوانند اطلاعاتی از تصمیمات امام و جمع انقلابی پیدا کنند بنابرین روی اطرافیان امام مطالعه می کنند، یکی از افرادی که برای این کار مناسب می بینند آقای بنی صدر است ایشان اقتصادان بودند، یکی از ماموران ویژه CIA که در دنیا کمتر شناخته شده بوده به عنوان یک تاجر نزد آقای بنی صدر در پاریس فرستاده می شود. او خود را تاجری معرفی می کند که در ایران سرمایه‌گذاری کرده است و چون در ایران انقلاب شده و ممکن است سرمایه اش را از دست دهد از بنی صدر به عنوان یک اقتصاددان برای اداره سرمایه اش کمک می گیرد.

شیخ الاسلام ادامه داد: این ارتباط ادامه پیدا می کند تا زمانی که آقای بنی صدر به ایران می آید و نامزد ریاست جمهوری می شوند و بعد رئیس جمهور می شود.

وی در ادامه گفت: طبق اسنادی که در لانه موجود است این تاجر آقای بنی صدر را تحلیل روانی می کند، در این اسناد آمده است ایشان زیاد غذا می خورند و کم ورزش می کنند و بسیار چاق شده است و ساعت طلایی که به ایشان هدیه شده علاقه مند است.

شیخ الاسلام گفت: طبق آخرین اسنادی که توانستیم به دست بیاوریم وی گفت به آقای بنی صدر پول داده و از ایشان درخواستی نکرده اما تصور می کند آقای بنی صدر معنی این کار او را فهمیده است.

شیخ الاسلام در ادامه گفت: بعد از آن بنی صدر رئیس جمهور ایران شد و تمام جنایتهایی که با منافین و شهید کردن شهید رجایی و شهید بهشتی و هفتاد و دو تن انجام داد و بعد به پاریس فرار کرد.

وی تصریح کرد: این اسناد که تحت عنوان SD LURE  است که نشان دهنده آن است که این منابع ایرانی است ، چون منابع ایرانی با SD شروع می شود و حرف اول در اسناد CIA نشان می دهد که منابع مربوط به کجاست . مثلا اسنادی بود که نشان می داد فلسطینی است از حرفهایی در آن سند ما آن فلسطینی را شناسایی و به نوع اطلاعاتی که به آمریکایی ها می داد پی بردیم.

شیخ الاسلام در ادامه گفت: ما متوجه شدیم این اسناد مربوط به آقای بنی صدر است و وقتی می خواستند ایشان را در مجلس شورای اسلامی استیضاح کنند، این اسناد رسما در مجلس خوانده شد و آقای بنی صدر هم هیچ وقت آن را نفی نکرده با اینکه او در خارج از کشور زندگی می کرد، ببینید CIA چقدر دقیق در ایران کار می کرد.

وی افزود: یکی از مسایلی که برای آمریکایی ها مهم بوده که ایران چقدر نفت صادر می کند؟ به این منظور یکی از دانشجویان ایرانی را که در آمریکا تحصیل کرده بود استخدام می کنند و او را به ایران می آوردند و  پرورش می دهند تا او به سمت مدیر کل وزارت اقتصاد می رسد در جایی که اطلاعات فروش نفت را داشته است و رئیس CIA با او در جایی در خیابان ملاقات می کرده و هر اطلاعاتی که لازم داشته از او درخواست و او هم این اطلاعات را تهیه می کرده طبق قرار در گوشه دیواری قرار می داده تا رئیس CIA آنرا تحویل می گرفت و به آمریکا مخابره می کرد.

در اینجا مجری از شیخ الاسلام می خواهد تا بگوید این دانشجوی ایرانی کیست؟ او گفت: نام او مسعود بود و بعد از شناسایی در تلویزیون مصاحبه کرد و اعتراف کرد چگونه به استخدام CIA در آمد و چگونه اسناد از او گرقته می شده و حضرت امام هم در یکی از سخرانی هایشان در تایید اینکه اینجا لانه جاسوسی بوده این مورد را اشاره کرده است.

وی در پایان در خصوص اصطلاح شایع «توقف شیشه ایی در سفر»  و معانی آن گفت: رئیس  سفارت هر روز ساعت 9 صبح با همه ی روسای قسمت ها از جمله رئیس  CIA و رئیس  وزارت دفاع و غیره جلسه داشته بنابراین به اتاقی احتیاج داشتند که شنود نشود یک اتاق بتنی داشتند که یک اتاق شیشه ایی دو جداره در وسط آن بود که ایجاد خلع می کرد تا هیچ صدایی از آن نفوذ نکند و یک مامور هم هر روز آنرا بررسی می کرد و جلسه در آنجا برگزار می شد چون می ترسیدند تا شوروی و ایران شنود کنند، این اتاق بین انقلابی ها بعدها به «توقف شیشه ایی در سفر» معروف شد.

پربیننده ترین خبرها