تمیم بن حمد آل ثانی:

کشورهای محاصره کننده قطر، اشتباه کردند / روابط بین‌المللی‌مان در مقایسه با دوره قبل از آغاز محاصره، بهتر شده است

کشورهای محاصره کننده قطر، اشتباه کردند / روابط بین‌المللی‌مان در مقایسه با دوره قبل از آغاز محاصره، بهتر شده است
سه شنبه 23 آبان 1396 - 11:34

امیر قطر با دعوت کشورهای عربی به عدم افزایش تنش در منطقه و هشدار درباره مخاطرات آن، اعلام کرد که کشورهای محاصره کننده قطر خواستار حل بحران نیستند.

العالم - قطر

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر امروز سه‌شنبه ضمن اعلام اینکه کشورهای محاصره کننده قطر خواستار حل بحران نیستند، درباره افزایش تنش در منطقه هشدار داد.

کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین از ژوئن گذشته در پی اختلافات شدید با دوحه، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و مرز و حریم‌های زمینی و هوایی خود را بر روی این کشور بستند. 

امیر قطر با اشاره به اقدامات چهار کشور عربی، آن را «اقداماتی عجولانه» خواند که برای «خروج از این گرفتاری» هیچ برنامه‌ای ندارند. 

تمیم گفت: کشورهای محاصره کننده در حملات بین‌المللی خود عجولانه رفتار کردند و هیچ طرحی برای خروج از این گرفتاری ندارند. رابطه ما با کشورهای بزرگ، بهتر از دوره قبل از محاصره است... نکته قابل توجه این است که روابط بین‌المللی قطر در مقایسه با دوره قبل از آغاز محاصره، بهتر شده است. 

امیر قطر با رد اتهامات چهار کشور عربی درباره حمایت دوحه از تروریسم در منطقه، مدعی شد که «تاریخ قطر در مبارزه با تروریسم روشن و مستند است» و «کشورهای محاصره کننده هیچ ادله‌ای در خصوص ارتباط قطر با تروریسم ارائه نکرده‌اند». 

به گفته تمیم بن حمد، «کشورهای محاصره کننده خواستار رسیدن به راه حل برای بحران نیستند».. «آنها خواستار مشغول کردن ما در جبهه‌هایی هستند که علیه ما باز کرده‌اند... اما در این اختلاف، کسی برنده یا بازنده نیست...‌ آنها انرژی و درآمد مردم را در حمله علیه ما به کار گرفته‌اند.. ولی در ارزیابی اراده ملت، کشور و اقتصاد قطر، اشتباه کردند». 

امیر قطر با رد قیمومیت عربستان گفت: کشورهای محاصره کننده تلاش کردند با ایجاد شوک سیاسی، ما را به قبول قیمومیت وادارند... جامعه قطر می‌داند چطور زندگی‌اش را به پیش ببرد چه محاصره طولانی باشد چه کوتاه... آنها [عربستان و متحدانش] شایعات و افتراهای متعددی درباره میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال در سال 2022 مطرح کردند.. اما قطر برای تقویت روابط تجاری خود و بنای روابط راهبردی جدید تلاش میکند. 

امیر قطر به مسائل منطقه‌ای نیز پرداخت و درباره «عدم تشدید تنش» در منطقه هشدار داد و خواستار اجتناب از آن برای دور کردن مردم منطقه از خطرات تنش  شد.

او با حمایت از آشتی ملی فلسطین، آن را تبریک گفت و افزود که کشورش «تلاش‌های فشرده‌ای برای حمایت از ملت برادر فلسطین به کار گرفت تا دودستگی فلسطینی تمام شود و این مسئله به رفع محاصره غزه منجر شود. 

تمیم همچنین اعلام کرد که قطر از اتحاد و حاکمیت ملی عراق حمایت کرد و گفت که امیدوار است آفت تروریسم از سایر مناطق عراق بزودی زدوده شود.

امیر قطر که بر اساس دیدگاه دمشق، کشورش از متهمان ردیف اول در ایجاد بحران در سوریه است، گفت که «امیدواریم تلاش‌های بین‌الملل برای یافتن راهکاری عادلانه برای پایان دادن به تراژدی سوریه به نتیجه برسد» و افزود: ما هر تلاشی که به تجزیه سوریه منجر شود، رد می‌کنیم. 

تمیم بن حمد، طرف‌های مختلف در بحران یمن را نیز به «آشتی واقعی» که به منازعه پایان دهد دعوت کرد و گفت «از همه طرف‌ها در یمن میخواهیم آشتی حقیقی برقرار کنند تا رنج مردم را پایان دهد».

او همچنین به لیبی و میانمار نیز اشاره کرد و با بیان اینکه کشور طر از دولت وفاق ملی در لیبی حمایت می‌کند، از دولت میانمار خواست تا به رنج مسلمانان روهینگیا پایان دهد و بحران را در قالب گفت‌وگو حل کند. 

پربیننده ترین خبرها