بشار اسد: بحران هنوز در آغاز راه است

بشار اسد: بحران هنوز در آغاز راه است
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1391 - 13:47

روز هفتم ماه مي آينده ولامير پوتين رئيس جمهور منتخب روسيه بار ديگر قدرت را در كرملين به عهده خواهد گرفت تا دوره جديدي از قدرت را در فدراسيون روسيه آغاز كند. در همان روز نام رئيس جمهور جديد فرانسه مشخص خواهد شد. زيرا دور دوم انتخابات رياست جمهوري آن كشور در روز ششم ماه مه برگزار شده و نتيجه انتخابات به نفع نيكلاي ساركوزي يا رقبش رقم خواهد خورد. البته اين مناسبت ها هيچ ارتباطي با زمان تعيين شده از سوي بشار اسد رئيس جمهور سوريه جهت برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور در همان روز ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم ، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در شماره روز چهارشنبه خود گزارشی از آخرین تحولات سیاسی در سوریه ارائه کرده و در آن به آخرین رویدادهای مهم این کشور از جمله انتخابات پارلمانی پرداخته است.
ناصر شراره نویسنده این گزارش با اشاره به روز مهم هفتم ماه مه و اتفاقاتی که در این روز روی خواهد داد می‌نویسد: در روز هفتم ماه مه شاهد مجموعه اي از رويدادها در زمينه بازنگري در ديدگاه داخلي، منطقه‌اي و جهاني درباره مرحله آينده خواهيم بود. بشار اسد در ديدار با يكي از رهبران مخالفان داخل اين كشور، گفته بود: بحران در سوريه در اين لحظه، همچنان در آغاز راه است. وي با اين وجود تأكيد كرده بود كه موضع بين المللي در راستاي مثبت تر شدن تحول مي يابد. اسد افزود: با آغاز فصل تابستان و نزديكتر شدن انتخابات رياست جمهوري امريكا، اين كشور مجبور به تلاش براي يافتن راه حلي خواهد بود و اين امر باعث مي شود آن كشور در راستاي يافتن راه حلي براي بحران سوريه با روسيه همكاري كند. بشار اسد تأكيد كرده است: به استثناي قطر، عربستان و تركيه، موضع كنوني بين المللي در حال حاضر بهتر از گذشته است.
رئیس جمهور سوریه در ادامه دیدار با این شخصیت مخالفان افزود كه هنوز درباره درخواست مجلس شعب(ملی) اين كشور مبني بر به تعويق انداختن پارلمان هفتم ماه مه آينده به دلايل فني، تصميمي نگرفته است و وي تصميم دارد آن را در زمان مقرر برگزار كند. با اين وجود در صورتي كه با تعويق آن موافقت كند، برگزاري آن تا بيش از تابستان آينده به تعويق نخواهد افتاد.
به نوشته روزنامه الاخبار، بشار اسد در اين ديدار اظهار داشت: وي فقط رئيس حزب بعث نيست. بلكه رئيس جمهور همه مردم سوريه است كه به ايجاد نظام چند حزبي در كشور اعتقاد دارد. همچنين حزب بعث در صورتي كه مي خواهد در صحنه باقي بماند بايد در ميان مردم تلاش كند و براي تضمين موجوديت سياسي اش رقابت كند. وي همچنين تأكيد كرد: بايد جبهه سياسي تأثير گذارتري مشابه جبهه ملي كنوني براي آباد كردن آينده سياسي سوريه تشكيل شود.
نویسنده در ادامه گزارش خود به نقل از این شخصیت مخالفت که می‌خواهد وارد فاز سیاسی در کشور شود، به نقل از بشار اسد آورده است: ضرورتي ندارد در كابينه جديد كه پس از انتخابات تشكيل خواهد شد، حزب بعث شركت كند. بلكه ممكن است اين حزب به حضور در پارلمان اكتفا كند.
رئيس جمهور سوريه درباره روابط آن كشور با لبنان نیز گفت: سوريه با شروط خود با نيروهاي لبناني تعامل خواهد كرد و در اين زمينه منافع ملي كشور را در نظر خواهد گرفت. 
رئیس جمهور سوریه در ادامه این دیدار تصريح كرد: پس از پايان انتخابات پارلماني در سوريه، دمشق توجه به روابط با لبنان براساس معيارهاي جديد با هدف بررسي روش‌هاي فعاليت در چارچوب اين موضوع، را در دستور كار قرار خواهد داد.
اين شخصيت سوري، كه نماينده يكي از گروه‌هاي مخالف دولت سوريه در داخل اين كشور است نيز در اين باره گفت: روسيه و دمشق درباره تلاش در راستاي ايجاد ميزگرد ملي ميان نظام سوريه و كساني كه مذاكره با آن را مي پذيرند ديدگاه مشتركي دارند و بشار اسد از نقش روسيه به عنوان كشوري كه طرفدار ايجاد راه حلي براي بحران سوريه است، استقبال مي كند.
در همين راستا منابع ديپلماتيك افشا كردند وليد معلم وزير امور خارجه سوريه، در ديدار اخيرش با همتاي روسي‌اش سرگئي لاوروف در مسكو به وي گفته است: ما آماده هستيم گفت‌وگوهاي ملي را آغاز و روند آغاز آن را تأمين كنيم.
منابع نظام سوريه، به نقل از معلم اعلام كرده‌اند كه وي پس از برگزاري انتخابات پارلماني، هيأت گفتگوهاي ملي را فعال خواهد كرد تا زير نظر كابينه جديدي كه قرار است پس از انتخابات تشكيل شود گفتگوهاي ملي را ميان مخالفان و نظام برگزار كند. همچنين اين هيأت از پيوستن نيروهاي مخالف ديگر به آن استقبال خواهد كرد. اما نظام به مخالفاني كه تاكنون حاضر به گفتگو با آن نبوده‌اند اجازه نخواهد وارد كابينه جديد شوند.
اين منابع همچنين اعلام كردند: امروز يك ه

پربیننده ترین خبرها