انشعاب جدید در مخالفان سوریه:

از مشروعیت «مجلس ملی سوریه» کم می‌شود

از مشروعیت «مجلس ملی سوریه» کم می‌شود
جمعه 8 ارديبهشت 1391 - 15:08

شکاف ميان گروه‌هاي مخالف دولت سوريه هر روز بيشتر مي‌شود و در اين ميان جريان مخالفان خارجي، بيشترين اين شکاف‌ها را داشته و دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دو ماه پس از آنکه چند نفر از اعضای مجلس ملی سوریه از آن اعلام انشعاب کردند، حالا نوبت گروهی دیگر از آنها است تا علاوه بر انشعاب، دست به معرفی دولت موقت بزنند.

این گروه جدید که در میان آنها تعدادی از اعضای گروه‌های مسلح سوری هم دیده می‌شوند، به رهبری یک تاجر ثروتمند این کشور بنام نوفل الدواليبي در عربستان سعودی اعلام موجودیت کرده‌اند. الدواليبي در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته که مجلس ملی در برآورده کردن خواست‌های مردم به عنوان یک کل واحد در نزد جامعه جهان ناکام بوده و آنها تصمیم دارند این کمبود را جبران کنند.

این تاجر سوریه‌ای که به نظر می‌رسد با هدایت دستگاه اطلاعاتی عربستان اقدام به تشکیل چنین گروهی کرده با اعتراف به عدم کارآمدی مجلس ملی تشکیل شده در خارج و عدم اطمینان مردم به نقش و آینده آن، می‌گوید ما باید راه دیگری را انتخاب کنیم.

وی که فرزند الدوالیبی نخست‌وزیر اسبق سوریه – پیش از به قدرت رسیدن حزب بعث – است، با فرار به عربستان به عنوان مشاور برخی از پادشاهان این کشور انتخاب و از این رهگذر ثروت هنگفتی به هم زد که در وضع فعلی به عنوان پوشش بسیار مناسبی جهت رساندن پول و سلاح به شورشیان و تروریست‌های مورد حمایت آل‌سعود از آن استفاده می‌شود.

الدواليبي در ادامه نیت نهایی خود از تشکیل چنین گروهی را این‌گونه بر می‌شمرد: دولت ما شامل 25 وزیر داخل سوریه خواهد بود که می‌تواند درخواست حملات هوایی، منطقه ممنوع پروازی و راه‌اندازی مسیرهای کمک‌های بشردوستانه کند، که البته شش تا هفت نفر هم در بیرون از کشور برای جمع‌آوری پول، سلاح، هماهنگی و کمک‌های انسان‌دوستانه فعالیت خواهند کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که مخالفان هیج جایی برای هماهنگی و وحدت ندارند، یادآور می‌شود که جریان تشکیل شده توسط وی حمایت عربستان را به همراه دارد و در این مورد با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها هم مشورت شده است. الدواليبي همچنین مدعی است که برخی از گروه‌های «ارتش آزاد سوریه، جنگجویان داخلی، شبکه‌های عشایری و همچنین مذاهب اسلامی معتدل» از آنها حمایت می‌کنند.

وی که به تازگی وارد جریان سیاست سوریه شده از نام بردن از اعضای دولت تشکیل شده در داخل به دلیل امنیتی خودداری می‌کند اما می‌گوید همه آنها حقوق دریافت خواهند کرد. البته وی از چند افسر فراری که جریان وی را تایید می‌کنند نام می‌برد، از جمله فایز عمرو از نیروی هوایی، عمار الواوی افسر سابق مخابرات و احمد حجازی که در حال حاضر رئیس ارکان ارتش شورشیان را بر عهده دارد. اما ریاض الاسعد فرمانده ارتش شورشیان که در ترکیه مستقر است با عدم تایید گروه تازه تشکیل شده، می‌گوید شکل‌گیری جریان تازه تنها به تشویش بیشتر اوضاع کمک می‌کند.

آنچه از تشکیل این گروه جدید برای دخالت در امور داخلی سوریه بر می‌آید، این است که عربستان سعودی ناکام از تشکیل مجلس ملی سوریه که هدایت بخشی از آن دست ترکیه و بخشی دیگر دست قطر است، می‌خواهد خود به تنهایی بار بسیاری از مسایل را بر دوش کشیده و با خریدن افراد و گروه‌ها آنها به گروه جدید منظم کند. این سیاست در حالی شکل گرفته که مخالفان داخلی با مخالفان خارجی و شورشیان مسلح تفاوت فکری بسیاری دارند، به خصوص اینکه یکی از وظایف مهم گروه تازه مشروعیت دادن به دخالت‌ نظامی خارجی در سوریه است. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها