سید حسن نصرالله خطاب به ربایندگان شهروندان لبنانی: جنگ یا صلح؟

سید حسن نصرالله خطاب به ربایندگان شهروندان لبنانی: جنگ یا صلح؟
جمعه 12 خرداد 1391 - 17:04

دبيرکل حزب الله لبنان، دولت اين کشور را مسئول اصلي مذاکره براي آزادي شهروندان ربوده شده لبناني در سوريه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "سید حسن نصرالله" عصر جمعه، درخصوص شهروندان ربوده شده لبنانی در سوریه گفت: از همان لحظه نخست، خانواده ربوده شدگان و همه را به خویشتن داری، آرامش و صبر دعوت کرده، و تأکید کردیم که این ربوده شدگان شهروندان لبنانی هستند، به همین دلیل دولت لبنان مسئول آزادی و بازگرداندن آنها است، و ما همگی به دولت کمک می کنیم.

سید حسن نصرالله افزود: مسئولان لبنانی با جدیت درحال پیگیری این موضوع هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته مسائلی مطرح شد که سخن گفتن درباره آن به مصلحت ربوده شدگان نیست، و می توان در آینده به آن پرداخت.

سید حسن نصرالله خطاب به ربایندگان گفت: گفتید که مشکلی با طایفه (شیعه) ندارید، باید این موضوع را ثابت کنید .. این زائران باید نزد خانواده هایشان بازگردند، اگر با من مشکل دارید روش ها و راه هایی برای تعامل وجود دارد .. اگر خواستار (راه های) مسالمت آمیز هستید، به صورت مسالمت آمیز تعامل می کنیم و اگر به دنبال جنگ هستید با جنگ پاسخ می دهیم .. یا اینکه خواستار تعامل با حزب الله یا حزب الله و جنبش امل و یا به همراه هر گروه سیاسی دیگر هستید .. چرا انسانهای بیگناه را می ربایید؛ این ظلمی است که باید پایان یابد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: موضع ما درباره سوریه آن است که وحدت این کشور حفظ شود، ما هم مانند سوری ها دلسوز این کشور هستیم، ولی دیدگاه ما با دیگران متفاوت است.

دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص اوضاع داخلی این کشور گفت: همانطور که ملتهای عربی و سوری ها با چالش اصلاح روبرو هستند، ما در لبنان نیز در مقابل این چالش قرار داریم.

سید حسن نصرالله، امنیت و صلح داخلی را از اولویت های مردم لبنان دانست و گفت: احساس ناامنی مردم لبنان درنتیجه تحولات منطقه، حوادث سوریه و سستی مؤسسه های دولتی در تعامل با مسائل امنیتی، و تحریک های طایفه ای، قومیتی و مذهبی است.

وی افزود: برای ایجاد امنیت و صلح در لبنان، باید بحرانهای این کشور حل شود، این امر مستلزم وجود یک دولت با نهادهای قوی است .. ما به این مسأله ایمان داریم و در جلسات داخلی اعضای خود را درباره این مسأله آگاه می کنیم .. ما باید به این آگاهی برسیم که لبنان تحمل تجزیه و تقسیم بندی های فدرالی را ندارد .. و مردم این کشور خواستار یک دولت فعال هستند.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه برای ورود به گفت و گوها، باید دلایل و عوامل اختلافات برطرف شود، گفت: در اینجا پیشنهاد گفت و گو پای میز مذاکره را مطرح می کنم، تا مذاکره ای جدی برای حل مشکلات و ایجاد دولتی واقعی انجام شود .. به امید خدا کسی آن را تحریم نمی کند.

پیشنهاد برای ایجاد کنفرانس مؤسسان

سید حسن نصرالله با دعوت از رییس جمهور لبنان برای برگزاری گفت و گوی ملی و یا ایجاد "کنفرانس مؤسسان"، خاطرنشان کرد: چرا نباید کنفرانس مؤسسان ایجاد شود .. و ما بتوانیم اعضای کنفرانس مؤسسان را بر اساس درصد آرا انتخاب کنیم و نه مسائل طایفه ای، و آنها در مهلتی 6 ماهه یا یک ساله همه گزینه ها را بررسی کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در خصوص دولت بحث می کنند، از توافقنامه "طائف" و اجرای آن و برگزاری نشست های جدید یا لغو طایفه گری سیاسی  و یا سکولاریسم کامل سخن می گویند .. اگر کنفرانس منتخب یا تعیین شده مؤسسان وجود داشته باشد، می توان درباره چگونگی ایجاد دولت گفت و گو کرد.

سید حسن نصرالله گفت: جمهوری اسلامی (ایران) با وجود رحلت یک شخصیت تاریخی استمرار یافت، زیرا در مسیری درست حرکت کرد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها