روحانی در مراسم سالروز پیروزی انقلاب:

بزرگترین ثمره انقلاب و میراث امام، قانون اساسی است/ شاهد شکست آمریکا در یک سال گذشته بودیم

 بزرگترین ثمره انقلاب و میراث امام، قانون اساسی است/  شاهد شکست آمریکا در یک سال گذشته بودیم
يکشنبه 22 بهمن 1396 - 11:35

سخنرانی رئیس جمهور در مراسم 22 بهمن لحظاتی پیش آغاز شد.

العالم- ایران/ سیاسی 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در مراسم راهپیمایی 22 بهمن  گفت: امسال وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می شویم، سال آینده که سال چهلم  است باید به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد 

وی افزود: از لحاظ تاریخی ما بخواهیم یا نخواهیم سال آینده چهلمین سال انقلاب اسلامی است و باید وحدت و اتحاد ملی را بیش از گذشته در سال اینده شاهد باشیم.

روحانی تاکید کرد: دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید تلاش مضاعف انجام دهند، دهه فجر سال آینده دهه هزاران افتتاح طرح و پروژه مهم در سراسر کشور باشد 

 رئیس جمهوری کشورمان افزود: اینکه در همین روزها شاهد بودیم در یک روز و یک استان ده هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شد که بخش بزرگ آن هم بخش خصوصی بود به معنای آن است که ملت ما بیش از گذشته برای آبادانی و عظمت کشور امید دارد 

وی گفت: برخی خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند اما برخی را پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم.امروز به همه اصولگرایان، به همه اصلاح طلبان، به همه اعتدال گرایان و به همه ملتی که به قانون اساسی اعتقاد دارند نیاز داریم، هر کسی که به این قانون اساسی اعتقاد دارد انقلابی است.بزرگترین ثمره انقلاب و میراث امام، قانون اساسی است.

روحانی اظهار داشت: تمام اقوام، مذاهب، ادیان و هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم. 

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین ثمره انقلاب اسلامی و میراث امام قانون اساسی ماست. این معیار را همواره به عنوان معیار اساسی برای وحدت و اتحاد باید بدانیم.در یک سالی که گذشت، در کنار مشکلات و کاستی‌ها موفقیت و پیروزی‌های بسیار بزرگی را ملت به دست آورد. 

رئیس جمهوری کشورمان افزود: اولینش برگزاری شکوهمند انتخابات 29 اردیبهشت بود. همه مردم پای صندوق آرا آمدند. به دنیا نشان دادند که مردم به کشور، انقلاب، نظام، آینده و سرنوشتشان عشق می‌ورزند. 

روحانی تاکید کرد: 73 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و حماسه بسیار بزرگی را در کشور به‌وجود آوردند.این انتخابات و حماسه و حضور مردم به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران بود.

وی با بیان اینکه ما بر تروریسم پیروز شدیم و موفقیت‌های فراوانی را برای نابودی تروریست‌ها و داعش در منطقه داشتیم، گفت: کمک ما به مردم عراق، سوریه به ثمر نشست و ملت‌های این منطقه از شر تروریست‌ها نجات یافتند.ما نگذاشتیم توطئه‌گران در منطقه ما دنبال تجزیه کشورهای دوستمان باشند. 
می‌خواستند عراق را دو شقه کنند. می‌خواستند وحدت عراق را از بین ببرند.  هوشیاری ملت عراق، کمک کشورهای منطقه، وحدت ملی کشورهای دوستی ما را در این منطقه تضمین کرد.می‌خواستند در لبنان ناآرامی‌های طولانی بوجود آورند و لبنان را میدان جنگ کنند. هوشیاری مردم لبنان و حمایت کشورهای دوست، حمایت آمریکا و صهیونیسم را خنثی کرد.در مذاکرات چندجانبه‌مان برای صلح و ثبات منطقه موفقیت‌های فراوانی داشتیم. 

روحانی ادامه داد: می‌دانیم راه‌حل منطقه راه‌حل سیاسی است و باید با همکاری و تعاون کشورهای دیگر بتوانیم این انقلاب و ثبات و امنیت را در سراسر کشور مستقر کنیم.ما شاهد شکست آمریکا در یک سال گذشته بودیم. آمریکایی‌ها می‌خواستند در امور داخلی کشور ما مداخله کنند اما مردم ما به آنها جواب رد دادند. با وحدت، اتحاد، ایستادگی‌شان طرح و توطئه آمریکایی‌ها را خنثی کردند. به شورای امنیت رفتند. می‌خواستند علیه ملت ایران توطئه کنند اما خوشبختانه اعضای شورا به آمریکا پاسخ منفی دادند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در برجام آمریکایی‌ها چند بار برای از بین بردن این توافق مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کردند، گفت: تلاش انها تا امروز ناموفق بوده. اعلام می‌کنم ملت ما به عهدش تا روزی پایبند است که طرف مقابل هم پایبند باشد. 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند نسبت به قدس و فلسطین را توطئه کنند و بیت‌المقدس را پایتخت صهیونیست‌ها اعلام کنند. جهان در برابر این توطئه ایستاد و به جز چند کشور در مجمع عمومی با آمریکا مخالفت شد.ما شاهد ثبات بیشتر منطقه، تضعیف بیشتر آمریکا و صهیونیسم و شور و نشاط بیشتر مردم ایران برای تعالی و پیشرفت هستیم.

روحانی با بیان اینکه در یک سال گذشته پیشرفت‌های مهمی در زمینه‌های گوناگون داشتیم، اظهار داشت:دارای رشد اقتصادی در سال گذشته بیش از دیگر کشورها و در سال جاری داراری رشد اقتصادی بیش از متوسط جهانی خواهیم بود.در یک سال گذشته بیش از همه سال‌های دیگر سرمایه خارجی جذب کردیم. اینکه توانستیم 32 میلیارد سرمایه خارجی را جذب کنیم به معنای اعتبار ایران و رشد ایران است. اینکه توانستیم میلیاردها دلار جذب کنیم و در یک طرح 5 میلیارد یورو جذب کردیم به معنای توانمندی اقتصاد ماست. اینکه ما در نفت و گاز در میادین مشترک هر روز پیشرفت بیشتری داریم به معنای توانمندی ملت بزرگ ماست.

وی تاکید کرد: امسال برای اولین بار در تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی از همسایه‌مان قطر پیشی گرفتیم. در آغاز دولت یازدهم، تولید گاز ما از منطقه پارس جنوبی 285 میلیون مترمکعب در روز بوده است.امروز 553 میلیون متر مکعب تولید روزانه داریم. تولید ما در پارس جنوبی ظرف 4 سال به حدود دو برابر افزایش یافته است.این موفقیت ملت ایران است در میدان مشترکی که اگر ما برنداریم همایه‌مان برمی‌دارد.

روحانی ادامه داد: در زمینه نفت در میادین مشترک در غرب کارون با عراق چند سال پیش در آغاز دولت یازدهم 70 هزار بشکه روزانه استخراج می‌کردیم.امروز 305 هزار بشکه روزانه استخراج می‌کنیم . این به معنای حراست از سرمایه کشور است. عزت در این مقولات به اثبات می‌رسد.همانطور که در علم، فرهنگ و از نظر بهداشت در بهترین شرایط در منطقه هستیم، همانطور که مخارج مردم در بهداشت را از 36 درصد به 7 درصد کاهش دادیم و همانطور که پیشرفت‌های صنعتی داشتیم. چند روز قبل اعلام کردم

وی با بیان اینکه ایران در تولید آهن اسفنجی اول در جهان است و این افتخار ملت ایران است، گفت: امروز ظرفیت تولید ما در فولاد 32 میلیون تن است که یک قدرت بزرگ در فولاد هستیم. در پتروشیمی قدرت بزرگی هستیم. 6 طرح بزرگ را امسال افتتاح کردیم. در پارس جنوبی 5 فاز مهم را افتتاح کردیم. این حرکت اقتصادی در مسیر توسعه است.امروز ایران هجدهمین اقتصاد جهان را دارد. در برخی محصولات استراتژیک به خودکفایی رسیدیم.در گندم و گازوئیل به خودکفایی رسیدیم و صادر می‌کنیم. 

وی ادامه داد: سال آینده در بنزین هم به خودکفایی می‌رسیم. تولید شکر ما 1 میلیون و 130 هزار تن بوده، امسال رسیدیم به 1 میلیون و 900 هزار تن. در سایر محصولات هم چنین است.به اندازه سال گذشته صادرات غیرنفتی خواهیم داشت. 

رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه در فضای مجازی و زیربناهای اینترنت جزو پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه هستیم، گفت: 200 هزار شغل در سایه اینترنت و پهنای باند و موبایل‌های نسل سوم و چهارم ایجاد کردیم. سال آینده این مسیر را ادامه می‌دهیم.2000 شرکت دانش‌بنیان در سال یک سال گذشته به تولید رسیده و سال آینده این روند ادامه می‌یابد. 5 استان کشور به ریل وصل شده یا در ماه‌های آینده وصل خواهد شد. ارومیه و کرمانشاه و خواف و رشت در آینده نزدیک به ریل وصل خواهد شد.1000 واگن باری و 467 کیلومتر ریل به ناوگان ما اضافه شده است.حقمان را در بازار نفت پس گرفتیم و مهار تورم را ادامه دادیم. در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، 17 میلیون دانش‌آموز و دانشجو داریم. 

روحانی با تاکید بر اینکه در طول 39 سال پیشرفتمان قابل ملاحظه بوده است، تصریح کرد: در استقلال و طرد قدرت‌های بیگانه موفق بودیم. امسال هیچ قدرتی نمی‌تواند در سرنوشت ایران عزیز ما تاثیرگذار باشد. نه در بخش سیاسی، نه فرهنگی و نه اقتصادی دیگران در برنامه‌ریزی کشور مداخله ندارند و با استقلال روی پای خود ایستاده‌ایم.در حاکمیت ملی مردم پای صندوق آرا هستند. مردم ما با انتخابات و صندوق رای و با حاکمیت ملی مسیر خود را پیموده و خواهد پیمود.

رئیس جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه ما در طول 39 سال از کشورمان به خوبی دفاع کردیم، گفت: در یک روز 19 هزار متجاوز را در خرمشهر اسیر گرفتیم. در یک روز در والفجر 8 توانستیم موفقیت‌های بزرگی به دست آوریم. در یک روز با 140 هواپیما مراکز دشمن را در عراق بمیباران کردیم. 73 فروند هواپیمای عراقی را ظرف چند ماه سرنگون کردیم. ارتش، سپاه، بسیج، مردم، نیروهی انتظامی و نیروهای امنیتی امروز از مرز و سرزمین ما دفاع می‌کنند. امروز ناوچه و هلی‌کوپتر و تانک و موشک و رادار را خودمان می‌سازیم. ماهواره و ماهواره‌بر را خودمان می‌سازیم. در جهان اعلام کردیم ما توانمند و قدرتمندیم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: دو نکته مهم را می‌خواهم به ملت عرض کنم. اول آنکه ما پیشرفت کردیم و موفق شدیم اما در زمینه‌هایی هم کاستی‌هایی داشتیم. موفقیت‌ها به اندازه کافی نبوده است. در تصمیم‌گیری و بیان واقعیت با شفافیت با مردم صحبت نکردیم. در زمینه بانک، مالیات و بودجه‌ریزی باید عقب‌ماندگی و کاستی مواجه هستیم که باید جبران کنیم. یکی از اهداف بلند دولت دوازدهم ایستادگی در برابر فشارهای خارجی و داخلی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است.در زمینه محیط زیست کاستی‌هایی داریم.

وی افزود: کلانشهرهای ما از لحاظ هوا آلوده است. شدت انرژی و مصرف انرژی ما قابل قبول نیست. اینکه در روز 5.5 میلیون بشکه نفت یا گاز معادل را صرف می‌کنیم قابل قبول نیست.به راحتی می‌توانیم با برنامه‌ریزی ظرف چند سال 1 میلیون بشکه در مصرف صرفه‌جویی کنیم. یعنی 22 میلیارد دلار صرفه‌جویی در سال. آن صرفه‌جویی که دنبال آن هستیم قدم مهمش در مصرف انرژی است. باید خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم. باید بنزین و گازوئیل را استاندارد کنیم. تصمیم ما این است تمام خودروهای سنگین و نیمه سنگین را نوسازی کنیم. هر کس اتوبوس و کامیون فرسوده و نیمه فرسوده دارد بدهد، یک اتوبوس و کامیون نو نصف قیمت می‌گیرد.202 هزار کامیون را می‌توانیم از رده خارج کنیم؛ به شرط اینکه تولید داخلی توان داشته باشد و همپای دولت حرکت کند. نوسازی ناوگان از تصمیمات مهم این دولت است.

رئیس جمهور با طرح این سوال که می‌گویند دولت برای ریزگرد چه کرده؟ مخصوصا مردم عزیز خوزستان که گرفتارند، گفت: در سال گذشته 12 هزار هکتار شنزار مالچ‌پاشی شد و سال آینده وسیع‌تر خواهد شد.کانال 47 کیلومتری را از کارون به دشتی رساندیم که منشاء گرد و خاک است. برای نهال‌کاری، بوته‌کاری و مرطوب کردن.با آلودگی و ریزگرد باید مقابله کنیم. دولت و ملت و نیروهای مسلح دست به دست هم می‌دهیم و با این بلایا مقابله می‌کنیم. سلامت را به کشورمان برمی‌گردانیم. مردم را در رفاه قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: مردم عزیز! کشور ما زلزله‌خیز است. ما در برابر زلزله نباید تسلیم شویم. باید برنامه‌ریزی درست در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها داشته باشیم. باید بافت فرسوده را نوسازی کنیم. 

روحانی تاکید کرد: اعلام می‌کنم ما در زمینه مسکن بویژه بافت فرسوده قدم‌های مهمی در سال 97 برخواهیم داشت. در محله بافت فرسوده، خانه را می‌سازیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. برای خانه‌اولی‌ها خانه می‌سازیم با سود بانکی 6 درصد که در تاریخ در سال‌ها و دهه‌های گذشته نظیر آن را نمی‌یابید. اولین هدف ما سلامت مردم در برابر زلزله است.ما در موضوع آب مشکل داریم. در خشکسالی شدید هستیم. باید سامانه‌های نوین آبیاری را در کشور تحرک ببخشیم. از وزارت جهاد کشاورزی و همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم که در سال 96 ، 140 هزار هکتار زمین کشاورزی را مجهز به آبیاری قطره‌ای و سامانه نوین کردیم. برنامه‌مان برای سال آینده 250 هزار هکتار است. در خوزستان و ایلام طرح احیای 550 هزار هکتار داریم.تقاضا می‌کنم واقعیت‌های کشور برای مردم و دنیا به خوبی منعکس شود. 

وی تاکید کرد: خواهش می‌کنم سال آینده سال وحدت باشد. رسانه‌های ما اخلاق خوش اسلامی را پیش بگیرند. به مردم ما امید و نشاط بدهند. در ورزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و سینماها و خیابان‌ها باید نشاط باشد. باید دشمن را مایوس کنیم. خواهش می‌کنم از همه احزاب و تشکل‌ها و مردم بیایید با هم باشیم.40سال بس است کینه‌ها را رها کنیم.

وی با بیان اینکه در سال قبل 700 هزار شغل درست کردیم، گفت: تا پایان سال امیدوارم بیش از این باشد اما عقبیم. برای سال آینده طرح‌های متعدد برای اشتغال داریم. 15 تا 34 ساله ما 40 درصد جمعیت ماست. خواهش می‌کنم از وزیر کار همه طرح‌ها را توضیح دهد.سال آینده تمام اصناف و بنگاه‌های کوچک بدانند هر کس برای آموزش کارگری را بگیرد از دادن حق بیمه معاف است تا تشویق کنیم کارگرها را برای جذب.بیمه شخص ثالث را خودمان برعهده می‌گیریم. اصناف می‌گوید 300 هزار شغل سال آینده با این طرح ایجاد خواهد شد. ما کسانی که افراد را جذب کنند برای هر فرد 300 هزار تومان در سال اول بر عهده می‌گیریم. مهارت کاری را افزایش می‌دهیم. 250 هزار شغل جدید را طرح مسکن به وجود می‌آورد.امسال در صنعت 600 هزار واحد نیمه تمام را به اتمام رساندیم .

روحانی با بیان اینکه اگر انقلاب ما امروز باقی مانده به خاطر انتخابات‌هاست، اظهار داشت: اگر انتخابات نداشتیم امروز انقلابی در کار نبود.انتخابات‌هاست که این انقلاب را پایدار نگه می‌دارد. راه انتخاب مردم را سهل کنیم. از همه نهادها و ارگان‌ها از مجلس و شورای نگهبان می‌خواهم راه انتخابات را سهل کنیم.راه قانونی را سهل کنیم. احراز صلاحیت را سهل کنیم. مردم را در احرازها مشارکت دهیم. با مردم مدارا کنیم. بگذارید همه سلیقه‌ها در انتخابات حضور پیدا کنند. به غیر از این راهی نیست.

وی افزود: انتخاب مردم اساس حراست از نظام ماست. دوم اینکه قواعد بازی و قواعد تعامل را از یاد نبریم. موقع انتخابات ایرادی ندارد گرچه باید اخلاق باشد اما انتخابات که تمام شد رقابت تمام است. از همه تقاضا می‌کنم هر کس انتخاب شد منتخب مردم است. به مردم احترام کنیم. نماینده مجلس،‌منتخب مردم است. همه ما هم رئیس و هم جمهور دو نقطه است. آن یک که باید صفر را 100 کند، رای مردم به منتخب مردم است. قواعد سیاسی جهان را مراعات کنیم. مردم را راحت بگذاریم در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم، نکنیم.

رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد: یک بار هم شده فرمان 8 ماده‌ای امام در سال 61 را بخوانیم. طبق آن عمل کنیم. آستانه تحمل خود را بالا ببریم.قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته است و ظرفیت بزرگ دارد. اگر جایی با هم بحث داریم به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. این اصل می‌گوید در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه مراجعه به آرای مستقیم مردم است. اگر جناح‌ها سر موضوعی اختلاف دارند، صندوق آرا را بیاوریم. هر چه مردم گفتند به آن عمل کنیم. به ظرفیت‌های قانون اساسی خود عمل کنیم. یک مقدار مدارای ما بیشتر شود. آستانه تحمل را بالا ببریم. در کنار هم برای کشور و ملت خود.سه چیز اصل است: اسلام، ایران، ملت ایران. همه ما برای این سه. شاد و سرافراز باشید.

پربیننده ترین خبرها