پیام حمله به فرانسویها در افغانستان

پیام حمله به فرانسویها در افغانستان
دوشنبه 22 خرداد 1391 - 07:45

كارشناس مسائل فرانسه گفت: حمله اخير عليه نظاميان فرانسوي در افغانستان پيام هاي متعددي دارد و در شرايطي كه رئيس جمهوري فرانسه از تصميم خود براي عقب نشيني نيروهاي كشورش از افغانستان خبر داده است ، سوالات زيادي درباره علت حمله به نظاميان فرانسوي در افغانستان در اذهان ايجاد مي كند.

" وليد عربيد " يكشنبه شب درمصاحبه با شبكه خبري العالم ، گفت: فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه زماني كه نامزد انتخابات رياست جمهوري بود ، بارها بر تصميم خود مبني بر عقب نشيني نيروهاي كشورش از افغانستان تاكيد كرد و گفت تعامل با موضوع افغانستان از راه نظامي نتيجه بخش نخواهد بود ، بلكه فرانسه مي تواند با آموزش دوباره نيروهاي وزارت كشور ، پليس و ارتش افغانستان ، به دولت اين كشور در زمينه توسعه و اقتصاد كمك كند.

عريبد افزود : تصميم فرانسوا اولاند به عنوان نامزد رياست جمهوري اين بود كه براي خارج كردن نيروهاي فرانسه از افغانستان تلاش خواهد كرد و در سفري كه به افغانستان داشت و طي آن با رئيس جمهوري اين كشور ديدار كرد ، گفت فرانسه آماده است كه نظاميان خود را از افغانستان خارج كند.

روز شنبه بر اثر انفجاري در ميان نظاميان فرانسوي نزديك پايگاه نجراب در كابيسا در شمال شرق افغانستان ، چهار نظامي فرانسوي كشته و 5 نفر ديگر زخمي شدند كه حال سه نفر ازآنان وخيم گزارش شده است.

دراين انفجار همچنين يك مترجم افغان نيز كشته شد.

كارشناس مسائل فرانسه تصريح كرد: برخي طرف ها و بسياري از كشورهاي همسايه نقشي اساسي را در افغانستان ايفا مي كنند و كشته شدن نظاميان فرانسوي پس از اينكه رئيس جمهوري اين كشور از تصميم خود براي عقب نشيني نيروهاي كشورش از افغانستان خبر داد ، سوال هاي زيادي را درباره اين حمله در اذهان ايجاد مي كند از جمله اينكه آيا اين پيام خطاب به ناتو و نه به ارتش فرانسه است و يا اينكه اين پيامي است به آمريكا كه تلاش مي كنند هم پيمانان خود را به تقويت قدرت نظامي تشويق كنند.

عربيد اظهار داشت: ساركوزي زماني كه رئيس جمهوري فرانسه بود ، تحت فشارهاي مردم اين كشور  قول داده بود كه نيروهاي فرانسوي را از افغانستان خارج كند، اما نظرش اين بود كه فرانسه دركنار آمريكا باشد اما موضع اولاند مشخص است و وي به لزوم تلاش در اسرع وقت براي خارج كردن نيروهاي فرانسوي از افغانستان تاكيد دارد.

وي با بيان اينكه امروزه كشمكش زيادي درباره ورود آمريكا به افغانستان و فرو رفتن هرچه بيشتر آن در ورطه درگيري هاي داخلي دراين كشور وجود دارد ، گفت برخي كشورهاي غربي اعتقاد دارند كه وضعيت افغانستان با توسل به زور حل و فصل نمي شود ، بلكه بايد اين وضعيت را از طريق گفتگو با طرف هايي از گروه طالبان حل و فصل كرد ؛ افزون بر اينكه كشورهاي غربي نيز بايد به افغانستان كمك كنند تا ارتش خود را تشكيل بدهد و گفتگوي ملي با هدف برقراري امنيت و ثبات در كشور از سرگرفته شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها