پایان سفر روحانی به هند/ تاکید تهران و دهلی برهمکاری همه جانبه

پایان سفر روحانی به هند/ تاکید تهران و دهلی برهمکاری همه جانبه
شنبه 28 بهمن 1396 - 19:11

تهران و دهلی نو روز شنبه در پایان دیدار سه روزه رسمی حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان از هند در بیانیه مشترکی بر گسترش همکاری های همه جانبه بویژه در حوزه حمل و نقل، انرژی و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

العالم ـ آسیا

در این بیانیه تصریح شد که دو طرف در فضایی دوستانه، مذاکرات سازنده ای در طیف وسیعی از موضوعات بویژه مسایل دوجانبه، منطقه ای و چندجانبه برگزار کردند.
روحانی رئیس جمهوری از پنجشنبه هفته گذشته (26 بهمن 96) برای انجام سفری سه روزه در راس هیاتی بلند پایه وارد هندوستان شده است.
در آخرین روز حضور هیات ایرانی با حضور حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هندوستان 15 سند همکاری به امضای مقامات عالی دو کشور رسید.
براساس بیانیه منتشره، مقامات دو کشور ضمن مروری بر اصول توسعه روابط دوجانبه خاطر نشان کردند که منافع متقابل ناشی از روابط بین دو کشور مبتنی بر پایه های قوی ارتباطات فرهنگی و تمدنی دوهزار ساله است. طرفین اتفاق نظر داشتند که روابط دوجانبه مستحکم بر همکاری های منطقه ای، صلح، سعادتمندی و ثبات دخیل خواهد بود.
رییس جمهوری ایران و نخست وزیر هند اسنادی درباره اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در زمینه مالیات بر درآمد، یادداشت تفاهم لغو روادید برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک، سند تصویب پیمان تبادل محکومین و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه سیستمهای پزشکی سنتی امضا کردند.
دو طرف همچنین اسناد تشکیل گروه کارشناسی برای توسعه همکاری در بخش تجاری و کشاورزی، سلامت و دارو، همکاریهای پستی، اجاره فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار به منظور تحویل موقت بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت بین المللی بنادر هند تبادل کردند. 
آنها توافق کردند تا تعاملات سطح عالی موجود را از طریق تبادل دیدارهای دوجانبه متداوم و گسترده در تمامی سطوح، متنوع و گسترش دهند. در این راستا، تصمیم گرفته شد که در سال جاری نشست کمیسیون مشترک ایران و هند و تمامی کارگروه های مربوطه، مشورت های سیاسی در سطح وزارت امور خارجه، گفت گوی فیمابین نهادهای ارتش و شورای امنیت ملی دو کشور، گفت و گوی اتاق های فکر و ارتقای تبادلات پارلمانی برگزار شود. 
طرفین بر نقش منحصر به فرد ایران و هند در ارتقای ارتباطات چندبعدی در سطح منطقه ای و فرا منطقه ای را مورد تایید قرار دادند و گفتند با توجه به بهره برداری کامل از ظرفیت چابهار و اتصال آن به افغانستان و آسیای مرکزی، هند آمادگی خود را برای حمایت از توسعه خط آهن زاهدان-چابهار اعلام کردند. 
روسای دو کشور از تمبر پستی مشترک که در آن تصویر بنادر شهید بهشتی، چابهار، دیندایال و کاندلا درج شده است و بازتاب دهنده ارتباطات بیشتر از طریق روند افزایش توسعه است رونمایی کردند. 
با توجه به اینکه در بخش انرژی منافع دو کشور مکمل یکدیگر هستند و مشارکت طبیعی را شکل می دهند، توافق شد که روابط دو کشور فراتر از روابط خریدار و فروشنده باشد و به سطح 'مشارکت استراتژیک' دراز مدت ارتقا یابد. 
طرفین توافق کردند که برای دستیابی به نتایج مناسب در حوزه انرژی از جمله میدان فرزاد بی مذاکرات را ادامه و افزایش دهند. 
همچنین روحانی و مودی موافقت کردند که همکاری های تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور را تعمیق بخشند. بر اساس این بیانیه، موافقت نامه اخذ مالیات مضاعف به عنوان گامی برای توسعه محیط تجارت، تسهیل صدور روادید الکترونیکی (E-Visa) برای اتباع دو کشور، تاسیس کرسی مطالعات هند در دانشگاه تهران و رشد تعاملات فیمابین شوراهای امنیت ملی دو کشور از دیگر موارد مندرج در این بیانیه است.
آنان ضمن شناسایی چالش های تروریستی و افراط گرایی خشونت آمیز، بر تعهد خود برای مبارزه با تروریسم در هر شکل و مفهومی تاکید داشته و بر این موضوع که هیچگونه عمل تروریستی قابل توجیه نیست مصمم بودند. 
براساس بیانیه تهران و دهلی در پایان سفر روحانی به هند دو طرف تاکید کردند که مبارزه با تروریسم صرفا نباید به حذف تروریست و سازمان ها و شبکه های تروریستی خلاصه شود بلکه باید ضمن شناسایی آنها، باید به شرایط نشو و نمای تروریسم به عنوان ایدئولوژی های افراطی اشاره شود.
طرف هندی مجددا حمایت خود نسبت به اجرای موثر و کامل برجام که توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت به تایید رسیده است را اعلام کرد و اعتقاد دارد که اجرای این قطعنامه نقش حیاتی در عملیاتی شدن چارچوب توافقات عدم اشاعه هسته ای و به تبع آن در برقراری امنیت، صلح و ثبات بین المللی دارد.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری کشورمان بعد از اقامت دو روزه در حیدرآباد هند جمعه شب وارد دهلی نو شد و صبح امروز از سوی نارندرا مودی نخست وزیر هند مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
وی پس از آن با حضور در مقبره مهاتما گاندی پدر استقلال هند با اعطای دسته گل خاطره مجاهدت های وی برای آزادی هند از یوغ استعمار را گرامی داشت.
روحانی صبح جمعه از یک مجموعه تاریخی به نام هفت گنبدان که نشانگر حضور قدرتمند سلاطین شیعه مذهب قطب شاهیان در این منطقه است بازدید کرد و سپس به اتفاق هیات همراه برای شرکت در آیین عبادی - سیاسی نمازجمعه در «مکه مسجد» شهر حیدرآباد حضور یافت.
مسلمانان این شهر با تجمع در مسیر حضور رئیس جمهوری ایران، با سر دادن شعارهایی «روحانی خوش آمدی» و « زنده باد ایران، زنده باد هندوستان» از حضور وی در این آیین عبادی -سیاسی استقبال کردند.
گروهی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز رئیس جمهوری را همراهی می کنند.
هیات ایرانی، تا ساعاتی دیگر، دهلی نو پایتخت هندوستان را به مقصد تهران ترک می کند. 

پربیننده ترین خبرها