ولایتی: روابط راهبردی عراق و ایران برای آینده منطقه تعیین کننده است

ولایتی: روابط راهبردی عراق و ایران برای آینده منطقه تعیین کننده است
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 08:30

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری بعد از دیدار با نایب رییس پارلمان عراق تاکید کرد که روابط راهبردی دو کشور برای آینده منطقه خاورمیانه تعیین کننده است.

العالم- ایران/ سیاسی 

علی اکبر ولایتی شنبه شب بعد از دیدار با شیخ همام حمودی نایب رییس پارلمان عراق در بغداد که 'هادی العامری' دبیرکل سازمان بدر وی را همراهی می کرد، در جمع خبرنگاران گفت: ایران و عراق دارای روابط راهبردی با یکدیگر هستند که این روابط برای آینده عراق و تمام منطقه تعیین کننده است.
وی افزود که سرنوشت دو کشور ایران و عراق به هم گره خورده است و بر همین اساس، ایران از هیچ گونه همکاری که در جهت پیشرفت روابط فی مابین باشد، دریغ نمی کند.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری تاکید کرد که دفاع از عراق به معنی دفاع از ایران است و عکس این قضیه نیز صحیح است.
ولایتی ابراز امیدواری کرد که در آینده روابط و همکاری ها بین دو کشور ارتقا و توسعه بیش از پیش پیدا کند.
نایب رییس پارلمان عراق نیز به خبرنگاران گفت : پارلمان این کشور در خصوص حضور نیروهای بیگانه در اراضی عراق تصمیم گیری می کند،
حمودی افزود: حضور نیروهای بیگانه در اراضی عراق قابل قبول نیست و این مسئله در پارلمان عراق مطرح شده و در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.
وی تاکید کرد که حل مشکلات منطقه باید به دست خود اهالی این منطقه برطرف شود و وجود بیگانگان تنها باعث افزایش مشکلات می شود.
حمودی افزود که پیروزی ها بر گروه تروریستی داعش بواسطه حضور مردم عراق در این مبارزه تحقق بخشید و هرگز نباید ادعای وجود داعش و غیر داعش بهانه ای برای حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور باشد.
وی اضافه کرد که مصمم هستیم مسئله حضور بیگانگان در اراضی عراق را در پارلمان عراق مطرح کنیم، زیرا مردم این کشور در خصوص حضور نیروهای بیگانه در اراضی خود، دیدگاه کاملا روشنی دارند و پارلمان نیز در این خصوص تصمیم می کند.
تعدادی از دولتمردان آمریکایی به تازگی بر خلاف خواست دولت عراق و سیاسیون این کشور، گفته اند که نیروهای آنها،اراضی عراق را ترک نکرده و همچنان در خاک این کشور باقی خواهند ماند.
شیخ همام حمودی و هادی العامری در این گفت وگوی خبری تاکید کردند که دیدگاه های عراق و جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله حضور بیگانگان در منطقه باهم مطابق است.
هادی العامری در این رابطه گفت که دیدگاه های ایران و عراق در خصوص چالش های پیش روی منطقه از جمله چاش های امنیتی، اقتصادی و سیاسی مطابق همدیگر است.
وی با اشاره به اینکه در خصوص مسئله جنگ با تروریسم، نگرانی هایی در منطقه وجود دارد، گفت: اگرچه از حیث نظامی بر گروه تروریستی داعش پیروز شده ایم اما نیازمند همکاری گسترده بین کشورهای منطقه برای از بین بردن تفکر داعشی هستیم.
العامری ادامه داد: اگر تفکر داعش در منطقه باقی بماند بیم آن می رود که داعش دوباره شکل گیرد و امنیت منطقه را متزلزل کند.
ولایتی که برای شرکت در اعلام تاسیس مجمع عراقی وحدت اسلامی وارد بغداد شده در دو روز گذشته با تعدادی از مراجع و علمای دین، مقامات دولتی و رهبران سیاسی عراق دیدار و گفت وگو کرده است.
ولایتی روز یکشنبه در نشست های جداگانه با تعداد دیگری از مقامات عراقی، آخرین تحولات منطقه و روابط فی مابین را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ایرنا 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها